Ottaisitko työkaverin nurkkiisi yöksi tai pariksi?

Langnetin uusi johtoryhmä kokoontui ensimmäistä kertaa huhtikuun lopussa. Kokouseväät oli ostettu Unicafen sijaan Lidlistä. Miksi tämä kannattaa mainita? Siksi, että vaikka jotain tehtiin toisin kuin ennen, lopputulos ei ollut lainkaan hassumpi.

Vanhoina hyvinä aikoina Langnet avokätisesti maksoi tutkijaopiskelijoiden matkat niin kursseille, seminaareihin kuin konferensseihinkin.

Ne ajat ovat menneet. Nyt tutkijakoulutusraha on jaettu suoraan yliopistoille. Ne käyttävät sitä tutkijakoulutukseen miten parhaaksi näkevät. Ei ole lainkaan sanottua, että rahoja käytetään väitöskirjatutkijoiden matkakuluihin.

Matkustaa kuitenkin pitäisi. Nähdä muita tutkijoita, keskustella ja saada palautetta omalle työlle. Osallistua tapahtumiin ja kasvaa osaksi kielentutkijayhteisöä.

Tilanteessa selviämiseen on ainakin kaksi hyvää vaihtoehtoa.

1) Kaivetaan raha esiin sieltä missä sitä on. Kun OKM ilmoitti lakkauttavansa vanhanmallisen tutkijakoulujärjestelmän, se vakuutti, että tohtorikoulutukseen varattu raha ei häviä minnekään, se vain vaihtaa paikkaa. Ennen Langnetilla olleet rahat ovat nyt siis yliopistojen tutkijakouluissa. Siellä on myös matkarahaa. Väitöskirjatutkijan neuvotteluasema matkarahoituksen löytämisessä ei aina ole kovin vahva. Tässä tarvitaan ohjaajan tukea. Langnet tahollaan hakee toiminnalleen – myös väitöskirjatutkijoiden matkakuluihin – säätiörahoitusta. Molempia tarvitaan.

2) Matkustetaan niin vähillä rahoilla kuin mahdollista. Langnet-verkostossa järjestettävät koulutustapahtumat ovat pääsääntöisesti ilmaisia. Bussilla ja junalla saattaa päästä liikkeelle todella halvalla. Kuka ottaisi hoitaakseen Langnet-yhteisön oman sohvasurffaussivuston? Voin itse ilmoittautua mukaan: viisi ensimmäistä Helsinkiin työasioissa tulevaa väitöskirjatutkijaa, tervetuloa meille yöksi. Korvatulpat ja omat lakanat matkalaukkuun, kiitos.

Kolmas vaihtoehto ei ole hyvä. Se tarkoittaisi, että juttuja jätetään tekemättä. Siihen ei ole varaa sen enempää yksilöillä kuin yhteisölläkään.

Langnetin johtoryhmän kokouksen pöytäkirja löytyy muuten tästä. Kokouksessa vahvistettiin myös toimintakäsikirja.