Tykkisluuppi purjehtii jälleen?

Viaporin telakka-alueella rakennetaan jälleen, yli kahden sadan vuoden tauon jälkeen, tykkisluuppia. Tämä alus ei tosin tule palvelemaan sotilaallisia tarkoitusperiä.

Ehrensvärd-seuran ja Viaporin telakkasäätiön yhteisen rakennushankkeen on tarkoitus päättyä replikan vesillelaskuun toukokuussa 2013. Rakennusvaiheen tavoitteena on työllistää ja kouluttaa nuoria. Hankkeseen osallistuu ammattikorkeakouluista Metropolia ja Haaga-Helia, ja aluksen rakentamisessa opetetaan puurakennusta nuorille harjoittelijoille. Valmistuttuaan aluksen on tarkoitus palvella matkailua, sillä nyt rakenteilla olevan replikaan asennetaan moottorit, joiden avulla turistiryhmiä voidaan kuljetella linnoituksen edustalla tai miksei vaikka Kauppatorillekin.

Alus rakennetaan Fredrik Henrik Chapmanin vuoden 1805 piirustusten mukaan. Tämä alustyppi lienee, yhdessä tykkijollan kanssa, ollut tehokkain kaikista Chapmanin suunnitelemista aluksista. Se oli eräänlainen liikkuva lavetti, eli kuten Mikko Huhtamies on toisaalla täällä blogissa todennut: se oli yksinkertainen mutta nerokas keksintö, samalla sekä sotuvene että tykki. Tykkisluuppeja ja -jollia lienee Viaporissa rakennettu kymmeniä. Päinvastoin kun nyt rakennettava alus, olivat tykkisluupit ennen nopeita ja edullisia rakentaa. Tehonsa alukset osoittivat Kustaa III:n sodan (1788-1790 aikana).

Tykkisluuppeja – ja jollia oli lisäksi helppo säilyttää. Pienehköt alukset yksinkertaisesti nostettiin kuiville, kun taas suuret fregatit piti säilyttää jäältä suojassa kuivatelakalla.

Tykkisluuppi oli myös monikäyttöinen, sillä se oli yhdistetty purje- ja soutualus. Aluksessa oli kaksi mastoa ja 15 airoparia ja se tarvitsi 60 hengen miehistön. Soutajat olivat sotilaita, joita voitiin käyttää myös maissa tapahtuvissa taisteluissa. Aluksen pituus oli 68 ½ jalkaa (noin 21 metriä) ja leveys 45 jalkaa (noin 4,5 meriä). Aluksen aseistuksen muodostivat kaksi kappaletta 24 naulaisia tykkejä ja neljä pienempää 4 naulan parrastykkiä.

Replikan rakentaminen hejastelee osittain myös aikamme museokäsityksiä. Tämän päivän kävijät odottavat tapahtumia, kokemuksia ja elämyksiä – eräänlaista historiassa elämistä ja siihen osallistumista. Ehkä tykkiveneen kyydissä oleminen tarjoaa siihen mahdollisuuden?

Magdalena af Hällström