Väitelleet mukaan Langnetin toimintaan

Langnetin toiminnassa on perinteisesti ollut kaksi ryhmää: väitöskirjantekijät ja ohjaajat. Kun harvemmalla väittelijällä on saman tien omia väitöskirjaoppilaita, on yhteys Langnetiin väitöksen jälkeen tavallisesti katkennut.

Hiljattain tai vähän pidemmänkin aikaa sitten väitelleellä on kuitenkin paljon annettavaa väitöskirjantekijälle. Väitellyt on elävä todiste siitä, että väitösprojektista voi selvitä hengissä. Projekti kaikkine vaiheineen voi olla tuoreemmassa muistissa kuin ohjaajilla, ja aikaa keskustella on ehkä enemmän kuin ohjaajilla keskimäärin.

Väitelleiden asiantuntemusta voisi hyödyntää esimerkiksi näin:

Väitellyt voisi valita verkosta itseään kiinnostavan videoluennon, katsoa sen yhdessä tohtoriopiskelijaporukan kanssa ja keskustella aiheesta Langnetin Moodlessa. Väitöskirjantekijä voisi kerätä suorituksia Langnetin omaan jatko-opintopassiin. Post doc voisi syventää omaa osaamistaan, testata ideoitaan ja ehkä saada aineksia tai kontakteja omiin jatkotutkimuksiinsa.

Langnetin käytössä on toistaiseksi ollut ohjausresurssipankki. Samaan pankkiin voitaisiin kerätä myös väitelleiden ja mikä ettei myös tutkijaopiskelijoiden asiantuntemus. Näin esimerkiksi menetelmäosaamisen tehokas leviäminen voisi parhaimmillaan synnyttää kaikkia hyödyttäviä yhteisjulkaisuja. Kielentutkijoiden yhteisestä resurssipankista olisi apua myös post doc -vaiheessa ajankohtaiseen oman tutkimusryhmän kokoamiseen.

Tutkimusaiheista riippumatta samalla kampuksella olevat post docit ja väitöskirjantekijät voisivat tavata pienissä ryhmissä teekupin ääressä ja pohtia tutkijan elämää yleensä, jaksamista ja tieteentekemisen merkitystä. Jakaa voisi sellaistakin, mikä ei välttämättä kuulu ohjaussuhteeseen.

Väitelleiden pysyminen mukana Langnetin toiminnassa oli toiveena myös kauden 2011–2015 johtoryhmän viimeisessä kokouksessa. Ensimmäisenä pallon ottaa kiinni viime vuonna väitellyt Sanna Mustonen, joka pitää Langnet-plenaarin tänä vuonna Oulun Kielitieteen päivillä.

Hyvä väitelleet, kertokaa itse, miten haluaisitte olla mukana Langnetissa. Oma-aloitteisuus ja aktiivisuus sallittu!