Puffi: Helsingin historiamaraton huomenna ja ylihuomenna

Helsingin historiamaraton – Helsinki History Marathon

Helsingin yliopisto Porthania, luentosali PII, Yliopistonkatu 3.

Historia tarjoaa eri-ikäisille kaupunkilaisille tärkeän välineen ymmärtää ja kehittää omaa identitettiään. Historia paitsi lisää ymmärrystä kaupunkien menneisyydestä, myös niiden nykyisyydestä ja tulevaisuudesta.

Juhlistaakseen pääkaupungin 200-vuotista historiaa Helsingin yliopisto järjestää kaksipäiväisen luentosarjan, jossa 12 historian asiantuntijaa esittelee uusinta tutkimusta Helsingin historiasta.

Luennot käsittelevät Helsinkiä sen perustamisesta lähtien aina nykyhetkeen saakka. Temaattisesti luennoilla pureudutaan niin kaupungin kehitykseen vaikuttaneisiin historiallisiin solmukohtiin kuin myös laajempiin kulttuurisiin ja rakenteellisiin kehityslinjoihin, joita tarkastellaan myös osana laajempaa kansainvälistä kehitystä.

Yliopiston Porthaniassa järjestettävä luentosarja Helsingin historia -maraton on kaikille avoin.

Tapahtuman aikana aulassa on kirjamyyntiä.

24.4.2012

10.00 Helsinki: kaupunkihistorian suuri linja, dosentti Anja Kervanto Nevanlinna
11.00 Suomenlinna Helsingin historiassa, FM Juha-Matti Granqvist
12.00 Helsinki suuriruhtinaskunnan pääkaupunkina, emeritusprofessori Matti Klinge