9lk- ohjelma: Yrityskylä ja Tiedeluokka SOLU

Alkuperäinen juttu julkaistu 3.12.2020 Kirjoittajat Petra Larvus, Noora Kivikko ja Hanna Pääkkö

Lahden 9. luokkien vierailuohjelma pyörähti syksyllä 2020 käyntiin kolmatta kertaa. Ohjelmaa toteuttavat yhteistyössä Päijät-Hämeen LUMA-keskus, Lahden kaupungin Sivistyksen palvelualue ja Talous ja nuoret TATin Yrityskylä Yläkoulu. Vierailuihin osallistuu arviolta 50 koululuokkaa ja vierailijoiden kokonaismäärä on noin 1 500 oppilasta/lukuvuosi.

9lk-ohjelma sisältää osuuden Yrityskylä Yläkoulussa, sekä Tiedeluokka SOLUssa. Tiedeluokka SOLU on Helsingin yliopiston Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen oppimisympäristö Niemen kampuksella Lahdessa. Yrityskylä Yläkoulu on talouden ja työelämän peliareena, jossa yhdeksäsluokkalaiset johtavat kilpaa yrityksiä kansainvälisillä markkinoilla. Yrityskylä Yläkoulun peliareena sijaitsee Mukkulankadulla IskuCenterillä aivan Niemen kampuksen vieressä.

9lk-ohjelmassa koululuokka vierailee aamu- tai iltapäivän Yrityskylässä tai Tiedeluokka SOLUssa. Molemmat vierailu kestävät 2.5 tuntia ja sisältävät nuoria aktivoivaa ja opetussuunnitelmaa tukevaa tekemistä. Lounaan jälkeen luokka siirtyy Yrityskylästä SOLUun tai toisinpäin.

Tiedeluokka SOLUn opetus keskittyy tieteeseen ja sen tekemisen, kun taas Yrityskylä Yläkoulussa käsitellään työelämään, talouteen, yhteiskuntaan ja yrittäjyyteen liittyviä teemoja.

Tutustutaan ensin tarkemmin Tiedeluokka SOLUn opetukseen:

Tiedeluokka SOLUn opetus keskittyy tieteeseen ja sen tekemiseen. COVID19-pandemian aikana Tiedeluokka SOLUn opetus toteutetaan etänä pyrkien mahdollisimman hyvin, koulun opetushenkilökunnan tukemana innostamaan nuoria tieteen pariin. Lukuvuoden 2020-2021 aikana SOLUn opetusta toteutetaan kemian, biologian ja maantieteen oppiaineissa.

Lukuvuonna 2019-2020 Tiedeluokka SOLUn opetus pystyttiin järjestämään lähiopetuksena Niemen kampuksella maaliskuuhun asti. Lähiopetus toteutettiin siten, että vieraileva koululuokka pääsi tekemään SOLUssa kaksi eri harjoitusta. Tiedeluokka SOLU koostuu kahdesta erillisestä tilasta, joihin koululuokan oppilaat jaettiin. Intensiivinen opetus esittelee erityisesti Helsingin yliopiston tekemää tutkimusta ja tutkimuslaitteistoa. Opetus on suunniteltu niin, että se antaa mahdollisuuden kurkistaa tieteen tekemisen maailmaan itse kokeilemalla tieteellisen tutkimuksen ohjeita noudattaen.

Tiedeluokka SOLUn opetusesimerkki aiheesta maantiede, maaperätutkimus: Tässä työssä oppilailla odotetaan olevan perustietoa maaperästä, eri maalajeista, jääkaudesta ja henkilökohtaista kokemusta maalajien ja maaperän vaikutuksesta heidän elämäänsä. Opetus alkaa johdantoluennolla. Luennon jälkeen oppilaat jaetaan pienryhmiin, joissa tehdään seuraavia tutkimuksia ja lopuksi tulokset vedetään yhteen.

  • Raekoko, kivennäismaalajit ja veden pyöristämät rakeet.Näytteitä tutkitaan mikroskoopeilla, sormilla kokeilemalla ja tarkastelemalla värieroja.
  • Maalajinäytteet. Oppilaat tutkivat eri maalajeja ja pääsevät ruokkimaan lierofarmia. Savinäyte analysoidaan kenttätutkimusmenetelmällä.
  • Lisätyntodellisuuden hiekkalaatikko. Topografisen hiekkalaatikon avulla muodostetaan erilaisia korkeuseroja, tutkitaan topografisen maiseman muodostumista ja korkeuskäyriä käytännössä.
  • Maalajin määritys. Oppilasryhmä tutkii maalajinäytteen, lajittelee sen maalajiseulalla, punnitsee seulaan jääneet näytteet ja laskee näytteiden prosentuaaliset osuudet. Maalajikolmion ja prosentuaalisten tuloksien perusteella oppilaat määrittävät näytteen.
Esimerkkipäivä koululuokka 9A koulusta Lahden peruskoulu
8.30 9A bussikuljetus koululta Niemen kampukselle.
9:00-11:30 Tiedeluokka SOLU: 9A luokka jaetaan puoliksi ryhmiin 9A.1 ja 9A.2.
9-10:15  9A.1 Kemiaa

9A.2 Robotiikkaa

10:15-11:30 9A.1 Robotiikkaa

9A.2 Kemiaa

11:30-12:30 9A ruokailee Niemen kampuksella
12:30-15:00 9A vierailee Yrityskylä yläkoulussa
15:00 9A bussikyyti takaisin koululle

​​​​​​​

Tieteen tekemisen ja tutkijana olon jälkeen yhdeksäsluokkalaiset hyppäävät johtamaan yritystä kansainvälisillä markkinoilla Yrityskylä Yläkoulussa

Yrityskylä Yläkoulu on yhdeksäsluokkalaisille suunnattu maailmankaupan simulaatio, joka innostaa oppilaat talouden, liiketoiminnan ja kansainvälisen kaupan teemojen pariin. Oppimiskokonaisuus alkaa koulussa käytävillä oppitunneilla, joilla oppilailla on käytössään Yrityskylän digitaalinen oppimateriaali. Oppimateriaali koostuu viidestä oppitunnista, jotka sopivat hyvin oppilaanohjauksen ja yhteiskuntaopin sisältöihin. Oppitunneilla oppilaat oppivat liiketoimintaan ja yritykseen liittyvää sanastoa ja harjoittelevat työelämään liittyviä taitoja. Lisäksi oppilaat tutustuvat yritykseen, jota he tulevat Yrityskylässä tiiminä johtamaan.

​​​​​​​Oppimiskokonaisuus huipentuu pelitilanteeseen Yrityskylän oppimisympäristössä, joka on digitaalisuutta ja vuorovaikutustilanteita yhdistelevä peliareena. Pelitilanne kestää 2,5 h, ja pelissä oppilaat johtavat koulussa tutustumaansa yritystä kansainvälisillä markkinoilla. Oppilaat työskentelevät ja kilpailevat toisiaan vastaan tiimeissä eli yrityksen johtoryhmissä, joissa jokaisella on oma vastuualueensa. Pelin aikana tiimit valmistavat ja myyvät tuotteitaan asiakkaille ja johtavat yritystä neljän kvartaalin ajan. Voittajatiimi on se, joka on saanut kasvatettua hyvän liiketuloksen lisäksi eniten mainettaan.

Lukuvuonna 2020-2021 vierailut Yrityskylään toteutetaan tarkkoja hygieniaohjeita noudattaen. Näin voimme taata kaikille turvallisen pelitilanteen.

Lahden kaupungin perusopetuksen arjesta kertova ”Kuulumisia kouluilta” podcast teki jakson 9lk-ohjelmasta.

Podcast-jakso kuunneltavissa täällä (linkki) 

KategoriatYleinenAvainsanat

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *