Lokakuun verkostoviesti 2023

Tervetuloa Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen ja Tiedeluokka SOLU:n syntymäpäiväjuhliin!

Ilmoittaudu 11.10-29.10.2023 Huom. paikkoja rajoitetusti. (linkki).

Tietoiskuja opettajille luonnossa ja luonnosta oppimiseen

Päijät-Hämeen LUMA-keskus, Keski-Pohjanmaan LUMA-keskus ja Lounais-Suomen LUMA-keskus toteuttavat tänä lukuvuonna yhdessä sarjan lyhyitä tietoiskuja.

Aiheet ja aikataulu ovat:

Luontohavaintojen kerääminen uusintana ti 3.10. klo 14–15

Talviseurantaa ja lumitutkimuksia ti 10.10. klo 14–15

Hyytiälän metsäaseman tiedekasvatus ti 21.11. klo 14–15

Ötökkäakatemia (varmistumatta)

Jokaisessa tietoiskussa pyritään tarjoamaan aiheeseen liittyviä vinkkejä ja valmiita työohjeita niin eskari-, luokan- kuin aineenopettajillekin. Tervetuloa mukaan!

Tietoiskut toteutetaan verkon välityksellä, osallistumislinkin ja lisätietoja saat Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen asiantuntija Veera Pukkilalta (veera.pukkila(a)helsinki.fi).

Päijät-Hämeen LUMA-keskus Skotlannissa

Asiantuntijamme Tarja, Veera ja Moona (Helsingin yliopisto) sekä Lappeenrannan Junior Universityn koordinaattori Leena (LUT-yliopisto) matkasivat syyskuun alussa Skotlantiin tutustumaan paikallisen Geobus-projektin toimintaan. Matkan tarkoituksena oli hakea inspiraatiota myös Lahden ja Lappeenrannan alueen liikkuvan LUMA-toiminnan kehittämiseen ja osa reissusta toteutuikin osana Junior Universityn LUMA-Paku-hanketta. Matkan ohjelmaan kuului myös tutustuminen Edinburghin Dynamic Earth-tiedekeskukseen, jonka tarjontaan kuuluu erittäin monipuolinen valikoima työpajoja koululaisryhmille ja lisäksi paljon oheistoimintaa kaiken ikäisille ympäri vuoden. Mukaan reissusta tarttui paljon uusia ideoita ja kontakteja, jotka varmasti auttavat kehittämään liikkuvaa tiedekasvatusta myös Suomessa.

Lue lisää Skotlannin matkasta ja sen sisällöstä Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen blogista: https://blogs.helsinki.fi/phlumakeskus/

Geobus toiminta on alkanut jo vuonna 2012. Projektin tarkoituksena on tarjota ilmaista ja liikkuvaa maantieteen ja geologian opetusta ympäri Skotlantia. Geobusia ylläpitää St Andrewsin yliopiston School of Earth and Environmental Sciences ja se työllistää tällä hetkellä täysiaikaisesti kaksi ohjaajaa. Geobus kuljettaa opetussisällöt, asiantuntevat ohjaajat sekä kaikki opetusmateriaalit- ja tarvikkeet St Andrewsista minne tahansa Skotlannissa. Sen lisäksi toimintaan kuuluu tarvikelaatikoiden lainaus skotlantilaisille kouluille ja säännölliset opettajien koulututustilaisuudet. Geobusin toimintaan pääset tutustumaan lisää heidän verkkosivuiltaan: https://geobus.st-andrews.ac.uk/

Reissuporukka ja Geobusin ohjaajat Kingsbarns Beachilla mukavan geologiakävelyn jälkeen.
Tarja, Veera ja Moona ottamassa maaperänäytteitä Geobusin järjestämässä opettajien koulutuspäivässä.

 

 

 

 

 

 

 

Tervetuloa LUMA-Suomen juhlaseminaariin!

Lisätietoa: https://www.luma.fi/tapahtuma/juhlaseminaari/

Päijät-Hämeen LUMA-keskus Skotlannissa

Asiantuntijamme Tarja, Veera ja Moona (Helsingin yliopisto) sekä Lappeenrannan Junior Universityn koordinaattori Leena (LUT-yliopisto) matkasivat syyskuun alussa Skotlantiin tutustumaan paikallisen Geobus-projektin toimintaan. Matkan tarkoituksena oli hakea inspiraatiota myös Lahden ja Lappeenrannan alueen liikkuvan LUMA-toiminnan kehittämiseen ja osa reissusta toteutuikin osana Junior Universityn LUMA-Paku-hanketta. Matkan ohjelmaan kuului myös tutustuminen Edinburghin Dynamic Earth-tiedekeskukseen, jonka tarjontaan kuuluu erittäin monipuolinen valikoima työpajoja koululaisryhmille ja lisäksi paljon oheistoimintaa kaiken ikäisille ympäri vuoden.

Tämän matkakertomuksen on kirjoittanut Moona, kuka on itsekin opiskellut maantiedettä ja ympäristötiedettä Skotlannissa.

Perjantai 8.9.

Ensimmäinen aamu St Andrewsissa valkeni aurinkoisena – ja erittäin lämpimänä! Skotlantiin oli luvattu pientä helleaaltoa juuri tulevalle viikonlopulle. Aloitimme päivän herkullisella aamupalalla kahvilassa, jossa huhujen mukaan Prinssi William ja Prinsessa Kate ovat käynee useilla treffeillä opiskeluaikoinaan.

Saapuessamme yliopistolle Geobusin ohjaajat Lynn ja Lauren olivat meitä iloisesti vastassa. Pääsimme vihdoin juttelemaan tarkemmin heidän työstään ja Geobusin toiminnasta kasvotusten. Hienointa oli kuitenkin päästä näkemään Geobusin materiaalivarasto, joka oli kymmenessä vuodessa täyttynyt melkoisesti. Varaston päätyseinämällä oli suuri hyllykkö täynnä tarkasti merkittyjä laatikoita. Jokaista opetussisältöä varten oli omat laatikkonsa, jotka normaalina työpäivänä pakattaisiin autoon mukaan ja kuljetettaisiin koululle. Lynn ja Lauren esittelivät lisäksi muitakin liikuteltavia tarvikkeitaan, kuten jokien mallinukseen käytettäviä valtavan suuria metalliastioita. Saimme myös nähdä paljon videoita siitä, miten tarvikkeita hyödynnetään käytännössä. Vietimme varastossa pitkän tovin vain ihmetellen ja tutkien kaikkea mahdollista.

Perjantain virallinen työmatkaosuus päättyi, kun vihdoin maltoimme poistua tästä aarreaitasta. Ilta jatkui kuitenkin geologian merkeissä, kun suuntasimme itärannikkoa pitkin Lunan Bayn rannalle etsimään akaatteja. Tarina ei vielä kerro löytyikö niitä.

Lauantai 9.9.

Lauantain ohjelmassa oli maantieteen opettajille tarkoitettu koulutuspäivä yliopistolla. Reissumme valikoitui itseasiassa juuri tälle kyseiselle viikonlopulle, koska koulutuksen aiheena oli geologia ja maaperä. Puolet päivästä vietettiin siis kiviä tutkien ja toinen puolikas maata kaivaen.

Koulutuksen kiviosuudessa käytiin läpi kivien luokittelua ja pääsimme myös itse tunnistamaan erilaisia magma-, sedimentti-, ja metamorfisia kiviä. Jokaiselle työparille oli jaettu laatikollinen kiviä, jotka piti tunnistaa vuokaavion avulla. Apuna oli myös mm. pieni suurennuslasi eli luuppi, jolla pystyi tutkimaan tarkemmin kivien kiderakennetta. Samanlainen tehtävä tulee mahdollisesti löytymään myös PH-Luman kiviopetuksesta tulevaisuudessa…

Lounastauon jälkeen hypättiin monipuolisen maaperän ihmeelliseen maailmaan. Ensimmäisen tehtävän aiheena oli maaperän läpäisevyys. Tarkoituksena oli tutkia kuinka paljon vettä erilaiset maalajit päästävät lävitsensä: maalajeina meillä oli tavallinen hiekka, hieno hiekka ja savi. Vesi laskettiin ensimmäiseen maalla täytettyyn mitta-astiaan ”pilven” avulla, eli muovimukin, jonka pohjaan oli tehty reikiä. Ryhmänä meidän piti kellottaa kuinka kauan vedellä kestää valua toiseen astiaan ja mitata kuinka paljon vettä kukin maaperä päästää läpi. Koe toistettiin kullekin maanäytteelle kaksi kertaa. Ainoastaan savi käyttäytyi täysin kyllästettynä läpäisemättömänä, eli se ei lopulta päästänyt kaikkia vesiä valumaan mitta-astiaan.

Tutustuimme tämän kokeen jälkeen lyhyesti eri maannoksien rakenteisiin, mm. myös Suomen yleisimpään maannokseen Podsoliin. Siirryimme sen jälkeen upean iltapäiväauringon saattelemana yliopiston sisäpihalle hieman piilossa olevaan puutarhaan, jossa henkilökunta järjestää kuulemma usein grillijuhlia. Seuraava tehtävämme oli nostaa maaperästä ”poraamalla” n. 15cm profiileja, ja yrittää päästä paksuimman multakerroksen ohi hiekkaan asti. Valitettavasti meidän näytteenotto kohdallamme tuntui olevan vain loputtomasti multaa sitkeästä poraamisesta huolimatta. Havaitsimme kuitenkin pieniä eroja maan kosteuden ja värin suhteen mitä syvemmältä saimme profiileja nostettua.

Kokonaisuutena koulutuspäivä oli erittäin antoisa ja mukava, ja siitä jäi ainakin itselleni paljon muutakin käteen kuin pelkkää multaa.

Sunnuntai 10.9.

Sunnuntaina pääsimme osallistumaan Lynnin ja Laurenin pitämälle geologiakävelylle, joka oli myös yleisölle avoin tilaisuus. Lähdimme noin puolenpäivän aikaan St Andrewsista kohti Kingsbarnsin rantaa, jossa meitä odotti Cheesy Toast Shack. Nautimme suorastaan herkullisen lounaan upeissa rantamaisemissa.

Kävelymme koostui useista pysähdyksistä mielenkiintoisten geologialöydöksien kohdalla. Matkalla näimme esim. kiviin fossiloituneita puiden runkoja (1), jäätikön kuljettamia magmakivilohkareita (2) ja sementoitunutta ”modernia” kiveä, jolla oli ikää vain muutamia tuhansia vuosia (3). Kaikkien taskut täyttyivät myös omista kivi- ja simpukka-aarteista kävelyn edetessä. Kaiken kaikkiaan matkaa kertyi noin kolme kilometriä yhteen suuntaan ja päästyämme takaisin lähtöpaikalle se kyllä tuntui jaloissa. Rantahiekalla kävely on yllättävän raskasta, varsinkin jos kantaa kirjaimellisesti kiviä mukanaan.

  1.  

Ennen paluuta St Andrewsiin otimme vielä Lynnin ja Laurenin kanssa yhteiskuvan muistoksi näistä kolmesta upeasta päivästä. Opimme heiltä paljon ja oli suuri ilo tutustua samanlaista työtä tekeviin kollegoihimme myös Skotlannissa. Toivottavasti yhteistyömme jatkuu myös tulevaisuudessa!

Maanantai 11.9.

Viimeisenä matkapäivänä ohjelmassa oli tutustuminen Dynamic Earth-tiedekeskukseen Edinburghissa. Meidät vastaanotti ystävällinen Chris, kenen tehtäviin kuului esimerkiksi kouluvierailujen organisointia. Hän piti meille hyvin kattavan esittelyn Dynamic Earthin moniulotteisesta toiminnasta ja vastaili mielellään moniin kysymyksiin, joita esitimme hänelle. Oli mielenkiintoista kuulla, miten noinkin suuren volyymin tiedekasvatustoimintaa ylläpidetään ja kuinka paljon tekijöitä se vaatii.

Esittelyn jälkeen saimme kiertää keskuksen upean näyttelyn, jossa matkattiin maapallon historian läpi aina alkuräjähdyksestä alkaen. Tekemistä ja näkemistä riitti! Näyttely esitteli myös maapallon kasvillisuusalueita, kuten sademetsää ja arktista aluetta. Arktisen alueen huoneessa oli myös oikeaa jäätä! Lopuksi pääsimme katsomaan mielenkiintoisen planetaarioesityksen ilmastonmuutoksestsa nimeltä ”No Panic!”. Esitys käsitteli paljon ilmastoahdistusta ja sitä, miten se tulisi kohdata nykypäivän maailmassa. Näin maantieteilijän näkökulmasta esitys oli hyvällä tavalla ajatuksia herättelevä ja aihe sopisi käsiteltäväksi myös vierailuryhmien kanssa omassa tiedeluokassamme.

Kaiken kaikkiaan pääsimme näkemään, kokemaan ja oppimaan paljon matkamme aikana. Reissusta jäi muistoksi (monien kivien lisäksi) hirmuisesti hauskoja hetkiä ja ihania kohtaamisia, sekä tietenkin aivan uudenlaisia ideoita, joita pääsemme varmasti hyödyntämään sekä Lahdessa että Lappeenrannassa.

Skotlanti on tunnettu sateisesta säästään, mutta me emme sitä paljon päässeet kokemaan. Laitetaan tähän lopuksi vielä matkaseurueemme kuvaterveiset  paikallisessa hengessä, kun sade pääsi kuitenkin hieman yllättämään sunnuntai-iltana. Se ei onneksi menoa haitannut, kuten hymyistä näkeekin 🙂

Kuvassa vasemmalta oikealle: Moona, Leena, Veera ja Tarja.

Syyskuun verkostoviesti

Syyslukukauden kerhot

Päijät-Hämeen LUMA-keskus järjestää alakouluikäisille suunnattua LUMA -kerhotoimintaa syyslukukaudella paikan päällä Tiedeluokka SOLUssa Lahdessa, Lyseonmäen koululla Heinolassa sekä Tiedekerho Onlinen kautta virtuaalisesti. Huom! Kerhot eivät kokoonnu syyslomaviikolla 43. Ilmoittautuminen kaikkiin kerhoihin avautuu pe 8.9. klo 12.

LUMA-kerhotoimintaa Lahdessa

Tieteiden taikaa

Kenelle:                                    1.-3. -luokkalaisille (7-9 vuotiaille / 2014-2016 syntyneet)

Osallistujamäärä:                 12

Kerhokertojen määrä:        7 kertaa

Kerhopäivä:                            Maanantai klo 17-18

Ajankohta:                              2.10 – 20.11.2023

Paikka:                                     Tiedeluokka SOLU, Niemenkatu 73, Lahti

Ilmoittautumislinkki:          https://www.lyyti.in/Tieteiden_taikaa_4428

 

Kuvaus:                                   

Haluatko nähdä, mitä kaikkea ihmeellistä tieteen keinoin voi tehdä? Tieteiden taikaa -kerhossa pääset tutustumaan jännittävien töiden kautta siihen, miten ihmeellistä tiede voi olla. Kerhossa syvennytään ennen kaikkea kemian maailmaan ja sivutaan samalla muita tieteenaloja.

Avaruus -tiedekerho

Kenelle:                                    4.-6. -luokkalaisille (10-12-vuotiaille / 2011-2013 syntyneet)

Osallistujamäärä:                 12

Kerhokertojen määrä:        6 kertaa

Kerhopäivä:                            Tiistai klo 17-18

Ajankohta:                              3.10. – 14.11.2023

Paikka:                                     Niemenkatu 73, Lahti / Tiedeluokka SOLU

Ilmoittautumislinkki:                           https://www.lyyti.in/Avaruus_tiedekerho_2487

 

Kuvaus:

Tervetuloa Avaruus-tiedekerhoon, missä avaruus kohtaa kemian ja fysiikan kiehtovan maailman! Avaruus-kerho on innostava ja opettavainen ympäristö 4.–6. luokkalaisille avaruudesta ja tieteellisistä kokeista kiinnostuneille. Kerhossamme pääsee tekemään upeita avaruusteemaisia fysiikan ja kemian kokeita.

LUMA –kerhotoimintaa Heinolassa

Pikku Tutkijat

Kenelle:                                    1.-3. -luokkalaisille (7-9 -vuotiaille / 2014-2016 syntyneet)

Osallistujamäärä:                 8

Kerhokertojen määrä:        7 kertaa

Kerhopäivä:                            keskiviikko klo 17-18

Ajankohta:                              4.10 – 22.11.2023

Paikka:                                     Lyseonmäen koulu, Savontie 19, Heinola

Ilmoittautumislinkki:          https://www.lyyti.in/Pikku_Tutkijat_5920

 

Kuvaus:

Pikku Tutkijat -kerhossa tutustutaan monialaisesti luonnontieteisiin kokeellisten töiden ja tutkimusten avulla. Tutustumme viikoittain erilaisiin aiheisiin luonnontieteiden parissa ja opimme samalla ympäröivästä maailmasta ja sen erilaisista ilmiöistä.

Virtuaalista LUMA -kerhotoimintaa

Tiedekerho Online

Kenelle:                                    1.-3. -luokkalaisille (7-9 -vuotiaille / 2014-2016 syntyneet)

Osallistujamäärä:                 20

Kerhokertojen määrä:        6 kertaa

Kerhopäivä:                            Keskiviikko klo 17-18

Ajankohta:                              1.11. – 13.12.2023 (HUOM! viikolla 45 kerho kokoontuu TO 9.11.. Kerho ei kokoonnu itsenäisyyspäivänä)

Paikka:                                     Virtuaalisesti Teams-yhteydellä

Ilmoittautumislinkki:          https://www.lyyti.in/Tiedekerho_Online_7436

 

Kuvaus:

Tervetuloa mukaan Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen järjestämään virtuaaliseen tiedekerhoon! Tiedossa kivaa ja oivaltavaa tekemistä yhteensä kuuden kerhokerran verran. HUOM! Tiedekerhon sisältö on sama kuin syksystä 2021 lähtien. Kerho kokoontuu Teams-yhteydellä.

 

Tietoiskuja luonnossa ja luonnosta oppimiseen

Päijät-Hämeen LUMA-keskus toteuttaa tänä lukuvuonna yhdessä Keski-Pohjanmaan LUMA-keskuksen kanssa sarjan lyhyitä tietoiskuja. Aiheet ja aikataulu ovat:

  • Luontohavaintojen kerääminen, ke 20.9.23 klo 14-15
  • Talviseurantaa ja lumitutkimuksia, ti 10.10.23 klo 14-15
  • Hyytiälän metsäaseman tiedekasvatus, ti 21.11. klo 14-15
  • Ötökkäakatemia (varmistumatta)

Jokaisessa tietoiskussa pyritään tarjoamaan aiheeseen liittyviä vinkkejä ja valmiita työohjeita niin eskari-, luokan- kuin aineenopettajillekin. Tervetuloa mukaan!

Tietoiskut toteutetaan verkon välityksellä, osallistumislinkin ja lisätietoja saat Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen asiantuntija Veera Pukkilalta (veera.pukkila@helsinki.fi).

Ohjelmointityöpaja 3 – 6 –vuotiaille

Varaa ryhmällesi ohjelmointityöpaja, joka toteutetaan joko Tiedeluokka SOLUssa (Niemenkatu 73, Lahti) tai päiväkodillanne Lahden kaupungin alueella. Työpajoissa tutustutaan toiminnallisesti ohjelmoinnin saloihin. Aluksi tehdään yhdessä harjoituksia ja sitten päästään ohjaamaan söpöä pandarobottia. Työpajan sisällön voi muokata ikäryhmälle sopivaksi. Työpajat toteutetaan LUMA-paku –hankkeessa https://www.lut.fi/luma-paku

Ryhmän maksimikoko: 12 lasta

Kesto: 30-45 min

Missä: Tiedeluokka SOLUssa tai teidän päiväkodillanne (Lahden kaupungin alueella)

Ilmoittautuminen: maiju.rintakumpu@lut.fi (ks varattavissa olevat ajankohdat alla). Kerro viestissä ikäryhmä, ryhmän koko ja valitsemanne vierailutapa ja sen päivämäärä. Ajankohdat täytetään varausjärjestyksessä.

 

Yhteistyössä:

Helsingin yliopisto, Tiedeluokka SOLU, LUT-yliopisto, LAB-ammattikorkeakoulu

Päijät-Hämeen LUMA-keskus ja Tiedeluokka SOLU juhlivat

Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen perustamisesta tulee marraskuussa kuluneeksi 10 vuotta ja sen osana Tiedeluokka SOLU on tarjonnut alueellista tiedekasvatustoimintaa jo 6 vuoden ajan. Vuosien kulumista juhlistetaan keskiviikkona 8.11.2023 Tiedeluokka SOLUn ja Lahden Tiedepuiston tiloissa. Kutsu ja ilmoittautumislinkki juhlaan verkostollemme lokakuun verkostoviestissämme.

LUMA-keskus Suomi -verkoston juhlaseminaari

Lämpimästi tervetuloa LUMA-keskus Suomi –verkoston juhlaseminaariin!

Aika:                Perjantaina 10.11.2023 kello 13.15–15.00. Tilaisuus alkaa kahvituksella kello 12.30–13.15.

 

Paikka:            Juhlasali, Unioninkatu 33, Helsinki ja etäyhteydellä.

 

Tapahtumaan avataan ilmoittautuminen elo-syyskuussa.

 

Alustava ohjelma

12.30–13.15 Kakkukahvit

13.15–13.35 Pääpuheenvuoro

13.35–13.50 Helsingin yliopiston puheenvuoro

13.50–14.10 LUMA-strategia ja sen merkitys

14.10–14.40 LUMA-verkostostan matka – LUMA-keskustoimintaa Suomessa 20 vuotta ja verkostona 10 vuotta

14.40–15.00 Tunnustuspalkinnot ja onnittelupuheenvuoro

Kiihdytin hiukkasen – korkeajännitteinen kilpailu lukiolaisille

Kiihdytin hiukkasen -hanke on lukiolaisryhmille ja niiden opettajille suunnattu kilpailu. Kilpailun pääpalkintona on mahdollisuus tehdä oma tutkimushanke Jyväskylän yliopiston kiihdytinlaboratorion hiukkassuihkuilla ja laitteilla oikeiden tutkijoiden tapaan. Kilpailuun ilmoittaudutaan vapaamuotoisella hakemuksella, jossa ryhmä kertoo, miksi juuri heidän tulisi päästä tekemään koe Jyväskylässä. Raati valitsee hakemusten perusteella neljä ryhmää, jotka kutsutaan kiihdytinlaboratorioon. Ryhmien matkat kustannetaan. Jokaiselle ryhmälle nimetään tutor, jonka kanssa ryhmät työstävät tutkimussuunnitelman. Tutkimussuunnitelmien mukaiset kokeet suoritetaan kiihdytinlaboratoriossa tutorien ja henkilökunnan avustuksella. Kilpailun tavoitteena on tehdä tutkimusta tunnetuksi ja innostaa nuoria luonnontieteiden pariin.

Kilpailu on hyvin linjassa uuden opintosuunnitelman kanssa, jossa painotetaan laaja-alaista osaamista. Opettajille kilpailu antaa poikkeuksellisen mahdollisuuden laajentaa omaa osaamistaan, ja toimii siten täydennyskoulutuksena.

Kilpailuun ilmoittautuminen on alkanut. Osallistumishakemuksia voi toimittaa 22.9.2023 saakka. Hakemus on vapaamuotoinen sähköpostikirje, jossa tulisi esitellä ryhmä (4-6 opiskelijaa + opettaja) ja motivaatio osallistua kilpailuun. Valitut ryhmät julkaistaan Tutkijoiden yö-tapahtumassa 29.9.2023.

 

Lisätietoja

www.jyu.fi/ajankohtaista

sekä

Janne Pakarinen

Yliopistotutkija

janne.pakarinen(a)jyu.fi

040 805 4900

 

Elokuun verkostoviesti

Tiedeluokka SOLU :n syyslukukausi käynnistyy

Tiedeluokka SOLU :n syyslukukauden opetusvierailutoiminta käynnistyy syyskuussa. Vierailuajat ovat varattavissa SOLU :n nettisivun varauskalenterin kautta tiistaina 15.8. klo 14 alkaen. Vierailusisältöihin tulee päivityksiä ennen kalenterivarauksen avautumista. Kalenteriin lisätään varattavia aikoja mahdollisuuksien mukaan syyslukukauden kuluessa. Tiedotamme lisäyksistä some-kanavillamme.

Sisältöjen yhteydessä on määritelty vierailevan ryhmän maksimikoko. Jos haluat varata opetuksen suuremmalle ryhmälle, ole yhteydessä suoraan kyseisestä aineesta vastaavaan LUMA-asiantuntijaan.

Tiedeluokka SOLU :n uusia, mielenkiintoisia sisältöjä:

Metsän mikrobiologiaa (Ympäristötiede; 7-9lk, toinen aste)

  • Työssä tutustutaan metsien monimuotoisuuteen, kasvupaikkoihin sekä hyönteisten ja mikrobien vaikutuksiin metsän ravinnekiertoon. Työ sisältää mikrobien kanssa työskentelyä laboratoriossa.

Luonnonmullistukset (Maantiede; 1-6lk) 

  • Työssä selvitetään kokeellisten töiden avulla luonnon voimien salaisuuksia ikäryhmälle soveltuvalla tavalla. Vierailun aikana tutuksi tulevat mm. tulivuoret, maanjäristykset ja hirmumyrskyt.

Ilmastonmuutos ja katastrofit (toinen aste) 

  • Mitä eroa on luonnon ilmiöllä ja ”luonnon”katastrofilla? Miten katastrofien riskejä voidaan hallita? Miten ilmastonmuutos tulee vaikuttamaan katastrofien esiintyvyyteen? Vierailulla tutustutaan monipuolisesti erilaisiin katastrofeihin ryhmätöiden ja kokeellisen demonstraation johdattelemana.

Tiedeluokka SOLU :n varauskalenteri ja LUMA-asiantuntijoiden yhteystiedot:

https://luma.lahdenyliopistokampus.fi/tiedeluokka-solu/

Tutustu alla olevasta linkistä Helsingin yliopiston sekä muiden yliopistojen tiedeluokkien tarjontaan. Myös virtuaalisia sisältöjä tarjolla!

https://www.luma.fi/opettajille/luma-keskusten-tiede-ja-teknologialuokat/

Syyslukukauden kerhot

Tiedeluokka SOLU :ssa järjestetään alakouluikäisille suunnattua LUMA -kerhotoimintaa syyslukukaudella alkaen syyskuun loppupuoli/lokakuun alku. Myös virtuaalinen Tiedekerho Online järjestetään syksyllä. Tarkemmat tiedot kerhosisällöistä sekä ilmoittautumislinkit julkaistaan syyskuun verkostoviestissämme.

Maksuttomia luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian verkkokursseja

Luon­non­tie­teet nyt ja tu­le­vai­suu­des­sa: Ke­mia tie­tee­nä ja yh­teis­kun­nas­sa, Helsingin yliopisto

Mitä kemia on nyt ja tulevaisuudessa? Minkälaisia kysymyksiä siinä tutkitaan ja ratkaistaan? Miten kemian osaamisella voi osallistua globaalien kysymysten ratkaisemiseen? Minkälaisia opiskelu -ja uramahdollisuuksia kemia tarjoaa?

Kemia tieteenä ja yhteiskunnassa -verkkokurssi on suunnattu lukiolaisille, mutta se on avoin myös kaikille muille kiinnostuneille. Kurssi koostuu kahdesta yhden opintopisteen kokonaisuudesta, ja opiskelija voi suorittaa sen joko kokonaan tai osittain (1 op tai 2 op). Kurssista saa kurssitodistuksen. Opettaja voi käyttää kurssia myös osittain monilla lukion kursseilla. Korvaavuuksista tulee sopia opettajan kanssa.

Katso koko kurssitarjonta täältä:

https://www.luma.fi/lapsille-nuorille-perheille/korkeakoulujen-luma-opetustarjontaa-lukiolaisille/

Hae mukaan Science on Stage –festivaaleille

Opettaja, varhaiskasvattaja tai alan muu toimija, löytyisikö sinulta opetusidea tai -käytänne, jonka haluaisit jakaa muiden kanssa?
Science on Stage -festivaalit ovat Euroopan suurin opetustapahtuma LUMA-aineita opettaville. Kansainvälisen messutapahtuman tavoitteena on jakaa ideoita, oppia uutta ja tutustua kansainvälisiin kollegoihin. Vuonna 2022 festivaalit kokosivat yhteen 450 eurooppalaista opettajaa yli 30 maasta.
Haku on nyt auki! Suomesta valitaan 30 opettajaa tai ohjaajaa, jotka pääsevät osallistumaan festivaaleille maksutta koko neljän päivän ajan ja esittelemään omia opetusideoitaan tapahtumassa.

https://www.luma.fi/science-on-stage/

LUMAn lumoa -täydennyskoulutus eheyttävästä opetuksesta erilaisissa oppimisympäristöissä

Opetuksen eheyttäminen, monialaiset oppimiskokonaisuudet ja laaja-alainen osaaminen ovat kirjattu opetussuunnitelmien perusteisiin, mutta kuinka niitä tulisi toteuttaa koulussa tai päiväkodissa? Mitkä työtavat ja oppimisympäristöt on todettu tutkimuksen perusteella toimiviksi? Entä miten tällaista opetusta voidaan arvioida?

Tutkimuksen mukaan linjakkaasti toteutettu eheyttävä ja laaja-alainen opetus lisää oppioiden kiinnostusta LUMA-aineita (luonnontieteet, matematiikka ja teknologia) kohtaan. Opetusta eheytetään tavallisesti yhdistelemällä eri tiedonaloja jonkin ajankohtaisen aiheen käsittelyssä. Opetuksessa voidaan esimerkiksi tehdä yhteistyötä eri oppiaineiden kanssa tai vaikka koulun tai päiväkodin ulkopuolisten toimijoiden kanssa.

Tässä koulutuksessa pääset kuulemaan tavoista rakentaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia erilaisissa ympäristöissä. Esiteltäviä työtapoja voit toteuttaa joko yhteistyössä oman koulusi tai päiväkotisi sisällä tai muiden kumppanien kanssa. Ideoiden lisäksi saat koulutuksesta kontakteja yhteistyön aloittamiseen. Tervetuloa oppimaan kanssamme!

Lue lisää ja katso mm syksyn 2023 lähikoulutusten ajankohdat:

https://www.luma.fi/opettajille/luman-lumoa/

Teknologiateollisuus haluaa olla tukemassa tiedeleirien toimintaa valtakunnallisesti

Teknologiateollisuus mahdollistaa nuorten vierailut Teknologiateollisuus ry:n jäsenyrityksiin. Maksamme leiriläisten tilausbussin suoraan liikennöitsijälle. Asian koordinointi yritykseen ja liikennöitsijään hoidetaan leirin järjestäjien toimesta, samoin matkatuen hakeminen hyvissä ajoin ennen vierailua.

 

Katso Teknologiateollisuus ry:n jäsenyritykset täältä: https://teknologiateollisuus.fi/fi/jasenluettelo

(valitse ”Näytä toimipaikat” kohta)

Matkatukihakemus löytyy täältä: https://www.lyyti.fi/reg/MyTech_matkatukihakemus

(tee hakemus viimeistään kaksi viikkoa ennen vierailua)

 

Kesäkuun verkostoviesti

Tiedeluokka SOLU :n syyslukukausi

Tiedeluokka SOLU :n syyslukukauden opetusvierailutoiminta käynnistyy syyskuussa. Vierailuajat ovat varattavissa SOLU :n nettisivun varauskalenterin kautta keskiviikosta 15.8. klo 14 alkaen. Vierailusisältöihin tulee päivityksiä ennen kalenterivarauksen avautumista.

Sisältöjen yhteydessä on määritelty vierailevan ryhmän maksimikoko. Jos haluat varata opetuksen suuremmalle ryhmälle, ole yhteydessä suoraan kyseisestä aineesta vastaavaan LUMA-asiantuntijaan.

Tiedeluokka SOLU :n varauskalenteri ja LUMA-asiantuntijoiden yhteystiedot:

https://luma.lahdenyliopistokampus.fi/tiedeluokka-solu/

LUMA-toiminta lähtee liikkeelle!

Päijät-Hämeen LUMA-keskukselle myönnettiin Suomen Kulttuurirahaston Päijät-Hämeen rahaston apurahahaussa 13 000€ Liikkuvan LUMA-toiminnan kehittämiseen ja käyttöönottoon Päijät-Hämeen alueella. Toiminnan tavoitteena on laajentaa Tiedeluokka SOLU :ssa toteutetun tiedekasvatustoiminnan tavoittavuutta ja tarjota lapsille ja nuorille tasa-arvoisempia ja yhdenvertaisempia mahdollisuuksia saada kosketus tieteeseen.

Apurahan avulla kehitetään malli, jossa tiedekasvatusta liikutetaan päiväkodeille ja kouluille LUMA-asiantuntijan johdolla toteutettavaksi. Lisäksi Tiedeluokka menee laatikkoon: apurahan turvin suunnitellaan opetusta tukevia tiedetyölaatikkoja, joita lainataan alueen koulujen ja päiväkotien käyttöön. Suomen Kulttuurirahaston Päijät-Hämeen rahaston apurahat jaettiin Lahden Sibeliustalolla pidetyssä vuosijuhlassa 31.5.2023. Yhteensä rahasto jakoi myöntöinä 540 000 euroa.

Luonnon hyvinvointivaikutuksia tutkivalle Riikka Puhakalle akatemiapalkinto

Suomen Akatemia palkitsee Helsingin yliopistossa Lahden Yliopistokampuksella akatemiatutkijana työskentelevän Riikka Puhakan poikkeuksellisesta tieteellisestä rohkeudesta ja luovuudesta sekä toiminnasta tieteen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden edistämiseksi.

Luonnon vaikutuksia nuorten hyvinvointiin ja terveyteen tutkiva Riikka Puhakka ja Aalto-yliopiston energiatekniikan professori Ville Vuorinen saavat vuoden 2022 akatemiapalkinnot. Kyseessä on merkittävä tunnustus, jonka Suomen Akatemia voi myöntää tutkijalle, joka on työssään osoittanut poikkeuksellista tieteellistä rohkeutta, luovuutta tai ennakkoluulottomuutta. Bio- ja ympäristötieteellisessä tiedekunnassa toimiva Puhakka johtaa parhaillaan Suomen Akatemian rahoittamaa monitieteistä NATUREWELL-hanketta (2019–2024), jossa tutkitaan suomalaisnuorten ulkoiluharrastusten vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin.

Katso esittelyvideo

”Akatemiapalkinto 2022: luonnon vaikutuksia nuorten hyvinvointiin ja terveyteen tutkiva Riikka Puhakka” Suomen Akatemian YouTube-kanavalla: https://www.youtube.com/watch?v=BUcnEOas6wY

Hyvää kesää!

Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen tiimi kiittää kuluneesta lukuvuodesta ja toivottaa lämmintä ja leppoisaa kesää! Ensi syksynä tavataan jälleen tiedeluokkavierailujen, lukiokurssien, koulutusten, kerhojen ja leirien parissa. Näistä enemmän seuraavassa verkostoviestissä, joka ilmestyy 9.8.

Kivaa tiedetekemistä kesäpäiviin löytyy Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen virtuaalisen tiedekerhon YouTube –videoista, linkki alla.

https://www.youtube.com/playlist?list=PLk_aoilNJwBX_PzHLDXDoVx4p5nZ4gNEk

 

Kuulumisia matikka- ja koodausleiriltä!

Tiedeluokka Solussa järjestettiin tällä viikolla kesän viimeinen tiedeleiri. Viimeinen leiri erosi suuresti edellisistä matematiikka- ja koodaus teemallaan sekä  pituudellaan.

Päivä 1

Ensimmäinen leiripäivä aloitettiin tutustumisleikeillä ja aivot hyvin käynnistävillä pulmilla. Tämän jälkeen leiriläiset jakautuivat kahteen ryhmään, joista toiset tutustuivat vex- ja toiset beebot robotteihin. Välillä käytiin ulkona pitämässä evästauko ja leikkituokio, jonka jälkeen ryhmiä vaihdettiin.

Päivä 2

Päivä startattiin jälleen pulmilla ja kahteen ryhmään jaolla. Toinen ryhmistä tutustui geometriaan herneistä ja hammastikuista tehtyjen rakennelmien avulla niin innokkaasti, että rakenteluaikaa piti pidentää. Toinen ryhmistä taas harjoitteli tilavuuksien ja massan arvioimista pienen kisan muodossa. Tauon jälkeen sukellettiin kryptologiaa ja muutamaan tunnetuimpaan salakieleen, minkä jälkeen leiriläiset kirjoittivat toisilleen kryptatut kirjeet. Päivä huipentui jännittävään korkein spagetti torni kilpailuun. Harmillisesti lähes kaikki tornit kuitenkin romahtivat juuri ennen kilpailun loppumista

Päivä 3

Viimeisenä päivänä, kuten leirin nimessä luvataan, koodattiin. Leiriläiset pääsivät opettelemaan scratchin käyttöä ja luomaan pelin kyseisellä ohjelmointikielellä. Leirin lopuksi ehdimme vielä laskemaan montako heliumpalloa yhden pehmorotan ilmaan nostaminen vaatisi ja testaamaan tätä käytännössä. Leirin lopuksi jaettiin kaikille leiritodistukset sekä kolmioviivaimet.

Leirin kuulumisista kirjoitteli leiriohjaaja Aaron.

Kuulumisia kesän toiselta tiedeleiriltä!

Tiedeluokka Solussa 4–6 luokkalaisille pidetty kesäleiri noudatti pienin muutoksin samaa ohjelmaa kuin 1–3 luokkalaisten leiri edellisellä viikolla. Lue siis myös aikaisempi julkaisu saadaksesi tarkemman kuvan leirien sisällöstä.

1. leiripäivä:  Tutustutaan tieteeseen!

Ensimmäinen leiripäivä sisälsi monenlaisia tieteellisiä kokeita, kuten itsetehtyjä pomppupalloja ja muovailuvahan valmistamista. Lisäksi leiriläiset pääsivät testaamaan erilaisia paineeseen liittyviä fysikaalisia töitä kuten painovoimatonta vettä.

2. leiripäivä: Valo ja värit

Toisena leiripäivänä leiriläiset pääsivät tekemään tutkimuksen eri materiaalien kyvystä heijastaa valoa. Leiriläiset testasivat muun muassa erivärisiä kankaita ja papereita sekä heijastimia. Osa ryhmistä sisällytti tutkimuksiinsa myös pehmorotan. Leiriläiset pääsivät myös tutustumaan biomuovin valmistuksen avulla muovien maailmaan sekä kokeilemaan vanhaa klassikko työtä etikka tulivuorta. Ilmielävä fyysikko ei leiriläisten pettymykseksi päässyt paikalle, mutta vastasi kuitenkin lasten kysymyksiin kirjallisesti.

3. leiripäivä: Fantastinen fysiikka

Kolmannen päivän aamun leiriläiset kiersivät tutustumalla erilaisiin fysiikan ilmiöihin. Leiriläiset rakensivat lounaan jälkeen ryhmissä kananmunien pudotusalukset, jotka kaikki täyttivät tehtävänsä täydellisesti. Päivän päätteeksi laskimme montako ilmapalloa rotan lentoon lähtö vaatisi ja tämän jälkeen uskaltauduimme ulos ulkoiluttamaan rottaa.

4. leiripäivä: Kemia

Neljäntenä leiripäivänä lähdimme retkelle niemen pelastusasemalla, missä palomiehet havainnollistivat miksi rasvapaloja ei saa sammuttaa vedellä. Tiedeluokkaan palattuamme leiriläiset pääsivät oppimaan tiheydestä sekä happoista ja emäksistä.

5. leiripäivä: Avaruus

Viimeinen leiripäivä aloitettiin tiedeolympialaisilla, missä joukkueet kilpailivat muun muassa pH:n tunnistamisessa, mittasuhteiden arvioinnissa sekä laboratorio tarvikkeiden nimeämisessä. Seuraavaksi lähdettiinkin outoon ja tuntemattomaan paikkaan nimetään avaruus. Leiriläiset rakensivat esimerkiksi omat avaruusrakettinsa, joita laukaistiin pihan avaruuskeskuksesta. Leiri päättyi tuttuun tapaansa ennen näkemättömään tiedeshow’hun ja leiritodistusten jakoon.

Leirin kuulumisista kirjoitteli leiriohjaaja Aaron.

Kuulumisia kesän ensimmäiseltä tiedeleiriltä!

Tiedeluokka SOLUssa järjestettiin viime viikolla viiden päivän tiedeleiri tieteestä kiinnostuneille 1.–3. luokkalaisille. Päivittäin vaihtuvan teeman ansiosta leiriläiset pääsivät tutustumaan useisiin luonnontieteellisiin osa-alueisiin.

1. leiripäivä:  Tutustutaan tieteeseen!

Ensimmäinen leiripäivä alkoi rennoissa merkeissä nimi kierroksella ja erilaisilla tutustumisleikeillä. Lisäksi leiriläiset suunnittelivat itse leirin säännöt, joita noudattamalla pyrittiin antamaan kaikille mukava leiriviikko. Leirin ensimmäisenä työnä leiriläiset sekoittivat super saippuakupla liuoksen ja askartelivat puhallus työkalut, joita käytiin lounaan jälkeen onnistuneesti ulkona kokeilemassa. Iltapäivällä niin leiriläiset kuin ohjaajatkin saivat herkutella itsevalmistamallaan suklaajäätelöllä.

2. leiripäivä: Valo ja värit

Toinen leiripäivä aloitettiin tutustumalla aamupäivän valoon ja väreihin. Jälleen herkullisen lounaan jälkeen leiriläiset pääsivät rakentamaan pihalle linnoja luonnonmateriaaleista. Iltapäivällä aloitimme kukkien värjäys tutkimuksen, jossa laitoimme valkoisia ruusuja eri väreillä värjättyihin vesilaseihin loppuviikon ajaksi. Evästauon aikana lapset rauhoittuivat ja hiljentyivät loistavasti Kilpi kilpikonnan johdolla. Päivä päätettiin ihastelemalla ryhmissä askarrelluita uskomattomia 3D hologrammeja. Kaikkien ohjaajien riemuksi leiriläiset saivat päivän aikana värjättyä kerhotilan hienosti päivän teemaan sopivaksi.

3. leiripäivä:  Fantastinen fysiikka

Kolmas leiriaamu startattiin joka aamuisella leikkituokiolla, jossa tällä kertaa vuorossa oli lännen-nopein leikki, minkä aikana kerrattiin leiriläisten nimet. Aamunavauksen jälkeen leiriläiset tutustuivat rasteilla erilaisiin fysiikan ilmiöihin esimerkiksi kellumiseen, paineeseen ja pintajännitykseen. Pienet tutkijat kiersivät rasteja innokkaasti. Iltapäivällä Leiriläiset saivat ratkottavakseen vaikean pulman. Miten saada kananmuna säilymään ehjänä korkealta pudotuksesta? Ongelma ratkaistiin rakentamalla kananmunalla pudotusalus, joka suojaisi kananmunaa. Päivän huipentumana leiriläiset laskivat kuinka monta heliumpalloa pehmorotan nostaminen maasta vaatisi ja lähetimme rotan kohti korkeuksia.

4. leiripäivä:  Kemia

Neljäs leiripäivä sai vauhdikkaan alun, kun lähdimme heti päivän alussa vierailulle Niemen pelastusasemalla, jonka väki kertoi paloturvallisuudesta ja esitteli paloautoa leiriläisten iloksi. Palattuamme leiriläiset oppivat pimeässä hohtamisesta tonic-veden ja UV-lamppujen avulla. Samaan aikaan toinen ryhmä oppi laboratorio turvallisuudesta ja oppi tunnistamaan eri kemialliset varoitusmerkit. Lopuksi leiriläiset oppivat miten ilotulitteiden hienot värit tehdään.

5. leiripäivä: Avaruus

Viimeinen leiripäivä aloitettiin tiedeolympialaisilla, missä joukkueet kilpailivat muun muassa pH:n tunnistamisessa, mittasuhteiden arvioinnissa sekä laboratorio tarvikkeiden nimeämisessä. Tiukan kisan päätteeksi voittaja joukkue palkittiin kolmioviivaimilla. Seuraavaksi lähdettiinkin outoon ja tuntemattomaan paikkaan nimetään avaruus. Leiriläiset rakensivat esimerkiksi omat avaruusrakettinsa, joita laukaistiin pihan avaruuskeskuksesta. Leiri päättyi tuttuun tapaansa ennen näkemättömään tiedeshow’hun ja leiritodistusten jakoon. Leiriläiset myös pohtivat oliko viikossa parasta tiedeleiri kokeineen parasta vaiko sittenkin ruokailut jokapäiväisine jälkiruokineen. Lopulta tiede itsestään selvyytenä voitti.

Leirin kuulumisista kirjoitteli leiriohjaaja Aaron.

 

Toukokuun verkostoviesti

Kevään tiedekerhojen toiminta on ollut suosittua

Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen järjestämät tiedekerhot ovat kiinnostaneet kevään aikana monia ja osallistujia on riittänyt sekä lähi- että etäkerhoihin. Tieteen maailmaan on tutustuttu tiedeluokka SOLUssa tekemällä mm. soodamaalauksia, superpalloja, katuliituja ja jopa jäätelöä. Kemiaa ja kosmetiikkaa -kerhossa osallistujat ovat päässeet tekemään saippuaa, mittaamaan kosmetiikkatuotteiden pH:ta sekä tutkimaan miltä oma iho näyttää mikroskoopilla katsottuna. Tiedeluokka SOLUssa, Lahdessa toteutettujen lähikerhojen lisäksi ohjattuja tiedetöitä on päässyt tekemään kotoa käsin virtuaalisessa Tiedekerho Onlinessa, joka tavoitti Lahden ympäristökuntien ja Kanta-Hämeen lisäksi osallistujia myös muualta Suomesta.

Kerhoista saadun palautteen perusteella tiedetöiden tekeminen on ollut innostavaa:

”Lapsi tykkäsi joka kerrasta ja oli hienoa, että tehtiin paljon muutakin kuin niitä klassisia värijuttuja.” 

”Kivaa opettavaista tekemistä monipuolisesti ja ilmainen niin ei voi muuta, kun peukuttaa ylöspäin.” 

”Lapset tykkäsi ja ohjeet olivat suht helppoja toteuttaa. Hienosti ohjattu, innostava kerho! Tätä lisää 😊” 

Lahden kaupungin varhaiskasvattajat kouluttautumassa Tiedeluokka SOLUssa

Tiedeluokka SOLUn opetuksen kohderyhminä eivät ole ainoastaan lapset ja nuoret – myös aikuiset pääsevät kouluttautumaan ja oppimaan meillä uutta! Lahden kaupungin varhaiskasvatuksen työntekijöitä kävi huhtikuussa SOLUssa kemiakoulutuksessa ja toukokuun alussa ötökkäaiheisessa koulutuksessa.

Molempien koulutusten tavoitteena oli lisätä varhaiskasvattajien tietoisuutta ja kiinnostuneisuutta tiedekasvatusta kohtaan. Tavoitteena oli myös antaa heille ideoita, joita voisi hyödyntää varhaiskasvatuksen arjessa.

LUMA-aiheista koulutusta on järjestetty myös aiempina vuosina.

Saatu palaute on ollut kannustavaa ja positiivista:

”Asiat helposti omaksuttavissa ja voidaan viedä heti käytäntöön.” 

”Todella kiva ja käytännönläheinen koulutus. Suoraan lasten kanssa käyttöön otettavia juttuja.” 

”Sai paljon uusia ideoita ja uskallusta.” 

Koulutuksia on varmasti tiedossa myös tulevana lukuvuonna. Räätälöimme niitä myös osallistujien ennakkotoiveiden perusteella.

LUMA-tutkimuksia Tiedeluokka SOLUssa

Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen, osana Lahden JunnuYliopiston toimintaa toteuttama LUMA-tutkimuksia Tiedeluokka SOLUssa tavoitti jo viidentenä peräkkäisenä lukuvuonna kaikki lahtelaiset 9. luokkalaiset. Yli 1000 oppilasta ratkoi vuoden aikana vuorollaan kadonneen sometähden rikosmysteerin johtolankoja biologian, kemian ja maantieteen keinoja hyödyntäen. Ysit sekä heidän opettajansa kokivat luonnontieteiden opiskelun rikostarinan avulla innostavaksi. Syyllisen jäljille päästiin mm mikroskopoimalla rikospaikalta löytyneitä kuituja, määrittämällä tuntemattomien jauheiden koostumusta ja tekemällä matkapuhelinpaikannusta tukiasematietojen avulla. LUMA-tutkimuksia Tiedeluokka SOLUssa jatkuu lukuvuonna 2023-2024.

9lk-ohjelman maantiede-osuuden tutkimusvälineistöä 

Miten luontotutkimus voi edistää opetusta eri asteilla? Tervetuloa mukaan oppimaan LUMAT-tutkimusseminaariin 16.6.

LUMA-keskus Suomi järjestää Joensuussa perjantaina 16.6. LUMAT-tutkimussymposiumin. Tapahtuma on maksuton ja kaikki ovat tervetulleita kuuntelemaan ja keskustelemaan ulkona oppimisen tutkimuksesta Itä-Suomen yliopiston kampukselle tai verkon välityksellä. Ilmoittautuminen ja ohjelma julkaistaan lähempänä tapahtumaa tapahtuman verkkosivuilla https://www.luma.fi/en/lumat-symposium/ . Pääpuhujana tapahtumassa on Tuomas Aivelo.

Oletko kiinnostunut esittelemään tapahtumassa omaa tutkimustasi? Lähetä lyhyt kuvaus esityksestäsi meille sähköpostilla luma-keskus((at))helsinki.fi

Koulutuksia ja materiaaleja tähtitieteen opetukseen

ESERO Finland tarjoaa varhaiskasvatukseen, perusopetukseen sekä toiselle asteelle avaruusaiheisia opettajakoulutuksia, oppimateriaaleja ja luokkahuoneaktiviteetteja sekä tähtitieteeseen ja avaruuteen liittyviä tapahtumia.

Lue lisää verkkosivuilta ja ilmoittaudu koulutuksiin: https://www.esero.fi/

Kuva Pixabay

Huhtikuun verkostoviesti

Kesäleirit tulevat taas!

Ilmoittautuminen Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen kesäleireille aukeaa 17.4. klo 8. Järjestämme kesäkuussa kolme leiriä alakoululaisille:

LUMA-kesäleiri I

Kenelle           1.–3. luokkalaisille (2013–2015 syntyneet lapset)

Missä               Tiedeluokka SOLU, Niemen yliopistokampus, Niemenkatu 73, 15140 Lahti

Milloin            5.–9.6. klo 9–15

Leirimaksu 30 euroa, sisältää lämpimän lounaan.

Ilmoittautuminen aukeaa ma 17.4. klo 8.00 linkki: https://www.lyyti.in/LUMAkesaleiri_I_

LUMA-kesäleiri II

Kenelle           4.–6. luokkalaisille (2010–2012 syntyneet lapset)

Missä               Tiedeluokka SOLU, Niemen yliopistokampus, Niemenkatu 73,  15140 Lahti

Milloin            12.–16.6. klo 9–15

Leirimaksu 30 euroa, sisältää lämpimän lounaan.

Ilmoittautuminen aukeaa ma 17.4. klo 8.00 linkki: https://www.lyyti.in/LUMAkesaleiri_II_

Matikka- ja koodausleiri

Kenelle           2.–4. luokkalaisille (2012–2014 syntyneet lapset)

Missä               Tiedeluokka SOLU, Niemen yliopistokampus, Niemenkatu 73, 15140 Lahti

Milloin            19.–21.6. klo 9–13

Ei leirimaksua. Leiripäivän kesto on neljä tuntia, leiriläiset tuovat mukanaan omat eväät.

Ilmoittautuminen aukeaa ma 17.4. klo 8.00 linkki: https://www.lyyti.in/Matikka_ja_koodausleiri

Heippa opiskelija!

Etsimme maisterivaiheen maantieteen (ope)opiskelijaa tekemään gradua osana maantieteen opetuksen tutkimus- ja kehittämishanketta. Hanke liittyy maantieteen opetussisältöjen suunnitteluun ja kehittämiseen Helsingin yliopiston Tiedeluokka SOLU:ssa Lahdessa. Gradusta maksetaan 2500€ palkkio. Osa-aikainen työ alkaa toukokuun 2023 alussa ja vaatii läsnäoloa Lahdessa ainakin toukokuussa, elokuussa ja syyskuussa.

Jos olet kiinnostunut, ota yhteyttä 10.4. mennessä.

Yt. Noora

Noora Kivikko, asiantuntija

Helsingin yliopisto, Päijät-Hämeen LUMA-keskus

Lahden Yliopistokampus

Niemenkatu 73 (B-osa)

15140 LAHTI

+358 50 4489 390

noora.kivikko(a)helsinki.fi

Kemiaa ja kosmetiikkaa 5.-7. luokkalaisille – 3 kerhopaikkaa vapaana

Mitä kaikkea pitävät sisällään hoito- ja kosmetiikkatuotteet? Toimivatko ne oikeasti? Kerhossa tehdään itse mm. huulirasvaa ja tutkitaan kosmetiikkaa kemian keinoin hyödyntäen Tiedeluokka SOLU :n välineistöä.

AIKA                                              keskiviikkoisin 26.4.–17.5. klo 17.00–18.00

PAIKKA                                     Tiedeluokka SOLU, Niemenkatu 73, 15140 Lahti

ILMOITTAUTUMISLINKKI   https://www.lyyti.in/Kemiaa_ja_kosmetiikkaa_5__7_luokkalaisille_2650

Kerho on maksuton.

Tiedeluokka laatikossa

Keväällä 2023 Kivimaan koululla pilotoidaan Kasvien kasvatuskokeita -työkokonaisuutta, joka tuo LUMA-toiminnan suoraan kouluille.

Kasvien kasvatuskokeita -työkokonaisuus laajentaa Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen lainattavien materiaalien ja välineistön kokonaisuutta. Se on samalla myös askel käytäntöön Liikkuva LUMA -toimintatavassa, jossa Tiedeluokka SOLU:n vierailutoiminnan rinnalle kehitetään erilaisia ketteriä tapoja tavoittaa myös oppilasryhmiä, jotka syystä taikka toisesta eivät pääse vierailemaan SOLU:ssa esim. pitkän välimatkan takia tai heidän on muuten järkevämpää perehtyä asiaan omalla koululla.

Kasvatuskokeiden tarkoituksena on tutustuttaa oppilaat kasvien kasvuun vaadittaviin tekijöihin, sekä erilaisten olosuhteiden vaikutukseen kasvin menestymisen kannalta. Kouluille lainattavassa tarvikepaketissa on kaikki tarvikkeet ja ohjeistus neljään erilaiseen koejärjestelyyn, joista voi halutessaan suorittaa vain yhden tai kaikki neljä erilaista. Kokeiden keston voi itse valita, mutta vähimmäisajaksi suositellaan 2 viikkoa, pisimmillään 6 viikkoa. Koejärjestelyissä erona ovat kasvien kasvatusolosuhteet.

Jos pilottikokeilu onnistuu Kivimaalla, tulee Kasvien kasvatuskokeet -työkokonaisuus myös muiden koulujen lainattavaksi ensi syksystä lähtien.

Tiedeluokka SOLU etsii ohjaajia

Oletko luonnontieteiden tai tekniikan alan opiskelija? Tule ohjaajaksi Tiedeluokka SOLU :un!

Helsingin yliopiston Tiedekasvatusverkostoon kuuluva Päijät-Hämeen LUMA-keskus innostaa lapsia ja nuoria luonnontieteiden harrastamisen ja opiskelun pariin. Lahdessa tiedekasvatusta toteutetaan Niemen yliopistokampuksella sijaitsevassa Tiedeluokka SOLU :ssa, joka on alueen kouluja ja oppilaitoksia palveleva vierailulaboratorio. Opetusryhmät varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle voivat varata ohjattuja tiedeluokkavierailuja.

Ohjaajalta edellytämme kykyä ja halua toimia eri-ikäisten lasten ja nuorten parissa sekä osaamista joltakin LUMA-alalta. Maksamme palkkion toteutuneen opetuksen mukaan.

Jos kiinnostuit, ota yhteyttä Päijät-Hämeen LUMA-keskukseen phluma(a)helsinki.fi niin kerromme lisää.

Keksi mikrobeille nimet

Koneen Säätiön rahoittamassa projektissa Jaettu valo – Shared light lukiolaiset ovat keränneet kasvimikrobinäytteitä tutuista metsäkasveista Jyväskylän yliopiston bio- ja ympäristötieteen laitoksen tutkijoille. Näytteiden sekvensoinnissa on ilmennyt tieteelle ennestään tuntemattomia bakteereja, joille tässä leikkimielisessä nimeämiskisassa haetaan nimiehdotuksia!

Tule mukaan keksimään nimiä kuudelle bakteerille. Ohjeet sekä printattava taulukko nimien pähkäilyyn Jaettu Valo –projektin sivuilla https://peda.net/jaettu-valo-shared-light

Leikkimielinen kisa on tarkoitettu kaikille Suomen lukiolaisille. Deadline perjantai 28.4.2023.
Tulokset julkistetaan Jaettu Valo -projektin Zoom-seminaarissa 9.5.2023 ja sivuillamme https://peda.net/jaettu-valo-shared-light