Koulun kestävää hyvinvointia rakentamassa -koulutuksessa pureudutaan kouluhyvinvoinnin kysymyksiin ja erityisesti opettajien jaksamisen ja hyvinvointitaitojen kehittämiseen. Koulutus on seitsemän opintopisteen laajuinen kokonaisuus, joka toteutetaan neljä kertaa Opetushallituksen v. 2020–2021 sekä 2021–2023 rahoittamissa koulutushankkeissa.
Kohderyhmä: Perusopetuksen opetushenkilöstö ja oppilashuoltoryhmien jäsenet
Toteutukset: 5.11.2020–9.3.2021, 24.3.–23.9.2021, 14.3.–27.9.2022 ja 3.11.2022–28.3.2023
Tavoitteena on, että osallistujat saavat tutkimuksiin perustuvan tietopohjan oppilaiden ja koko kouluyhteisön hyvinvointiin vaikuttavista keskeisistä tekijöistä, oppivat osallisuutta ja myönteistä vuorovaikutusta lisääviä toimintatapoja sekä kehittävät työkaluja hyvinvoinnin tukemiseen. Tavoitteena on myös, että omien itsetuntemus- ja vuorovaikutustaitojen tutkimisen ja kehittämisen myötä osallistujien ammatti-identiteetti vahvistuu.
Koulutuksessa kehitetään helposti käyttöön otettavia harjoituksia oppilaiden hyvinvoinnin ja osallisuuden vahvistamiseen. Tuotoksena syntyy myös muun muassa ammattilaisen oma hyvinvointisuunnitelma ja moniammatillinen voimavaraverkostokartta, joita voidaan hyödyntää laajasti koulutyön arjessa, esimerkiksi materiaaleina Veso-koulutuspäivissä.
Yhteystiedot:
Kirsi Lindqvist, hankkeen projektipäällikkö
Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+
kirsi.lindqvist@hyplus.fi
Muutamia 5.11.2020–9.3.2021 järjestetyssä toteutuksessa tuotettuja materiaaleja:
Hyvinvoinnin tukeminen koulukulttuurissa
Voimavaraverkostokartta, arvostavan tutkimisen harjoitus
Hyvinvoinnin tukeminen Sepon koulun toimintakulttuurissa
Koulun yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä rehtorin voimavaraverkostona
Hyvinvoinnin tukeminen Kankarepuiston peruskoulun toimintakulttuurissa
Muutamia 24.3.–23.9.2021 järjestetyssä toteutuksessa tuotettuja materiaaleja:
Hyvinvoinnin tukeminen johtamisen näkökulmasta
Meidän koulujen hyvät käytänteet