Huhtikuu 2018

PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUKSEN KESÄLEIRIT

Päijät-Hämeen LUMA-keskus järjestää kesäkuussa 2018 kolme kesäleiriä. Kaikki leirit järjestetään Tiedeluokka SOLUssa Niemen kampuksella osoitteessa Niemenkatu 73, B-siipi, 15140 Lahti. Riittää, että lapsi täyttää vuoden 2018 aikana leirille vaadittavan vähimmäisiän. Jokaiselle leirille otetaan 20 lasta ilmoittautumisjärjestyksessä.

Tiedettä Kesään! – pienten leiri 4.-8.6.2018

AIKA                                                       ma- pe päivittäin klo 9:30 – 15

Poikkitieteellinen kesäleiri 8-10-vuotiaille lapsille. Sisältää lounaat ja välipalat. Leirimaksu 30€. Ilmoittautuminen alkaa 13.4.2018

Tiedettä Kesään! –isojen leiri 11.-15.6.2018

AIKA                                 ma- pe päivittäin klo 9:30-15

Poikkitieteellinen kesäleiri 11–13-vuotiaille lapsille. Sisältää lounaat ja välipalat. Leirimaksu 30€. Ilmoittautuminen alkaa 13.4.2018

Matikka ja koodaus –leiri 18.-21.6.2018

AIKA                                                      ma-to klo 9:30-15

Kesäleiri 10-12 vuotiaille lapsille. Matematiikkaan ja koodaukseen tutustutaan esimerkiksi erilaisten pelien ja robotiikan kautta. Sisältää lounaat ja välipalat. Leirihinta 25€. Ilmoittautuminen alkaa 13.4.2018

Katso lisätietoja Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen sivuilta luma.fi/phluma kohdasta Lapsille ja nuorille/leirit

TOUKOKUUN TIEDEKERHO

Toukokuussa (ja vähän kesäkuussakin), alkaen 8.5. Tiedeluokka SOLUssa Niemen kampuksella kokoontuu alakouluikäisille suunnattu LUMA Tiedekerho viiden kerhokerran verran. Maksuttomaan kerhoon PITÄÄ ILMOITTAUTUA jokaiselle kerhokerralle erikseen. Kerrallaan voi siis ilmoittautua vain yhteen kerhokertaan. Mukaan mahtuu jokaisella kerralla 15 ensimmäisenä ilmoittautunutta lasta.

Ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen seuraavan viikon kerhoon avautuu kerhotiistaita edeltävänä perjantaina klo 12 Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen sivuilla luma.fi/phluma_lapsille ja nuorille_luma tiedekerho.

Aika                                   Tiistaisin klo 17 -18 (katso päivämäärät kerhon ohjelmasta, alla)

Paikka                                Tiedeluokka SOLU, Niemenkatu 73, B-siipi, 15140 Lahti.

Tulo-ohje                           Käynti tiedeluokkatiloihin Tiedepuiston B-siipeen sisäänkäynti B1 kautta, sisäänajo Laatikkotehtaankadun puolelta (ks kartta luma.fi/phluma_lapsille ja nuorille_luma tiedekerho)

Toukokuun tiedekerhon ohjelma

8.5.                Hapot ja emäkset

15.5.              Olomuodot

22.5.              Lämpö

29.5.              Ilma

5.6.                Aineiden väliset reaktiot

KOULUTUS OPETTAJILLE: DNA ELEKTROFOREESI

Nyt on loistava mahdollisuus tulla opettelemaan DNA-töiden tekemistä Tiedeluokka SOLUun! Huhtikuussa järjestetään koulutus, jossa osallistujat pääsevät pilkkomaan DNA :ta katkaisuentsyymeillä ja erottelemaan syntyneet DNA-palaset agaroosielektroforeesiajossa. Koulutuksen tavoitteena on antaa valmiudet työn toteuttamiseen omassa koulussa. Työn suorittamista varten Tiedeluokka SOLU lainaa koulutuksen jälkeen virtalähdettä ja elektroforeesiajolaitetta.

Koulutuksen sisältö:

• Taustaa DNA-tekniikoista
  • Agaroosigeelin valaminen
  • DNA :n pilkkominen katkaisuentsyymeillä
  • DNA-palojen erottelu elektroforeettisesti koon mukaan

AIKA                                 24.4. klo 15.30-17.30

PAIKKA                           Tiedeluokka SOLU, Niemenkatu 73 B-siipi, 15140 Lahti

TIEDELUOKKA SOLU

Niemen kampuksella toimiva Tiedeluokka SOLU on oppimisympäristö, joka tarjoaa kouluille ja oppilaitoksille mahdollisuuden opetuksen monipuolistamiseen. Opettaja voi tulla Tiedeluokka SOLUun luokkansa kanssa tekemään kokeellisia töitä maantieteen, kemian, biologian tai koodaamisen ja robotiikan alalta. Valittavissa olevat työt on jaoteltu oppiaineittain, joista opettaja voi valita ryhmälleen työn. Opintokäynnin tavoitteena on tukea oppilaan ymmärrystä ja lisätä kiinnostusta LUMA-aineita ja niiden opiskelua kohtaan. Pyrkimyksenä on innostaa oppilaat ajattelemaan ja oivaltamaan itse. Tiedeluokkatoimintaa tukee ESR-hanke LUMA Tiedeluokka –  tukea nuorten koulutusvalintojen tekemiseen. Hankkeen tavoitteena on tukea nuorten opiskeluvalintojen tekemistä erityisesti koulutuksen nivelvaiheissa (yläkoulu – toinen aste ja toinen aste – korkeakoulu).

VALTAKUNNALLISET LUMA-PÄIVÄT, KANSAINVÄLINEN LUMAT-SYMPOSIUM SEKÄ KANSALLINEN & KANSAINVÄLINEN START-GAALA

Ajankohta                         5. & 6.6.2018

Paikka                                Tampere

Merkitse ajankohta jo kalenteriisi, ja varaa tarvittaessa majoituksesi ajoissa.

Kenelle?

Osallistumismaksuttomaan tapahtumaan toivotetaan tervetulleiksi kaikki matematiikkaa, ympäristö- ja luonnontietoa, biologiaa, fysiikkaa, kemiaa, maantietoa/maantiedettä, tietotekniikkaa ja teknologiaa opettavat opettajat varhaiskasvatuksesta yliopistoihin, kuten myös lastentarhanopettajaksi, luokanopettajaksi ja em. aineiden opettajaksi opiskelevat.

Ohjelma sisältää keynote-luennon, pedagogisia kahviloita uusien ajatusten ja kokemusten jakamiseksi eri teemoista, kansainvälisiä tutkimusesityksiä sekä StarT-gaalan. Katso ohjelma ja ilmoittautuminen (27.5. mennessä):

PÄIJÄT-HÄMEEN LUMA-KESKUS TWITTERISSÄ, INSTAGRAMISSA JA FACEBOOKISSA !

Seuraa meitä ja kuule ensimmäisenä uusimmat LUMA-kuulumiset maakunnan alueelta:

Twitterissä PH LUMA –keskus (@PHLUMAkeskus) ja Instagramissa phlumakeskus. LUMA-uutisia näet myös tykkäämällä Lahden Yliopistokampuksen Facebook-sivusta.