[Eilinen p]äivänsankari: historioitsija J. E. O. Screen (1939-2009)

Eilen sunnuntaina syntymäpäiväänsä vietti kaksi Viaporin historiaan kietoutunutta brittiherrasmiestä. Tutkimusmatkailija ja 1700-luvun Viaporin aikalaishavainnoija Edward Daniel Clarke esiteltiin jo eilen, tänään saa vuoronsa historioitsija ja 1700-luvun Viaporin tutkija J. E. O. Screen.

Tohtori John Screen, joka esiintyi kirjojensa kansilehdillä englantilaiseen sisäoppilaitostyyliin nimellä J. E. O. Screen, oli Lontoon yliopiston Slaavilaisten ja itäeurooppalaisten tutkimusten koulun kirjastonhoitaja. Koko tutkijanuransa hän omisti vanhan suomalaisen sota- ja armeijahistorian tutkimiselle, mikä oli brittihistorioitsijalle varsin outo valinta. Screenin porttina aiheeseen toimi marsalkka Mannerheim: hän kiinnostui Mannerheimin urasta ja kirjoitti tästä elämäkerran, ajautui tutkimaan Suomen autonomian ajan sotaväkeä, ja uloitti tarkastelunsa lopulta Ruotsin ajan sotaväkeen.

Uravalinnallaan Screen nosti yksin suomalaisen sotahistorian tasoa monta harppausta. Hän oli armoitettu, pikkutarkka arkistotutkija, joka hallitsi sulavasti vaikeilla kielillä kirjoitetut vaikeat aineistot. Brittinä hän oli virkistävän vapaa kaikista alan tutkimusta rasittavista ennakkoasenteista. Hänen Mannerheim-elämäkertansa on ehkä alan paras, ja autonomian ajan sotahistorian parissa hän teki valtavan määrän pioneerityötä. Me Viapori-tutkijat luemme suurennuslasien kanssa hänen kahta viimeistä teostaan: The Army in Finland during the last decades of Swedish rule (2007) on kokonaisesitys kustavilaisen ajan armeijasta Suomessa, The Queen Dowager’s Life Regement in Finland (2009) erikoistutkimus Viaporin toisesta varuskuntarykmentistä Leskikuningattaren Henkirykmentistä.

Harmi kyllä, projektimme ei ehtinyt tavata Screeniä tai hyötyä hänen valtavasta asiantuntemuksestaan. Hän kuoli äkillisesti kaksi vuotta sitten syksyllä, saatuaan juuri valmiiksi Queen Dowager’s Life Regementin käsikirjoituksen ja aloitettuaan jo arkistotyön seuraavaa teosta varten. Harva historiantutkija on lähtenyt täältä yhtä saappaat jalassa kuin hän.