5. Sosiaalityö maailmanyhteiskunnassa – globaalit dialogit

Työryhmän puheenjohtajat: YTM, tohtorikoulutettava Miina Kaartinen, Tampereen yliopisto miina.kaartinen@uta.fi , dosentti, tutkija Marja Katisko, Diakonia-ammattikorkeakoulu  marja.katisko@diak.fi ja VTT, lehtori Ari Nieminen, Diakonia-ammattikorkeakoulu ari.nieminen@diak.fi

Globalisoitumisella on mittavat vaikutukset yhteiskuntiin ja sitä kautta sosiaalityön toimintaympäristöihin, palvelujärjestelmiin, työmenetelmiin, koulutuksen sisältöihin sekä tutkimus- ja kehittämistoimintaan. Tässä yhteydessä sosiaalityön piirissä tulee kysyä: millaiseen yhteiskuntaan ja millaista kiinnittymistä tähän yhteiskuntaan sosiaalityön tulisi tukea?

Minkälaisia uusia ja globaaleja kumppanuuksia ja dialogeja sosiaalityössä tarvitsemme kun läsnä ovat voimakkaasti globaali eriarvoisuus, ihmisoikeuskysymykset, radikalisoituminen ja kahtia jakautuneisuus, paperittomuus ja sekä useamman siirtolaisen ajautuminen elämään oikeudettomassa asemassa. Miten kokonaisiin ihmisryhmiin kohdistuvia päätöksentekoja arvioidaan (esimerkiksi turvapaikanhakuprosessiin liittyvä päätöksenteko tai nk. vapaaehtoinen paluu)? Miten sosiaalityön tutkimuksella ja ammattikäytännöillä voidaan rakentaa inklusiivista yhteiskuntaa ja luoda vaihtoehtoisia kestävän kehityksen tulevaisuuden kuvia ja reittejä.
Sosiaalityön on mukauduttava toimintaympäristön kehittämisvaateisiin, mutta se edellyttää uudenlaisen paikan ja dialogin ottamista globaalissa, yhteiskunnallisessa, paikallisessa ja alueellisessa muutoksessa. Sosiaalityössä ei voida sivuuttaa ilmiöitä, joiden juuret ovat usein poliittisia ja tunnistamattomissa mutta joiden seuraukset ovat läsnä paikallisesti. Sosiaalityössä tuotettavalla tiedolla voidaan vaikuttaa ja neuvotella poliittisen ja viranomaispäätöksenteon kanssa. Millaisia keinoja sosiaalityössä olisi käytettävä, jotta sosiaalityö voisi saavuttaa mahdollisimman suuren yhteiskunnallisen ja globaalin vaikuttavuuden ja olla asiakkaiden puolella globaalisti ja paikallisesti.

Tervetuloa esittämään työryhmään alustuksesi, jonka pohjalta syntyy keskustelua globaalista vuorovaikutteisesta sosiaalityöstä. Alustuksessa voit nostaa esiin teoreettisia jäsennyksiä, empiirisiä tutkimustuloksia, uutta käsitteellistämistä.