Matka-aikamatriisien vertailu paljastaa muutokset

Pääkaupunkiseudun vuosien 2013 ja 2015 matka-aikamatriisien välinen vertailu paljastaa kiinnostavaa: aiemmin lentokentän saavutti joukkoliikenteellä puolessa tunnissa vajaat 70 000 ihmistä. Vuoden 2015 syksyllä vastaava luku on 186 000! Huikea parannus! Katso lisää muutoksista Galleriasta.

ps. myös uusin Positio-lehtio esittelee Pääkaupunkiseudun matka-aikamatriisia

Pääkaupunkiseudun Matka-aikamatriisi päivitetty!

Pääkaupunkiseudun matka-aikamatriisin vuoden 2015 versio on valmistunut, Henrikin ja Vuokon tiukan uurastuksen tuloksena. Teemme matriisille vielä laaduntarkastusta ja julkaisemme sen tammikuussa 2016. Mikäli jo nyt tarvitset matriisia työhösi, saat sen meiltä sähköpostilla pyytämällä. Joululomakaudella kannattaa olla yhteydessä Vuokkoon!

Merkittävä rahoitus Koneen säätiöltä!

Tutkimusryhmämme sai yhdessä suojelusuunnittelijoiden Enrico Di Mininin ja Anna Hausmannin kanssa merkittävän rahoituksen Koneen Säätiöltä. Rahoituksen turvin voimme syventää tutkimustamme sosiaalisen median datan käytöstä alueellisen suunnittelun ja ihmisten liikkumisen tutkimuksessa. Hanke alkaa vuoden 2016 alkupuolella ja työllistää 3-4 vuodeksi väitöskirjantekijän (Vuokko Heikinheimo) sekä post-doc tutkijan.

MyösJari Niemelän kaupunkisuunnitteluun kytkeytyvä hanke sai rahoitusta. Hankkeessa Joel Jalkanen ryhtyy väitöskirjatyöhön kaupunkien virheraluesuunnittelun kehittämiseksi ekologiset ja saavutettavuuskysymykset huomioiden.

Olemme onnellisia 🙂

Katumetrorahoituksemme jatkuu 2016!

Kaupunkitutkimus ja metropolitiikka -ohjelma on myöntänyt jatkorahoituksen työllemme saavutettavuus- ja liikkumistutkimuksen parissa vuodelle 2016! Rahoituksella työskentelevät saavutettavuus- ja liikkumistutkijat FT Maria Salonen ja FT Olle Järv.  Olemme kiitollisia!

Matka-aikamatriisin päivitys käynnissä!

Miten kehärata ja Vantaan uuden bussilinjat vaikuttavat joukkoliikenteen matka-aikoihin pääkaupunkiseudulla? Miten eri kulkumuodot vertautuvat toisiinsa tuoreiden aikataulutietojen ja uusien liikennejärjestelyiden valossa?

MetropAccess-matka-aikamatriisin päivitystyöt ovat parhaillaan käynnissä.  Alkuperäinen, palkittu matka-aikamatriisi käsittää matka-aika- ja etäisyystiedot kaikista pääkaupunkiseudun YKR-ruuduista kaikkiin pääkaupunkiseudun YKR-ruutuihin joukkoliikenteen, autoilun ja kävelyn osalta. Aineisto päivitetään kuvastamaan syksyn 2015 tilannetta. Tarkempi kuvaus alkuperäisestä aineistosta löytyy Data-osioista.

Uusi matriisi julkaistaan hankkeen nettisivuilla syksyn aikana. Stay tuned!

 

Paperi ulkona: Vesivirkistysalueiden saavutettavuuden mallinnusta PPGIS menetelmiä hyödyntäen

Tuore yhteisartikkelimme Aalto Yliopiston Maankäyttötieteiden laitoksen kanssa tarkastelee urbaanien vesialueiden saavutettavuutta yksilötasolla tarkasteltuna. Tutkimuksessa hyödynnetään Aalto Yliopiston kehittämää pehmo-GIS menetelmää (PPGIS) ihmisten todellisen virkistysalueidenkäytön kartoittamisessa, sekä hankkeessamme kehitettyjä työkaluja saavutettavuuden mallintamisessa.

Artikkelimme julkaistiin Landscape and Urban Planningissa ja se on luettavissa täältä:
Comparing conventional and PPGIS approaches in measuring equality of access to urban aquatic environments