Langnet keskustelee: Millainen on eettinen kielentutkija?

Kielentutkimuksen tohtorikoulutusverkosto Langnetin kesäkoulun 2022 teemana on kielentutkimuksen etiikka. Kesäkoulun ensimmäisen päivän iltana (15.8. klo 18.00-19.30) järjestämme paneelin otsikolla “Millainen on eettinen kielentutkija?

Mitä erityistä on kielentutkimuksen etiikassa suhteessa muuhun tieteen etiikkaan? Onko jokaisella kieltä tutkivalla jokin tutkijapositio ja miten tutkijapositio vaikuttaa tutkimuksen tekemiseen? Millaiset tutkimuseettiset kysymykset tutkijoita askarruttavat ja miten he kyseisiä kysymyksiä ratkovat?

Esimerkiksi näistä seikoista paneelissa keskustelee neljä tutkijanuran eri vaiheissa olevaa kielentutkijaa: Heini Lehtonen (HY), Anne Mäntynen (HY), Meeria Vesala (TaY) & Leena Maria Heikkola (ÅA). Tilaisuuden lopussa on aikaa kysymyksille ja keskustelulle. Paneelia juontaa Langnetin koordinaattori Lotta Aarikka.

Paneeli järjestetään 15.8. klo 18.00-19.30 Åbo Akademin Arken-rakennuksen Helikon-luentosalissa (ks. ÅA:n kampuskartta). Tilaisuuteen voi osallistua myös etänä Zoomissa.

Tervetuloa mukaan keskustelemaan!