Opiskelijat ideoivat uudenlaisia oppimisympäristöjä

Kielikeskuksen opiskelijaneuvoston jäsenet kokoontuivat itseopiskelutiloihin keskiviikkona 19.11. keskustelemaan kielten opiskeluun liittyvistä oppimisympäristöistä ja itseopiskelutilojen kehittämisestä. Pedagoginen yliopistonlehtori Johanna Vaattovaara alusti tapaamista purkamalla oppimisympäristön käsitettä eri osa-alueisiin: fyysiseen, sosiaaliseen ja digitaaliseen oppimisympäristöön. Tämän jälkeen osallistujat ideoivat pienryhmissä tulevaisuuden mahdollisuuksia – mitä kaikkea kielikeskuksen tarjoamilta oppimisympäristöiltä kaivataan kielten opiskelun tueksi?

Pedagoginen yliopistonlehtori Johanna Vaattovaara ja opiskelijaneuvoston jäseniä ideoimassa tulevaisuuden oppimisympäristöjä.

Pedagoginen yliopistonlehtori Johanna Vaattovaara ja opiskelijaneuvoston jäseniä ideoimassa tulevaisuuden oppimisympäristöjä.

Opiskelijoiden visioissa painottuivat erityisesti vuorovaikutuksellisuus, joustavuus ja ajankohtaisuus. Ideariihessä mainittiin esimerkiksi vaihtuvat työpajat, joissa kielten opiskelijat voisivat toimia yhteistyössä vaihto-opiskelijoiden ja kielten pääaineopiskelijoiden kanssa. Joustavuutta korostettiin niin suoristusmuotojen kuin aikataulun suhteen. Itseopiskelutiloihin toivottiin lisää viihtyisyyttä ja ideoita heitettiin niin ‘kieliseinästä’ kuin nettipuhelumahdollisuudesta. Materiaaleja toivottiin enemmän nettiin cd-levyjen sijaan.

Kiitokset opiskelijaneuvoston jäsenille kiinnostavista ideoista ja keskustelusta!

Oppimisympäristöihin ja itseopiskelutilojen kehittämiseen liittyvää keskustelua voi jatkaa kommenttiosiossa.

Terveiset Helsingin kielilukiosta!

Kielikeskus vieraili koulun kieliviikolla keskiviikkona 12.11. osallistuen italian opetustunnille. Mukana olivat italian kurssiassistentit Giulia Pernisi ja Talia Sbardella sekä assistenttitoimintaa koordinoiva opinto-ohjaaja Nina Sulonen.

Assistentit olivat valmistelleet tuntia varten kiinnostavat esitykset omista kotikaupungeistaan sekä runsaasti pienimuotoisia ja aktivoivia suullisia tehtäviä. Aiheet liikkuivat italialaisesta ja suomalaisesta ruokakulttuurista ja joulunvietosta mm. musiikkiin ja perhe-elämään. Tunnilla kävi mukava iloinen pulina ja oppilaat olivat aktiivisesti keskustelussa mukana.

Giulia ja Talia keskustelemassa opiskelijoiden kanssa suomalaisista ja italialaisista joulutraditioista.

Giulia ja Talia keskustelemassa opiskelijoiden kanssa suomalaisista ja italialaisista joulunviettotraditioista.

Kieliklubeissa tavataan joulukuun alkuun asti

Kieliklubit pyörivät perjantai-iltapäivisin Kielikeskuksella. Syyskaudella 2014 klubitapaamisissa on ollut osallistujia vaihdellen 30-56 henkilöä joka viikko.

Suosituimmiksi kieliryhmiksi ovat tällä kaudella nousseet englanti, saksa ja japani, joissa osallistujia on saattanut olla toistakymmentä kussakin. Myös italian ja suomen kielen klubit ovat toimineet aktiivisesti läpi syksyn. Kaikissa näissä klubeissa tapaamisia luotsaavat kurssiassistentit, jotka ovat suunnitelleet ryhmän toiminnan yhdessä osallistujien kanssa. Klubit ovat muun muassa kokoontuneet elokuvan äärelle, pelailleet lautapelejä ja kaivertaneet halloween-kurpitsaa espresson äärellä jutustellen. Englannin klubilaisilla on vielä suunnitteilla ainakin retki Fazerin tehtaille tutustumaan.

Italian klubilaiset Myriam, Talia, Cris ja Anna vaihtavat kokemuksia eri maiden kahvikulttuureista 7.11.2014

Italian klubilaiset Myriam, Talia, Cris ja Anna vaihtavat kokemuksia eri maiden kahvikulttuureista 7.11.2014

Ranskassa, portugalissa ja venäjän kielessä klubitapaamisia on ollut vaihtelevasti. Toivon mukaan kevätkaudelle löytyy myös näihin klubeihin aktiiviset assistentit, jotka vetävät ryhmiä ja toimivat niissä klubikielen natiivipuhujina.

Ennen joulua on tiedossa vielä neljä kieliklubia – kokoontumiset aina perjantaisin klo 14.15 kielikeskuksen toisessa kerroksessa, huoneessa 203. Mukaan voi tulla milloin vaan eli tervetuloa piipahtamaan vaikka yhdessä tapaamisessa!

P.S. Kieliklubeissa vietetään pikkujouluja syyskauden viimeisellä kerralla 5.12.

Tutkimusseminaarin 23.10.2014 satoa – The fruits of the LC Research seminar 23.10.2014

Tutkimusseminaarissa 23.10. keskusteltiin tutkimusaineiston analyysistä ja sen purkamisesta artikkelitekstiksi.

Tarkempia teemoja olivat:

1) aineiston kokoon, työstämiseen, rajaukseen ym. liittyvät asiat, sekä näiden yhteys artikkelikirjoittamisen tavoitteisiin.

2)  englanniksi kirjoittaminen sekä

3)  yhteiskirjoittamisen välineet ja ”pelisäännöt”

Seminaarissa oli “pyöreän pöydän ympärillä” 13 osallistujaa. Harjaantuneemmatkin tutkijat ja kirjoittajat kokivat oppineensa jotakin uutta!

Lopuksi perustimme Kimmo Svinhufvudin johdolla kirjoittamispiirin, joka kokoontui ensimmäisen kerran 30.10. klo 16.00-16.45 käsikirjastossa. Jatkossa kokoonnutaan viikoittain (alustavasti sama aika ja paikka).

Lue tarkemmat muistiinpanot seminaarikeskusteluista täältä: https://flamma.helsinki.fi/content/res/pri/HY329430

In the Research seminar Oct 23rd we discussed data analysis procedures and its’ connections to article writing. The notes of the seminar can be found under the link above (sorry, in Finnish only!)

 

Onneksi oli käytäväkahvit!

12.9. käytäväkahvikeskustelujen ansiosta itseopiskelukursseihin liittyvät kuviot alkoivat hahmottua. Ihan vaan se miten kukakin hallinnoi hommaa, oli hyvä tietää.

Suuren osan ajasta käytimme Moodlen (vaihtuneiden mutta varsin kehittyneiden) toimintojen opiskeluun, kiitos Margit taas Moodle-klinikasta! Niin, tietäähän jokainen miten tehtävien ratkaisut saadaan näkymään vasta silloin, kun opiskelija on ne ensin itse tehnyt?

Itseopiskelukurssien luonnetta ajatellen pohdimme opiskelijan edistymistä, eli sitä miten joustavilla kursseilla varmistutaan siitä, että kurssisuoritukseen vaadittavat tehtävät tehtävät tulevat tehtyä, aiheet opiskeltua. Yksi vaihtoehto on ns. checklist. Moodlesta löytyy myös ”oma edistyminen ”- palkki.

Kyse on pitkälti kurssin vetäjän ohjaustaidoista ja opiskelijan motivaatiosta, yhteistyöstä. Eri asiat motivoivat eri opiskelijoita. Onkohan loppukoe se paras vaihtoehto kuitenkaan? Loppujen lopuksi, kursseilla edetään luottamusperiaatteella, kohti autonomista opiskelua.

Opiskelijoiden aktivointityökalu Presemo käytössä!

Presemo on nyt HY:n opettajien käytössä. Presemo on työkalu, joka sopii opiskelijoiden aktivointiin esimerkiksi luennolla

  • kysymyksin
  • äänestyksin ja
  • keskusteluin.

Presemo toimii parhaiten opetuksen aikaisessa aktivoinnissa, myös suurilla opiskelijaryhmillä. Presemoa voi hyödyntää myös muissa yleisötilaisuuksissa, konferensseissa, seminaareissa ym. tapahtumissa.

Presemoa käytetään verkkoselaimella, joten ohjelmistoasennuksia ei tarvita. Presemon käyttö onnistuu myös älypuhelimella ja tabletilla. Jokaisella opiskelijalla ei tarvitse olla omaa mobiililaitetta, jos vastaaminen opetustilanteessa hoidetaan pienryhmissä (yhdellä opiskelijalla laite / ryhmä).

Jokainen Presemoa opetuksessaan hyödyntävä opettaja voi tilata palveluun enintään kaksi omaa huonetta.

Lue Opetusteknologiakeskuksen tiedote.

Margit testasi Presemoa farmasian ja eläinlääketieteellisen tiedekunnan uusien opiskelijoiden infoissa. Helppoa ja näppärää!

Testasin Presemoa farmasian ja eläinlääketieteellisen tiedekunnan uusien opiskelijoiden infoissa.  Opiskelijoilta kysyttiin mm., minkä kielen kieliklubiin he osallistuisivat. Helppoa ja näppärää!

Käytäväkahvit itseopiskelukursseista pe 12.9. klo 9.30

Ranskan opettaja Suvi on aloittamassa ensimmäistä itseopiskelukurssiaan ja haluaisi kuulla muiden Kielikeskuksen opettajien (myös tuntiopettajat tervetulleita!) kokemuksia ja vinkkejä niiden ohjaamisesta, sisällöstä, aikataulutuksesta, materiaaleista jne.

Tulisitko käytäväkahveille pe 12.9. klo 9.30-11.00 juttelemaan aiheesta?

Paikkana on F26, kokoushuone 321.
Ei ilmoittautumisia.
OKM – omat kahvit mukaan 🙂

Voit liittyä seuraan vaikkei sinulla ole omaa itseopiskelukurssia mutta olet niistä kiinnostunut tai suunnittelet sellaista.

Mukavaa syyslukukauden alkua!

Kuva: Morguefile.com

Kuva: Morguefile.com

Moodlen avaaminen opiskelijoille – tietoisku 26.8. klo 11.00 – How to get started with your Moodle course area?

Hei ja mukavaa elokuuta!
*Partly in English, see below*

Muutama opettaja on jo kysellyt, miten Moodle avattiinkaan opiskelijoille. Alla on tiivis ohje.

Voit myös tulla tietoiskuun ti 26.8. klo 11.00-11.15 Fabianinkatu 26:n kokoushuoneessa 321. Olen paikalla klo 12 asti, joten loppuajan olen käytettävissä muille Moodlen/verkko-opetuksen asioille. Jos sinulla on toiveita käsiteltävistä asioista, voit laittaa niitä esim. kommentoimalla tätä blogimerkintää. Voimme esimerkiksi tutustua PDF-tiedostojen kommentointityökaluun. Sillä opettaja voi lisätä merkintöjä ja kommentteja suoraan opiskelijan palauttamaan työhön.

Muistattehan myös Opetusteknologiakeskuksen koulutukset!

Otattehan yhteyttä, jos/kun kaipaatte apua Moodlen tai muihin verkko-opetuksen asioihin liittyen.

Yst. terv. Margit
Kielikeskuksen verkko-opetuksen tukihenkilö
p. 40879

Ps. Myös osallistujien poistaminen kurssialueelta saattaa olla nyt ajankohtainen.

Pikaohje: Moodlen avaaminen opiskelijoille:

VAIHE 1: Luo Kurssiavain.

Asetukset (vasemmalla)

>Kurssin ylläpito
>>Käyttäjähallinta
>>>Osallistujien lisäämistavat
>>>>Itserekisteröityminen
>>>>Lisää Kurssiavain
>>>>Tallenna muutokset

(Tarkempi ohje Moodle-oppaassa)

VAIHE 2: Avaa kurssi opiskelijoille.

Asetukset (vasemmalla)

Kurssin ylläpito
>Muokkaa asetuksia
>>Näytetään opiskelijoille: Näytä
>>Tallenna muutokset

(Tarkempi ohje Moodle-oppaassa)

VAIHE 3: Meilaa opiskelijoille kurssisi etusivun nettiosoite ja kurssiavain. Osoitteet saat WebOodista.

Moodle-WebGlassy

How to get started with your Moodle course area

PHASE 1:  Set an Enrolment key for the Self enrolment

Administration (left)

Course administration
>Users
>>Enrolment methods
>>>Self enrolment (Student)
>>>Set an Enrolment key
>>>Save changes

PHASE 2: Edit the visibility of the course area

Administration (left)

Course administration
>Edit settings
>>Visible: Show
>>Save changes

PHASE 3: E-mail the address of your Moodle frontpage and the enrolment key to the students. You get students emails from WebOodi.

Haku alkanut kurssille YP4 Kielenoppimisen arviointi ja palaute

Alkavana lukuvuonna Helsingin yliopistossa järjestetään Kielikeskuksen ja Humanistisen tiedekunnan yhteistyönä kieltenopettajille räätälöitävä kurssi Kielenoppimisen arviointi ja palaute (5 op). Yliopistopedagogiikan tutkintovaatimuksissa se vastaa kurssia YP4, Oppimisen arviointi ja palautteen antaminen.

Kurssin (24.10.2014 – 24.4.2015) aikataulu on seuraava:

Haku kurssille: 11.8.-1.9.2014 (Henkka-koulutuskalenterin kautta)
Tieto kurssille pääsystä: 9.9.2014 mennessä, ja ennakkotehtävä osallistujille
Ennakkotehtävän palautus: 10.10.2014 mennessä

Lähitapaamiset (6 kpl)  perjantaisin klo 12-16:
syyslukukausi: 24.10.; 14.11.; 5.12.
kevätlukukausi: 9.1.; 6.2.; 6.3.
Kurssi päättyy kielenoppimisen arvioinnin teemapäivään 24.4. (klo 12-16), johon avoin kutsu kaikille kielikeskuslaisille ja humanistisen tiedekunnan henkilöstölle. Teemapäivä suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä kurssilaisten kanssa.

Kurssille otetaan maksimissaan 24 osallistujaa, puolet tiedekunnasta ja puolet Kielikeskuksesta. Kurssilla mm. työskennellään pienimuotoisen projektin parissa, joka mahdollistaa omien kehittämis-/tutkimusintressien työstämistä osana kurssia. Kurssille osallistuvien tulee sitoutua lähitapaamisiin, teemapäivään ja yhteisesti sovittaviin työskentelyihin kurssin aikana.

Kurssille voivat hakea Kielikeskuksen koko henkilöstön edustajat ja humanistisen tiedekunnan sekä pää- että sivutoimiset kielenopettajat ja humanistisen tiedekunnan kieliaineiden jatko-opiskelijat, joilla on opetusta kurssin aikana.

Osallistujilla tulisi olla aiemmin suoritettuna yliopistopedagogiikan perusopinnoista mieluiten sekä YP1 että YP2 (Kielikeskuksessa tai jossakin muualla) ja/tai muita yliopistopedagogiikan kursseja.

HAKU KURSSILLE:

Kurssille haetaan HENKKA-koulutuskalenterin kautta. Oikea kurssi löytyy helpoiten hakemalla se järjestävän organisaation alta (Humanistisen tiedekunnan oppimisen ja opetuksen tutkimus ja tuki):

» Henkka-koulutuskalenteri
» Koulutusohjelma
» Koulutusohjelma (alaotsikko)
» Järjestävä organisaatio: Humanistisen tiedekunnan oppimisen ja opetuksen
tutkimus ja tuki.
» Hae kurssit

Huom! Jos sinulla ei ole voimassaolevaa palvelussuhdetta HY:ssä tai työaikasi on alle 14h/vko, joudut todennäköisesti ilmoittautumaan ulkoisen koulutuskalenterin kautta. (Ks. erillinen ohje: https://flamma.helsinki.fi/content/res/pri/HY298419)

Toukokuisten Peda-Forum-päivien teemana New Cultures of Learning – kansainvälistyvä yliopisto-opetus

 

Kielikeskuksen opinto-ohjaaja Nina Sulonen ja amanuenssi Margit Koivumaa pääsivät nauttimaan Peda-forum-päivien annista Lappeenrantaan 27.-28.5.2014. – Päivien teemana New Cultures of Learning – kansainvälistyvä yliopisto-opetus houkutteli meidät osallistumaan – olihan otsikko lupaus siitä, että päivien sisältö tukee juuri sitä työtä, mitä Kielikeskuksessa teemme, kertovat Nina ja Margit.

Nina Sulosen työsarkaa on ollut viimeisen lukuvuoden ajan kansainvälisten opiskelijoiden kurssiassistenttitoiminnan käynnistäminen ja kehittäminen. – Sain paljon ideoita ja tukea tähän toimintaan, toteaa Nina.

– Parhaiten minulla jäi mieleen opettajien vertaistyöskentelyä käsittelevä työpaja, kertoo Margit, joka toimii myös verkko-opetuksen tukihenkilönä Kielikeskuksen opettajille. – On mielenkiintoista kuulla, miten muissa yliopistoissa opettajien välistä vertaistukea on toteutettu. Näistä ideoista voisi poikia jotain myös Kielikeskukseen muun muassa Moodle-osaamisen jakamiseksi. Turun yliopistossa on kokeiltu opettajien vertaisoppimisen välineenä mm. varjostusta, joka on käännös englannin sanasta shadowing. Tavoitteena on ollut pitää toiminta mahdollisimman epämuodollisena, sillä oppimisen kannalta tärkeässä asemassa ovat tutkimustenkin mukaan opettajien käymät epäviralliset keskustelut kollegoiden kanssa esimerkiksi kahvihuoneessa tai jopa vessassa, naurahtaa Margit.

Peda-forum-päivät kruunasi iltajuhla, jossa Margit ja Nina pääsivät nauttimaan Riitta Uosukaisen hersyvästä olemuksesta ja innostuneesta puheesta. Tarjolla oli loistava menu pannacotta-jälkiruokineen ja konjakkeineen upeassa Lappeenrannan kasinossa. – Oli myös ihana tavata vanhoja tuttuja vuosien varrelta. Uusiakin tuttavuuksia tuli tuomisina, toteavat tyytyväiset osallistujat.

Seuraavat Peda-Forum-päivät ovat Helsingissä ja voit esittää ideoitasi päivien sisällöksi. Teemaehdotuksia voi lähettää osoitteeseen peda2015@hanken.fi, kertovat reissulaiset ja suosittelevat Peda-forum-päiviä erityisesti opettajille.

Margit ja Nina osallistuivat alla oleviin luentoihin ja työpajoihin. Jos haluat tietää niistä tarkemmin, ole yhteydessä! Kuvauksia ja esityksiä löytyy myös Peda-Forum-päivät 2014 -sivulta.

  • Keynote 1: “Global market for educated labor and demand for excellence” (Anssi Vanjoki, Professor of Practice, LUT)
  • Keynote 2: “Teaching culturally diverse student groups: a fascinating way to look in the mirror!” (Willem G. van Hoorn, Advisor, Internationalization, TU Eindhoven)
  • Keynote 3: What goes around, comes around: The effects of university according to Kandipalaute and other CHE student questionnaires (Hannah Leichsenring, CHE)
    • Commentary: The effects of Kandipalaute to university teaching and educational development (Olli Silven, Vice Rector, University of Oulu)
    • Commentary: The effects of Kandipalaute from student perspective (Kaisa Rimpiläinen, Student Union of LUT)
  • Tietoisku / Briefly: What makes LUT campus a Green Campus (Kati Koikkalainen, Environmental Manager, LUT)
  • Teemasessiot ja työpajat:
    • Vertaistyöskentely opettajien työn tukena
    • Parhaita käytäntöjä jakamassa: Kääntämisen ja tulkkauksen opetuksen menetelmävaranto
    • eEducation – millaista tukea opetuksen kehittämiseen?
    • Tulevaisuuden yliopisto – visiosta tekoihin!
    • Asiantuntijaksi kahdella kielellä
    • Kieliopintojen integrointi substanssiopetukseen
    • Työelämässä hankitun erityisalojen englannin kielitaidon AHOT osana kieli- ja viestintäopintojen työelämärelevanssin kehittämistä Itä-Suomen yliopistossa
    • Monikulttuurisen ryhmädynamiikan kehittäminen maisteriopinnoissa
    • Olemmeko valmiita oppimaan kansainvälisiltä opiskelijoiltamme? Tapaustutkimus kansainvälisestä maisteriohjelmasta
    • Monikansallisen oppimisympäristön luominen tekniikan alalla
    • Kansainvälisyyden palapeli: monikulttuurisuus, monitieteisyys, monitasoisuus ja monikielisyys

     

     

Loppukevennys 😉