Aikalaiskuvauksia Viaporista, osa 4: Anders Johan Asp

1700-luvun Helsingistä kirjoitettiin Henrik Forsiuksen väitöskirjan lisäksi myös toinen, tuntemattomampi ja vaiheiltaan omituisempi paikalliskuvaus. Sitä ei koskaan julkaistu, ja sen viimeistelemätön käsikirjoitus löydettiin 1900-luvun alussa Mäntsälän pappilan ullakolta. Arvid Hultin julkaisi tekstin Skrifter utgivna av Svenska Litteratursällskapet i Finland –sarjan CV. osassa.

Käsikirjoitukseen ei ole merkitty tekijän nimeä eikä päiväystä, vain tieto, että se on kirjoitettu 1780-luvulla ilmestynyttä Åbo Tidning –lehteä varten. Hultin otaksuu, että sen kirjoittaja on Anders Johan Asp (1761–1825), joka opiskeli tuohon aikaan Turun akatemiassa ja päätyi myöhemmin Mäntsälän kirkkoherraksi. Kysymykseksi kuitenkin jää, miten Asp olisi osannut laatia yksityiskohtaisen, paikallistuntemusta henkivän kuvauksen Helsingistä, jossa hän ei elämäkertatietojensa mukaan koskaan asunut. Hultin ohittaa tämän ongelman otaksumalla, että Asp on todennäköisesti viettänyt aikaa Helsingissä jossain elämänsä vaiheessa sen tallentumatta matrikkeleihin.

Kaikki Helsingin historiaa koskevat tietonsa Asp (otaksutaan käytännöllisyyden vuoksi, että se oli hän) on kopioinut Henrik Forsiukselta. Hänen kirjoitushetkeä koskevat tietonsa ovat sen sijaan uusia. Käsikirjoitukseen sisältyy tilastoja mm. kaupungin väkiluvusta, triviaalikoulun oppilasmääristä, ulkomaankaupan laadusta ja määrästä, tullituloista ja porvariston jakautumisesta luokkiin. Myös linnoitustöistä hän antaa kuvauksen, joka on paitsi ajantasainen, myös huomattavasti tarkempi kuin Forsiuksen. Edeltäjänsä ylistämästä Ullanlinnasta hän toteaa:

Vuori, jota nyt kutsutaan Ullanlinnaksi, tunnettiin aiemmin Vartiovuorena siellä poltettujen vartiotulien mukaan. Kenraali, kreivi Gustaf Fredrik Rosenin aikana aloitettiin vuoren linnoittaminen, ja vaikka tämä työ maksoi kruunulle useita tynnyrillisiä kultaa, se jätettiin kesken ja on nyt rappiolla, niin että muutaman vuoden päästä ei enää monikaan muuri ole pystyssä. Sama kohtalo on kohdannut sitä linnoitusta jota rakennettiin Siltavuorelle. Jos nämä työt olisi saatettu valmiiksi, olisi Helsingistä tullut yksi vaikeimmin valloitettavia kaupunkeja, tosin luonto itse on jo linnoittanut sen mitä edullisimmin.

[Huomenna luvassa Aspin varsinainen Viapori-kuvaus, pysykää kanavalla!]