Helmikuun verkostoviesti

TEETKÖ OPPILAITTESI KANSSA TIEDEAIHEISIA PROJEKTEJA? ILMOITA PROJEKTI MUKAAN StarT-TOIMINTAAN!

StarT-toiminta tarjoaa väylän esitellä projekteja ja innostua muiden projekteista. Ilmoita projektinne StarT-festarien esikarsintaan 14.2.2020 mennessä täällä: https://www.lyyti.fi/reg/StarT_20192020_0695/fi

StarT-toiminnassa tehdään projekti, joka liittyy luonnontieteisiin, matematiikkaan ja/tai teknologiaan. Aiempina vuosina StarT –festareille kutsuttuja projekteja ovat olleet mm.: Tämä Toimii!-lelut, Hunajakosmetiikka, Robottikäsi, Mikromaailma limupullossa, Avaruuden tietolaatikko, Tulivuori-demo, Kultainen leikkaus ja matematiikka, Lepakko, Mysteeritalo, Miten puhelin toimii? ja moni muu!

Esikarsinnan läpäisseet projektit kutsutaan Lahteen StarT-festareille tiistaina 21.4.2020 klo 9-14:00. Päivä on täynnä kivaa tekemistä ja jo itsessään palkinto. Lisäksi tilaisuudessa jaetaan runsaasti palkintoja eri kategorioissa. Myös matkatukea on mahdollista hakea.

Kansallisten ja kansainvälisten sarjojen palkinnot ovat tänäkin vuonna huikeita, mm:  CASTIC- tiedekilpailumatka sekä matka Intiaan parhaalle hyvälle käytänteelle.

StarT-festareiden palkinnot julkistetaan maaliskuun verkostoviestissä.

Lisätietoa kansallisista ja kansainvälisistä palkinnoista: https://start.luma.fi/start-ohjelma/palkinnot/

 

HALUATKO OHJATA TIEDEKERHOA? TULE OHJAAJAKOULUTUKSEEN!

Aikataulu     Luennot tiistaisin 3.3, 10.3 ja 17.3.2020 klo 16-19:00

 Paikka           Tiedeluokka SOLU, Niemen kampus, Niemenkatu 73, B-siipi, B2-ovi, 15140 LAHTI

Luonnontieteiden kerho ‐ohjaajan koulutus järjestetään Lahdessa Tiedeluokka SOLUssa. Koulutuksen tavoite on jatkaa vuonna 2015 alkanutta Tiedekerhotoimintaa Lahden ja sen ympäryskuntien alueella. Tärkeässä osassa kerhotoiminnan vakiinnuttamisessa ovat osaavat ja koulutetut ohjaajat.

Koulutus antaa valmiuksia luonnontieteiden kerho‐ohjaajana toimimiseen ja kerhokokonaisuuksien suunnittelemiseen. Ohjaaja tarvitsee pedagogista osaamista sekä osaamista ja innostusta luonnontieteistä, matematiikasta ja teknologiasta (LUMA – aineet). Koulutuksessa käsitellään kerhotoiminnan yleisiä ohjeita, käytäntöjä, velvoitteita ja vastuuta, kerhotoiminnan ja opetussuunnitelmien rajapintoja, ohjauksen suunnittelua, erilaisia opetusmenetelmiä, tiedonhankintaa, ryhmänhallintataitoja sekä omaa ohjaajaidentiteettiä.

Opetus koostuu kolmesta kolmen tunnin luentokerrasta, sekä itsenäisestä työskentelystä. Tämän lisäksi opiskelijat suunnittelevat kerhokokonaisuuden (5*60min), sekä vierailevat tiedekerhossa ⇒ 1op.

Kurssille mahtuu 20 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen phluma(a)helsinki.fi

 

LUMA TIEDEKERHO TIISTAISIN TIEDELUOKKA SOLUSSA

Maaliskuussa Tiedeluokka SOLUssa, Niemen kampuksella jatkuu alakouluikäisille suunnattu, maksuton LUMA Tiedekerho. Kerho on suunnattu 9-11 vuotiaille alakoululaisille ja kokoontuu tiistai-iltaisin klo 17-18.  

Ilmoittautuminen ja kerho-ohjelma

Kerho alkaa 3.3. ja loppuu 12.5. Viikolla 11 (10.3.) ei ole kerhoa. Kerhoon mahtuu 15 osallistujaa, jotka arvotaan ilmoittautuneiden joukosta, jos mukaan ilmoittautuneita on yli 15. Ilmoittautumislinkki:  https://www.lyyti.in/LUMA_Tiedekerho_5308

Ilmoittautuminen 16.2. mennessä, kerhoon pääsevät arvotaan 17.2.

Kerhokertojen aiheet

3.3.                Värit

17.3.              Avaruus

24.3.              Ihminen

31.3.              Kristallien teko

7.4.                Hapot ja emäkset

14.4.              Slime

21.4.              Valo ja kolmiulotteisuus

28.4.              Tieteellisiä pulmia

5.5.                Vesi

12.5.              Kerholaisten toiveet

 

TÄHTITIEDEKERHO ALKAA 13.2.

Tule mukaamme matkalle aurinkokunnan ihmeisiin, tutustu kuihin ja planeettoihin, saa johdatus mielenkiintoiseen harrastukseen. Lahden Ursa ry järjestää yhteistyössä Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen kanssa maksutonta kerhotoimintaa kahdelle ikäryhmälle Tiedeluokka SOLUssa.

Ryhmä 1 on tarkoitettu peruskoulun 1.-6. luokkalaisille. Kokoontumisajat:

13.2.2020 klo 17.00-18.30

5.3.2020   klo 17.00-18.30

19.3.2020 klo 17.00-18.30

2.4.2020   klo 17.00-18.30

16.4.2020 klo 17.00-18.30

30.4.2020 klo 17.00-18.30

14.5.2020 klo 17.00-18.30

Ryhmä 2 on tarkoitettu peruskoulun 7.-9. luokkalaisille. Kokoontumisajat:

20.2.2020 klo 17.00-18.30

12.3.2020 klo 17.00-18.30

26.3.2020 klo 17.00-18.30

9.4.2020   klo 17.00-18.30

23.4.2020 klo 17.00-18.30

7.5.2020   klo 17.00-18.30

28.5.2020 klo 17.00-18.30

 

Kevään aikana käsiteltäviä aihealueita mm.

Mistä avaruus koostuu?

    Kuun ominaisuudet

    Auringon ominaisuudet

    Aurinkokuntamme planeetat ja niiden kuut

    Komeetat

    Kaukoputken toiminta

Kevään aikana erikseen ilmoitettavana ajankohtana kerholaiset käyvät tutustumassa Lahden Ursa ry:n observatorioon Lahden Pirttiharjussa.

Koska ryhmien koot ovat rajalliset, tarvitsemme ennakkoilmoittautumisen. Kerhoon mukaan pääseville ilmoitamme erikseen.

Aika                                                 torstaisin klo 17.00 – n 18.30 (ks ikäryhmäkohtaiset kokoontumisajat edellä)

Paikka                                             Tiedeluokka SOLU, Niemenkatu 73, Lahti

Ilmoittautuminen             http://www.lahdenursa.fi/kerho/

 

LUMA-KOULUTUSTA VARHAISKASVATUKSEN PARISSA TYÖSKENTELEVILLE

LUMA2020 -hanke järjestää kevään aikana varhaiskasvatuksen parissa

työskenteleville koulutusta neljästä eri teemasta. Teemat ovat Teknologia, Ötökät ja maaperä, Näyttävä kemia sekä Kivet ja fossiilit. Koulutuksen tarkoitus on antaa ideoita em. teemojen käsittelyyn erityisesti esikouluikäisten kanssa sekä syventää henkilöstön tietämystä, osaamista ja innostusta LUMA-aineita kohtaan.

Koulutus on ensisijaisesti suunnattu LUMA2020 -hankkeen yhteistyöpäiväkotien henkilöstölle. Mikäli tilaa on, myös muut aiheesta kiinnostuneet varhaiskasvatuksessa ja alkuluokilla työskentelevät ovat tervetulleita osallistumaan koulutukseen. Lisätietoja ja ilmoittautuminen sähköpostitse LUMA2020 –hankkeen Veera Pukkilalle (veera.pukkila@helsinki.fi). Voit ilmoittautua samalla kerralla yhteen tai useampaan koulutuskertaan. Saat tiedon koulutukseen pääsystä viikkoa ennen koulutusajankohtaa. Jokaisesta teemasta järjestetään kaksi saman sisältöistä koulutuskertaa Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen Tiedeluokka SOLUssa (Niemenkatu 73, Lahti).

Koulutusten aikataulu ja sisältö

  • Teknologia:
    • Blue- ja Bee Botit, ohjelmoinnin alkeet, hiekkalaatikko, VR-lasit
    • pe 21.2. klo 9-11
    • ma 23.3. klo 13-15

 

  • Ötökät ja maaperä:
    • Ötökkäavain -peli, mikroskopointia, VR-lasit, ilmastonmuutosnäkökulma
    • to 5.3. klo 13-15
    • pe 20.3. klo 13-15
  • Näyttävä kemia:
    • lötkölima, tulivuori, elefantin hammastahna, menthos –cola -reaktio, sokerisateenkaari, biohajoava muovi, kristallisokeri ja muut kiteet
    • to 2.4. klo 13-15
    • ke 15.4. klo 9-11

 

  • Kivet ja fossiilit:
    • eri kivilajien tunnistaminen, kivien ominaisuuksien tutkiminen, mikroskopointi ja luupit, fossiiliesiintymät eri puolilla maapalloa
    • ke 8.4. klo 13-15
    • to 16.4. klo 13-15

 

 

ARDUINO –KOULUTUSTA YLÄKOULUN JA LUKION OPETTAJILLE

Päijät-Hämeen LUMA-keskus järjestää koulutusta Arduino -ohjelmointiympäristön perusteista Tiedeluokka SOLUssa. Koulutus on suunnattu yläkoulun ja lukion opettajille.

Aika                                                          14.3. klo 11-15:00

Paikka                                                      Tiedeluokka SOLU, Niemenkatu 73, Lahti

Ilmoittautuminen, lisätiedot                  jaakko.kokkonen@helsinki.fi

 

 

VERKOSTOKAHVIT JA MICRO:BIT KOULUTUS TIEDELUOKKA SOLUssa

Tule kuulemaan uusimmat LUMA-kuulumiset kahvikupin äärelle ja osallistu sen jälkeen Micro:Bit –koulutukseen. Koulutuksessa käydään läpi Micro:bit mikrotietokoneen käyttöä kattavasti läpi itse kokeillen ja tehden. Samalla pohditaan kuinka Micro:bittiä voi käyttää algoritmisen ajattelun ja ohjelmoinnin harjoittelussa. Perusteiden opettelun jälkeen esitellään esimerkkien avulla, kuinka Micro:bitin käyttämisessä voidaan hyödyntää erilaisia komponentteja kuten LEDejä, moottoreita ja kytkimiä. Esitietovaatimuksia ei ole, kiinnostus ohjelmointiin riittää! Mukaan mahtuu 20 ensiksi ilmoittautunutta. Kouluttajana Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen Jaakko Kokkonen.

Aika                                                          25.3.2020 klo 15.30 – n 17.30

Paikka                                                       Tiedeluokka SOLU, Niemenkatu 73, Lahti

Ilmoittautuminen, lisätiedot                  jaakko.kokkonen@helsinki.fi

 

RAKKAUDEN KEMIAA TIEDELUOKKA SOLUSSA 15.4.

Millaista tiedettä liittyy kauneuteen, onnellisuuteen, kevään tuloon ja erilaisiin makuihin, jotka kaikki voidaan mieltää rakkauden elementeiksi? Miten eri ihmiset kokevat ihastumisen ja rakastumisen? Huhtikuussa, kevään korvalla rakkaus ja sen ilmentymät täyttävät Tiedeluokka SOLUn. Tule kokemaan kevät ja rakkaus erilaisten tiedettä sivuavien pajatöiden kautta. Tarjolla on myös teemaan sopivaa pikkupurtavaa.

Tapahtumaan pitää ilmoittautua ja sen ikäraja on 15 vuotta. Ilmoittautumisohjeet ja –linkki päivitetään Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen nettisivuille maaliskuun aikana ja ne löytyvät myös seuraavasta verkostoviestistä.

Aika                                    15.4.2020 klo 17-19.30

Paikka                                 Tiedeluokka SOLU, Niemenkatu 73, 15140 Lahti

Ilmoittautuminen             Avataan maaliskuussa

Tapahtuman toteuttaa Päijät-Hämeen LUMA-keskus.

 

GEO-YKKÖNEN OY TUKEE PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUKSEN TOIMINTAA

Geo-Ykkönen Oy on yli kaksikymmentä vuotta vanha lahtelainen insinööritoimisto, joka on erikoistunut pohjatutkimuksiin ja geotekniseen suunnitteluun yhdessä alikonsulttiensa kanssa. Toimialue kattaa Päijät-Hämeen, Kanta-Hämeen, Kymen ja pohjoisen Uudenmaan alueet. Asiakaskunta koostuu rakennusliikkeistä, kauppa- ja teollisuusyrityksistä sekä kunnallisista toimijoista yksityisiä asiakkaita unohtamatta. Yhteistyötä jatketaan Lahden seudun muiden insinööritoimistojen kanssa. Yritykselle on tärkeää matemaattis-luonnontieteiden opiskelijoiden määrän lisääntyminen ja koulutuksen tason säilyminen.

 

 

PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUS BETT-MESSUILLA

Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen Jaakko Kokkonen vieraili tammikuussa Lontoossa pidetyillä Bett-messuilla tutustumassa opetusteknologian uusimpiin tuuliin.  Näytteilleasettajia oli valtava määrä ja vierailijoita tuhansittain. Lisäksi messuilla pääsi kuulemaan mm. maailmankuulun fyysikko Brian Coxin luentoa (kuvassa), Linda Liukasta sekä monia opetusalaan merkittävästi vaikuttavia tahoja kuten Microsoftia ja Googlea.

Messuilla huomasi käytännössä opetusalan ammattilaisten kiinnostuksen alalla tapahtuvaa kehitystä kohtaan. Mitä tahansa opetukseen tai opetuksen kehittämiseen liittyvää vierailija haluaa etsiä, löytää hän sen lähes varmasti Bett-messuilta. Esimerkiksi ohjelmoinnin opettamiseen opettajien oli mahdollista saada apua kaikille eri koulutustasoille. Messuilla oli monia opetuskäyttöön tarkoitettuja robotteja, joita pääsi kokeilemaan käytännössä. Myös useat luonnontieteiden opetusta järjestävät tahot kertoivat laajasti toteutuksistaan.

LÄHILUONTO, IHMINEN JA ILMASTONMUUTOS -YLEISÖTILAISUUS

Tervetuloa kuulemaan, kysymään ja keskustelemaan kaupunkiviljelyksestä (Malm Nordlund), Lahden viheralueista (Kirsi Kujala) ja vieraslajeista (Anna Vuori)

Tilaisuus on 2/5 osa Salpausselän luonnonystävät ry: n kevätkaudella järjestämää tapahtumasarjaa.

Aika                                    Torstai 20.02 klo 17.30-19.30

Paikka                                Lahden palvelutori, kauppakeskus Trio:n 2. krs

 

 

PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUS TWITTERISSÄ, INSTAGRAMISSA JA FACEBOOKISSA !

Seuraa meitä ja kuule ensimmäisenä uusimmat LUMA-kuulumiset maakunnan alueelta:

Twitterissä PH LUMA –keskus (@PHLUMAkeskus) ja Instagramissa phlumakeskus. LUMA-uutisia näet myös tykkäämällä Lahden Yliopistokampuksen Facebook-sivusta.

 

Bett-opetusteknologiamessut Lontoossa

Osallistuin Lontoossa järjestettäviin Bett-messuun. Bett-messut ovat hyvin suuri tapahtuma opetusteknologioiden saralla. Bettin verkkosivuilla sanotaan, että niihin osallistuu yli 800 alansa johtavaa yritystä, 103 uutta opetusteknologia alan startup-yritystä ja peräti 34 000 kävijää. Messut kestivät neljä päivää ja näinä neljänä päivänä riitti jokaiselle päivälle koko päiväksi nähtävää ja kuultavaa. Pitkin päiviä järjestettiin useita puheenvuoroja, luentoja ja esityksiä.

Esityksistä eniten odotin etukäteen fyysikko Brian Coxin luentoa aiheena ”Exploring the Universe”. Luennossa Cox käsitteli aiheita kuten maailmankaikkeuden alku ja mustat aukot. Erityisesti itselleni mielenkiintoista oli kuulla, kuinka aiempaa projektia varten oli tietokoneella luotu animoitu malli siitä, kuinka mustat aukot käyttäytyvät. Vaikka mustista aukoista oltiin saatu tuohon aikaan vain epäsuoria havaintoja, niin myöhemmin saatu kuva mustasta aukosta näytti noudattavan täydellisesti aiemmin teorisoitua mallia.

Erityisesti mieleeni jäi myös luento nimeltä ”The Future of Learning”, jonka piti Sugata Mitra. Mitra puhui tekemästään kokeilusta Intiassa vuonna 1999, jossa kylän lapsille oli annettu mahdollisuus vapaa pääsy tietokoneelle, jossa oli internet-yhteys. Tietokoneet ja internet olivat vielä hyvin uusia asioita tuolloin, ja Mitran tavoitteena oli nähdä, oppivatko lapset käyttämään tietokonetta ilman mitään ohjeita. Jonkin ajan kuluttua lapset oppivat käyttämään sujuvasti sekä tietokoneen monia eri ohjelmistoja että internetiä. Tämän ilmiön huomatessaan Mitra teki seuraavan kahdenkymmenen vuoden ajan erilaisia kokeiluja, onko oppilaiden itseohjautuvuudella rajoja. Mitra tutki SOLEa (Self Organised Learning Environments, Itseohjaavat oppimisympäristöt). Hän yritti monen tasoisia ilmiöitä lapsille, oppivatko he pääpiirteet kyseisestä ilmiöstä käyttäen kyseistä menetelmää. Mitran kokeilujen perusteella ei löytynyt kuitenkaan yhtään aihetta, mitä lapset eivät oppineet kohtalaisella tasolla. Tämän seurauksena minulle jäi ajatus siitä, että lapset voivat oppia mitä mutkikkaampia ja erinäisempiä aiheita, kunhan lapset saadaan innostumaan aiheesta. Mitra jätti minut pohtimaan ajatusta, jossa hän kuvaili, että opetus pitäisi olla sellaista, että tulevaisuuden arvaamattomassa maailmassa tulisi lapsilla olla kyky oppia asiat ajoissa, sen sijaan, että lapset oppisivat vain asioita siltä varalta, että he sattuvat tarvitsemaan juuri jonkin tietyn aiheen muistamista. Seuraava ei ole suora lainaus, vaan kirjoittajan muistikuva siitä, mitä luennoitsija sanoi: ”Children should be taught to learn in time instead of just in case”.

Messujen tarjonta oli valtava, mitä tulee opetusteknologioihin. Oli mahtavaa huomata, miten paljon opetusalan ammattilaisia ja aidosti opetuksesta kiinnostuneita ihmisiä oli kokoontunut yhteen paikkaan. Olin myös iloinen nähdessäni kuinka opetusala ja opetuksessa käytettävät teknologiat kehittyvät. Uusien opetusteknologioiden ansiosta opettajien työtaakka paremmassa tapauksessa kevenee ja oppilaiden oppimisen mahdollistaminen paranee.

 

-Jaakko

Tammikuun verkostoviesti

RIKOSKEMIAA JA OIKEUSGENETIIKKAA – LUENNOT 20.1.2020

Tiedeluokka SOLUssa marraskuun lopussa käynnistyneeseen DNA-sormenjälkiä ja rikoskemiaa – lukiokurssiin liittyy mielenkiintoinen, kaikille avoin luentotilaisuus. 20.1.2020 klo 13.15-14.45 Lahden lyseon vanhaan juhlasaliin (päärakennus, 2. krs, Lahdenkatu 6) saapuvat oikeuskemian professori Erkki Vuori, joka puhuu otsikolla CSI-Helsinki, oikeuskemia paljastaa kuolemansyyn sekä oikeusgenetiikan dosentti Jukka Palo, joka kertoo oikeuslääketieteellisestä DNA-tunnistuksesta. Tilaisuus on yleisölle avoin ja esimerkiksi opettajat ovat tervetulleita opetusryhmänsä kanssa kuuntelemaan luentoa.

 

TEETKÖ OPPILAITTESI KANSSA TIEDEAIHEISIA PROJEKTEJA? ILMOITA PROJEKTI MUKAAN StarT-TOIMINTAAN!

StarT-toiminta tarjoaa väylän esitellä projekteja ja innostua muiden projekteista. Kutsumme kaikki mukaan StarT-toimintaan! Ilmoita projektinne StarT-festarien esikarsintaan 14.2.2020 mennessä täällä: https://www.lyyti.fi/reg/StarT_20192020_0695/fi

Esikarsinnan läpäisseet projektit kutsutaan Lahteen StarT-festareille tiistaina 21.4.2020 klo 9-14:00. Päivä on täynnä kivaa tekemistä ja jo itsessään palkinto. Lisäksi tilaisuudessa jaetaan runsaasti palkintoja eri kategorioissa. Myös matkatukea on mahdollista hakea.

StarT-toiminnassa tehdään projekti, joka liittyy luonnontieteisiin, matematiikkaan ja/tai teknologiaan. Aiempina vuosina StarT –festareille kutsuttuja projekteja ovat olleet mm.: Tämä Toimii!-lelut, Hunajakosmetiikka, Robottikäsi, Mikromaailma limupullossa, Avaruuden tietolaatikko, Tulivuori-demo, Kultainen leikkaus ja matematiikka, Lepakko, Mysteeritalo, Miten puhelin toimii? ja moni muu!

LUMA TIEDEKERHO JATKUU TIEDELUOKKA SOLUSSA

Maaliskuussa Tiedeluokka SOLUssa, Niemen kampuksella jatkuu alakouluikäisille suunnattu, maksuton LUMA Tiedekerho. Kerho on suunnattu 9-11 vuotiaille alakoululaisille ja kokoontuu tiistai-iltaisin klo 17-18.

Lisätietoa kerho-ohjelmasta sekä ilmoittautumisohjeet päivitetään Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen sivuille helmikuun alkupuolella. Lisäinfoa myös helmikuun verkostoviestissä.

 

Tussikromatografia

 

TIEDELUOKKA SOLUN VIERAILUKALENTERI

Suuri osa kevään 2020 varattavista ajoista on syötetty Tiedeluokka SOLUn kalenteriin. Tarjolla ohjattuja vierailukäyntejä maantieteen, biologian, DNA-tekniikan, mikrobiologian, kemian, matematiikan, fysiikan, robotiikan ja ohjelmoinnin tai ympäristötieteiden aloilta. Tee varaus opetusryhmällesi Tiedeluokka SOLUn kalenterin kautta:

http://luma.lahdenyliopistokampus.fi/tiedeluokka-solu/

 

KOSKISEN OY JATKAA PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUKSEN YHTEISTYÖKUMPPANINA

Päijät-Hämeen LUMA-keskus ja Koskisen Oy jatkavat yhteistyökumppaneina. Koskisen on yli satavuotias puunjalostuksen perheyritys, joka on laadukkaiden puutuotteiden kehittäjä ja merkittävä työllistäjä Päijät-Hämeessä. Koskisen toimialoja ovat saha- ja levyteollisuus, puunhankinta ja bioenergia sekä talo- ja ohutvaneriteollisuus. Yrityksen tuotantolaitokset sijaitsevat Järvelässä, Vierumäellä, Hirvensalmella, Kissakoskella, Puolassa ja Venäjällä.

Tiedeluokka SOLUssa vierailevat opetusryhmät sekä siellä toteutettava kerho- ja leiritoiminta pääsevät tutustumaan puuteollisuuteen ja hyödyntämään Koskisen sahalla sekä vaneri- ja lastulevytehtaalla valmistettuja materiaaleja tekemissään töissä. Tukemalla päijäthämäläistä LUMA-toimintaa Koskisen haluaa osaltaan olla edistämässä lasten ja nuorten innostusta LUMA-alojen opintoihin ja vaikuttamassa sitä kautta positiivisesti näiden alojen osaajien määrään tulevaisuudessa.

 

PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUS TWITTERISSÄ, INSTAGRAMISSA JA FACEBOOKISSA !

Seuraa meitä ja kuule ensimmäisenä uusimmat LUMA-kuulumiset maakunnan alueelta:

Twitterissä PH LUMA –keskus (@PHLUMAkeskus) ja Instagramissa phlumakeskus. LUMA-uutisia näet myös tykkäämällä Lahden Yliopistokampuksen Facebook-sivusta.

 

Joulukuun verkostoviesti

RIKOSKEMIAA JA OIKEUSGENETIIKKAA – LUENNOT 20.1.2020

Tiedeluokka SOLUssa marraskuun lopussa käynnistyneeseen DNA-sormenjälkiä ja rikoskemiaa – lukiokurssiin liittyy mielenkiintoinen, kaikille avoin luentotilaisuus. 20.1.2020 klo 13.15-14.45 Lahden lyseon vanhaan juhlasaliin (päärakennus, 2. krs, Lahdenkatu 6) saapuvat oikeuskemian professori Erkki Vuori, joka puhuu otsikolla CSI-Helsinki, oikeuskemia paljastaa kuolemansyyn sekä oikeusgenetiikan dosentti Jukka Palo, joka kertoo oikeuslääketieteellisestä DNA-tunnistuksesta. Tilaisuus on yleisölle avoin ja esimerkiksi opettajat ovat tervetulleita opetusryhmänsä kanssa kuuntelemaan luentoa.

 

TEETKÖ OPPILAITTESI KANSSA TIEDEAIHEISIA PROJEKTEJA? ILMOITA PROJEKTI MUKAAN StarT-TOIMINTAAN!

StarT-toiminta tarjoaa väylän esitellä projekteja ja innostua muiden projekteista. Kutsumme kaikki mukaan StarT-toimintaan! Ilmoita projektinne StarT-festarien esikarsintaan 14.2.2020 mennessä täällä: https://www.lyyti.fi/reg/StarT_20192020_0695/fi

Esikarsinnan läpäisseet projektit kutsutaan Lahteen StarT-festareille tiistaina 21.4.2020 klo 9-14:00. Päivä on täynnä kivaa tekemistä ja jo itsessään palkinto. Lisäksi tilaisuudessa jaetaan runsaasti palkintoja eri kategorioissa. Myös matkatukea on mahdollista hakea.

StarT-toiminnassa tehdään projekti, joka liittyy luonnontieteisiin, matematiikkaan ja/tai teknologiaan. Aiempina vuosina StarT –festareille kutsuttuja projekteja ovat olleet mm.: Tämä Toimii!-lelut, Hunajakosmetiikka, Robottikäsi, Mikromaailma limupullossa, Avaruuden tietolaatikko, Tulivuori-demo, Kultainen leikkaus ja matematiikka, Lepakko, Mysteeritalo, Miten puhelin toimii? ja moni muu!

 

PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUS MUKANA LUMA2020 -HANKKEESSA

Valtakunnallinen LUMA2020 -hanke käynnistyi syksyllä 2019 ja kestää vuoden 2020 loppuun. Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen toimialueelta hankkeeseen pääsi mukaan 12 koulua ja päiväkotia. Yhdessä heidän kanssaan kehitämme muun muassa tiedekahvilatoimintaa, kestävän kehityksen opetusta sekä LUMA-koulutusta varhaiskasvatuksen henkilökunnalle.

Ohjelman puitteissa järjestetään vuosien 2019 – 2020 aikana verkossa tapahtuvaa täydennyskoulutusta ja useita alueellisia tapaamisia. Ohjelma huipentuu 16. valtakunnallisilla LUMA -päivillä Aalto-yliopistolla 3.-5.6.2020, kun oppimisyhteisöjen oppimisprojektit esitellään yleisölle.

Lisätietoja LUMA2020 –hankkeesta antavat Anna-Roosa Vesanen (anna-roosa.vesanen@helsinki.fi ) ja Veera Pukkila (veera.pukkila@helsinki.fi)

 

TIEDELUOKKA SOLUN KEVÄÄN 2020 KALENTERI

Kevään 2020 vierailuaikoja syötetään Tiedeluokka SOLUn kalenteriin vielä ennen pian alkavaa joululomaa. Varaa siis luokallesi/oppilasryhmällesi vierailukäynti kevätlukukaudelle – tarjolla ohjattuja töitä maantieteen, biologian, DNA-tekniikan, mikrobiologian, kemian, matematiikan, robotiikan ja ohjelmoinnin tai ympäristötieteiden aloilta. Tee varaus Tiedeluokka SOLUn kalenterin kautta:

http://luma.lahdenyliopistokampus.fi/tiedeluokka-solu/

 

LUMA SUOMEN KEHITTÄMISOHJELMAN LOPPURAPORTTI JA JUHLASEMINAARI

Opetus- ja kulttuuriministeriö rahoitti vuosina 2014–2019 yliopistojen LUMA-keskus Suomi –verkostoa LUMA Suomi –kehittämisohjelman kautta. Ohjelman avulla innostettiin 6-16-vuotiaita lapsia ja nuoria matematiikan, luonnontieteiden ja teknologian opiskeluun ja tuettiin opettajia 2016 voimaan tulleen opetussuunnitelman perusteiden käyttöönotossa.

LUMA Suomi -kehittämisohjelman kuusivuotista taivalta juhlittiin Kumpulan kampuksella keskiviikkona 20.11. Tilaisuus alkoi juhlaseminaarilla, jossa opetusministeri Li Andersson piti puheen ja hänelle luovutettiin LUMA Suomi –ohjelman loppuraportti. Iltapäivän toiminnallisessa osuudessa pääsi konkreettisesti kokeilemaan ja kokemaan ohjelman puitteissa luotua. Lisäksi Kumpulan tiedeluokissa oli avoimet ovet ja iltapäivästä koulutettiin opettajia uusiin kehitettyihin ratkaisuihin.

 

RAPORTTI:

Ohessa linkki raporttiin (mukana toiminnassa on ollut noin 10 000 osallistujaa ja toimijaa; ohjelmassa tehtiin myös yli 80 tieteellistä julkaisua ja opinnäytetyötä; kymmenisen väitöskirjaa tulossa):

http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161888

MEDIA:

Opetusministeriön lehdistötiedote:

https://minedu.fi/artikkeli/-/asset_publisher/luma-suomi-loppuraportti-intoa-matematiikan-luonnontieteiden-ja-teknologian-opiskeluun-uusilla-opetusmenetelmilla

Linkki Helsingin yliopiston sivuilla julkaisuun juttuun:

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/luonnontieteet/luma-suomi-kehittamisohjelman-loppuraportti-intoa-matematiikan-luonnontieteiden-ja-teknologian-opiskeluun-uusilla-opetusmenetelmilla

Yhdessä olemme enemmän!

HYVÄÄ JOULUA JA KIITOS KULUNEESTA VUODESTA!

Marraskuun verkostoviesti

CIRCULA KIERTOTALOUSPELI OPETUKSESSA -KOULUTUS

Circula Kiertotalous- ja yrittäjyyspelissä tutustutaan kiertotalouteen luovan tiimityön kautta. Pelillinen lähestymistapa toimii monenlaisille oppijoille, kun tavoitteet ja ohjaaminen sovitetaan pelaajien mukaan. Pelinjohtaja – opettaja tai muu ryhmänohjaaja – tukee ryhmän yhteistyötä ja oppimista. Peli soveltuu erityisen hyvin osaksi toisen asteen koulutusta, mutta myös yläkouluun ja kaikkeen yrittäjyyskasvatukseen. Koulutuksen käytyäsi voit toimia pelinjohtajana Circula-pelissä. Pelin voi lainata oppilaitokselle Päijät-Hämeen LUMA-keskuksesta (phluma(a)helsinki.fi)

Tutustu peliin:                   https://circula.fi

Kohderyhmä:                     yläkoulun ja toisen asteen opettajat, kaikki yrittäjyyskasvatuksesta kiinnostuneet

Ajankohta:                         28.11.2019 klo 15.00 – 18.00

Paikka:                                Niemen yliopistokampus, kokoustila HULE, Niemenkatu 73 B-siipi, 15140 Lahti

Henkilömäärä:                   6 – 30 osallistujaa

Ilmoittautuminen:            https://www.lyyti.in/circulakoulutus

Koulutus on maksuton. Tarjolla kahvia ja pientä purtavaa.

 

ASTU ASKARTELUTUKKU

ASTU askartelutukusta koulut voivat tilata ekologista kierrätysmateriaalia askarteluun. Askartelumateriaali on ilmaista, ja sitä voi tilata niin paljon kuin haluaa 10€ kuljetusmaksun hinnalla, Hollolan puolelle 15€. Sivistystoimi laskuttaa koulua. ASTUun kuuluu myös kuvallinen askarteluohjemateriaali. Tilauslomake, sekä valmiit askarteluohjeet käytettäväksi! http://luma.lahdenyliopistokampus.fi/materiaalit/

  • Tee tilaus viimeistään perjantaina 15.11.2019
  • Toimitus perjantaina 29.11.2019

 

KEMIAN JUHLAVUODEN KILPAILUN VOITTAJA VALITTU

Päijät-Hämeen Kemistit juhlisti Suomalaisten Kemistien Seuran 100 –vuotisjuhlavuotta järjestämällä kemia-aiheisen kilpailun päijäthämäläisten yläkoulujen opetusryhmille. Kilpailutehtävänä oli kertoa mahdollisimman monipuolisten havaintojen avulla, miksi kemia on tärkeää ja miten se näkyy jokapäiväisessä elämässämme. Voittajaksi valittiin ylivoimaisin tuomariäänin Tiirismaan 8F –luokka, joka oli kirjoittanut kilpailuvastauksensa tarinan muotoon. Tarinassa kuvailtiin eläväisesti, millaista kemiaa ihminen päivänsä aikana kohtaa. Alla ote voittajavastauksesta:

” Koulussa kirjoitan muistiinpanoja lyijykynällä, joka oikeasti ei olekaan lyijyä, vaan yksi hiilen alkuainemuodoista. Kemiantunnilla kokeilimme sen sähkönjohtavuutta… ja se johti sähköä! Tänään teimme kemiantunnilla salmiakkia. On se kummallista, miten todella syövyttävä suolahappo ja pahalle haiseva ammoniakki voivat muuttua kiinteäksi valkeaksi ammoniumkloridiksi, salmiakiksi! Maistoimme varovasti syntynyttä jauhetta, tunnistimme salmiakin maun. ”

Voittajaryhmä sai palkinnoksi matkat Heurekassa 22.11.2019 järjestettävään koululaistapahtumaan sekä lounaat ja välipalat päivän aikana.

 

MILLENNIUM YOUTH PRIZE 2020

Kansainvälinen Millennium Technology Prize eli Millennium-teknologiapalkinto etsii planeettamme elämää parantavia innovaatioita. Aalto-yliopisto ja Tekniikan Akatemia TAF järjestävät toista kertaa kilpailun alle 19-vuotiaille innovaattoreille. Aalto-yliopiston professorit antavat nuorten selvitettäviksi neljä erilaista globaalia kestävän kehityksen haastetta.

Katso haasteet tarkemmin https://junior.aalto.fi/nuorille/millennium-youth-prize/. Ilmoittaudu mukaan, sillä saat tärkeää tietoa! Finaali järjestetään keväällä 2020.

Ensimmäisen palkinnon suuruus on 5 000 euroa, toisen 3 000 euroa ja kolmannen 2 000 euroa.

#MillenniumTechnologyPrize #MillenniumYouthPrize

Professori Hele Savin, mikro- ja nanotekniikka, mikroelektroniikan ja nanotekniikan laitos

Haaste: Miten hyödyntää valon tarjoamia mahdollisuuksia ilmastonmuutoksen torjunnassa?

Professori Mikko Möttönen kvanttilaskennan ja –laitteiden tutkimusryhmän vetäjä teknillisen fysiikan laitokselta

Haaste: Miten hyödyntää kvanttitietokonetta?

Professori Peter Lund, teknillinen fysiikka, uudet energiatekniikat, tutkii tulevaisuuden energiakysymyksiä

Haaste: Miten poistaa yhteiskuntamme hiiliriippuvuus?

Professori Monika Österberg, biotuotekemia, biotuotteiden ja biotekniikan laitos

Haaste: Miten poistaa muovisaasteet meristä?

Työt voi lähettää kirjallisina selvityksinä, videoina, prototyyppeinä tai niiden yhdistelminä. Arviointikriteereinä ovat tieteellisyys, mielikuvituksellisuus, luovuus, innovatiivisuus ja toteuttamiskelpoisuus.

Kilpailutyöt tulee lähettää 3.5.2020 mennessä

Lisää lisätietoja: veli-matti.ikavalko@aalto.fi

 

PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUS TWITTERISSÄ, INSTAGRAMISSA JA FACEBOOKISSA !

Seuraa meitä ja kuule ensimmäisenä uusimmat LUMA-kuulumiset maakunnan alueelta:

Twitterissä PH LUMA –keskus (@PHLUMAkeskus) ja Instagramissa phlumakeskus. LUMA-uutisia näet myös tykkäämällä Lahden Yliopistokampuksen Facebook-sivusta.

StarT-syyslomaleiri neljäs päivä

Mikä oli tänään kivointa?

Ulkona oli kivointa.

Opimmeko tänään jotain uutta?

Opimme sen että vety räjähtää.

Tutustuinko uusiin leiriläisiin?  En tänään.

Maalasimme veneen eilen.

 

StarT-syyslomaleiri kolmas päivä

What was the funniest thing today? Today the funniest part was the dining ice cream competition between Lips and Da-Capo.

Tänään hauskinta oli lounaan jäätelö kisa. Da-capo:n ja Lipsin välillä.

What do we learn today? Today we learn how to solve human nodes and some of the children learned how to do superballs.

Mitä me opimme tänään?  Tänään opimme miten selvittää ihmissolmuja ja jotkut lapset oppivat tekemään superkumi palloja.

Have you met some new friends? Yes, we have met some new friends.

Oletteko tavannut uusia leiriläisiä? Kyllä olemme tavannut.

StarT-syyslomaleiri toinen päivä

Me tehtiin tänään valmiiksi varsijousi ja tikkataulu on kuulemma  ”kesken”.

Tänään oli kivointa  mm. hullu tiedemies,heittää läppiä ja vesiilmapallot.

Me opittiin tänään hullua tiedemiestä.

Me tutustuttin tänään uusii leiriläisiin.

Tänään oli hyvää ruokaa.

 

StarT-syyslomaleiri Ensimmäinen päivä

Tänään hauskinta oli tehdä projektia.

Opimme, että ympyrä kestää paljon painoa.

Emme tutustuneet oikeastaan uusiin leiriläisiin.

Me tehtiin projektia ja siitä tulee auto.

Siitä olisi tulossa auto siinä on renkaat se liikkuu.

Tässä on meidän ryhmä..

SANDRICH- kokonaisuus

SANDRICH- kokonaisuus on lisätyn todellisuuden hiekkalaatikko, johon kuuluu opetusmateriaaleja ja työohjeita. SANDRICH- yksikkö on lainattava versio Tiedeluokka SOLUn omasta Sandbox-yksiköstä. Sandbox rakentuu hiekkalaatikosta ja AR-tekniikasta. Augmented Reality (AR) tarkoittaa digitaalisia ratkaisuja joilla hiekkalaatikkoon lisätään graafisia ja keinotekoisia elementtejä. Sandbox visualisoi topografiaa eli maan pinnanmuotoja korkeuskäyrien ja värien avulla.

Päijät-Hämeen LUMA-keskuksella on Tiedeluokka SOLUssa oma Sandbox. Kaikenikäiset oppijat innostuvat Sandboxista, koska siinä pääsee itse kokeilemaan ja tekemään. 

SANDRICHin tarkoituksena on edistetään opetushenkilöstön osaamista, halukkuutta ja mahdollisuuksia käyttää uudenlaista opetusvälineistöä ja -metodiikkaa, sekä herättää oppilaiden uteliaisuutta ja kiinnostusta luonnontieteitä ja lisättyä todellisuutta kohtaan.

Arjessa lapsilla ja nuorilla on käytössään kaksiulotteiset kartat. Sandboxin kolmiulotteisen maailman avulla kaksiulotteisen kartan ymmärttäminen ja lukeminen voivat helpottua. Laitteen käyttäjät voivat verrata kolmiulotteista pinnanmuotoa karttaan ja oivaltaa, mitä korkeuskäyrät ja topografisen kartan värit kuvaavat.

Topografisten muotojen lisäksi Sandboxilla voidaan mallintaa veden liikettä maastossa. Käyttäjä voi luoda virtuaalista sadetta käsillä. Vesi virtaa hiekan pinnanmuotojen mukaisesti, aivan kuten luonnossakin. Lopulta vesi imeytyy maaperään. Kaikki tämä tapahtuu tietysti kuvitteellisesti.

SANDRICH- konsepti sisältää työohjeita, sekä videomateriaalia, joka opastaa ja innostaa Sandboxin käyttöön. Liikuteltava Sandbox on lainattavissa Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen toiminta-alueen oppilaitoksille yhden lukukauden ajaksi.

 

Ota yhteyttä phluma(a)helsinki.fi, jos haluat huikean hienon kokonaisuuden koulullesi lainaan.

The Augmented Reality Sandbox was developed by the UC Davis W.M. Keck Center for Active Visualization in the Earth Sciences (KeckCAVES, http://www.keckcaves.org), supported by the National Science Foundation under Grant No. DRL 1114663.

For more information, please visit https://arsandbox.ucdavis.edu.

 

 

 

 

 

Sandrich- hanke on Päijät-Hämeen Liiton rahoittama.