Saanko minä hieman kehua itseäni?

Otsikko on sitaatti akateemikko Jutikkala-vainaalta. Kun häntä haastateltiin Suomen Kuvalehteen (muistaakseni 98-vuotispäivän kunniaksi), hän esitti tämän vaatimattoman kysymyksen toimittajalle ennen kuin alkoi selostaa kirjojensa menestymistä Pohjoismaissa. Aito hämäläinen kehuu itseään vain poikkeustapauksissa, ja silloinkin anteeksipyytäen…

Nyt meidänkin pitänee harrastaa hieman itsekehua. Agricola-historiaverkko, Suomen Historiallinen Seura ja Historiska Föreningen i Finland valitsivat viime perjantaina vuoden 2012 parhaat historiablogit. Kategorioita oli kolme, ja parhaan ryhmäblogin palkinnon voitti meidän vaatimaton teelmämme. Lehdistötiedotteesta voi lukea seuraavat perustelut:

Paras ryhmäblogi: Sveaborg-Viapori -projekti

Suomen Akatemian rahoittama tutkimusprojekti (2010-2013), johtaja, dos. Panu Pulma (Helsingin yliopisto), Viaporin linnoituksen rakentamisen vaikutuksiin vuosina 1730-1809 selvittävään tutkimusprojektiin liittyvä ryhmäblogi, johon kukin tutkimusryhmän jäsen kirjoittaa. Tutkimusprojektia esittelevä blogi käsittelee myös laajemmin Suomenlinnan ja Helsingin seudun historiaa. Enimmäkseen suomenkielisten blogikirjoitusten lisäksi mukana myös kirjoituksia ruotsiksi. Blogissa esitellään hankkeeseen liittyviä henkilöitä ”syntymäpäiväsankareina”, . Aprillipäivänä julkaistiin myös aiheeseen muka liittyvä vampyyritarina. Monipuolinen, kokeileva, leikkisä.

Tällainen tunnustus lämmittää tutkijan mieltä; tutkijan, joka aina silloin tällöin pelkää kirjoittavansa tyhjälle internet-avaruudelle. Kaunis kiitos kaikille palkinnon jakajille!

(PS: Viime aikoina näillä sivuilla on ollut hiljaisempaa, johtuen siitä, että kaikki työdeadlinet näyttävät kasaantuneen loka-marraskuun taitteeseen. Marraskuun puolella pitäisi helpottaa…)