Puffi: merihistorian opiskelijoiden blogi

Helsingin yliopiston merihistorian praktikum-kurssilla tutkittiin tänä keväänä fregatti St. Nikolaita, joka upposi Ruotsinsalmen toisessa meritaistelussa vuonna 1790. Nikolai on yksi Suomen rannikon tärkeimpiä historiallisia hylkyjä ja palanen suomalaisen meriarkeologian historiaa.

Tämä liittyy minuun sikäli, että pidin alkukeväästä kurssilla luennon aiheesrta “Tieteellisen bloggauksen perusteet”. Blogin pitäminen on päivän sana yliopistomaailmassa, joten merihistorian amanuenssi Tytti Steel päätti tehdä bloggaamisesta virallisen osan praktikum-kussia ja panna opiskelijat kirjoittamaan blogijuttuja esitelmiensä pohjalta. Minut kutsuttiin puhumaan ilmeisesti siksi, että tämä Viapori-blogi on saanut jonkin verran huomiota . Koska en kuvittele olevani mikään tieteellisen bloggauksen asiantuntija, esittelin opiskelijoille palkittuja tai muuten vaan hyviä historia-alan blogeja, käskin lukemaan niitä ja ottamaan oppia. Jos Kari Hintsala Turussa sekä Julia ja Kaisa täällä Helsingissä ovat saaneet blogeilleen outoja lukijoita tänä keväänä, niin syy saattaa olla minun.

Merihistorian opiskelijoiden blogi on juuri avautunut, kannattaa käydä vilkaisemassa jos 1700-luvun meri- ja laivastohistoria tai niiden tutkijan kompleksinen arki kiinnostavat.