Valtakunnalliset LUMA-viikot 26.1-14.2.2021

Valtakunnallisilla LUMA-viikoilla jaetaan oivaltamisen ja onnistumisen iloa! Viikoilla kannustetaan päiväkoteja, kouluja ja muita oppilaitoksia järjestämään LUMA-aineisiin liittyvää toimintaa.

LUMA-viikkojen avajaisia vietettiin 26.1.2021 ja avajaisten tallenne on nyt katsottavissa. Viikot avasi professori Maija Aksela, LUMA-keskus Suomi -verkoston johtaja.

Valtakunnallisten LUMA-viikkojen avajaiset 26.1.

Ohjelmaa tarjoavat eri LUMA-keskukset ympäri Suomea. Tarjolla on luentoja, virtuaalisia opehuonekahvihetkiä, avoimia työpajoja verkossa ja paljon vinkkejä opetuksen tueksi sosiaalisessa mediassa.

Päijät-Hämeen LUMA-keskus tarjoaa LUMA-viikkojen ajan 9-luokkalaisille, lukiolaisille ja ammattikoululaisille soveltuvia luentoja. Luennot voi varata ottamalla yhteyttä Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen asiantuntijaan Veera Pukkilaan (veera.pukkila@helsinki.fi). Luentojen aiheet ovat:

• Mikrobiologia(kesto 35-45 min): 1300-luvun Musta Surma -ruttoepidemiasta tämän päivän koronavirustilanteeseen. Tutustutaan esimerkkien kautta bakteerien ja virusten aikojen saatossa aiheuttamiin tauteihin ja niiden laajakantoisiin vaikutuksiin ihmiselle ja yhteiskunnalle.
  • DNA-tekniikka(kesto 30-35 min): DNA:han on koodattu yksilön ominaisuudet silmien väristä juoksunopeuteen. Mitä muuta DNA:n avulla voidaan selvittää ja miten DNA-tekniikkaa voidaan hyödyntää rikospaikkatutkinnassa ja rikosten ratkaisussa? Aiheeseen tutustutaan mielenkiintoisten ja ajankohtaistenkin esimerkkien kautta.

Valtakunnallisten LUMA-viikkojen aikana Päijät-Hämeen LUMA-keskus julkaisi myös virtuaalisen tiedekerhokokonaisuuden, joka sopii parhaiten alakoululaisille. Videot on alun perin julkaistun viime vuoden keväällä osana virtuaalista tiedekerhoa. Videot sisältävät kivaa tiedetekemistä ja koedemoja, joita voi toteuttaa koulussa tai kotona.

Valtakunnallisten LUMA-viikkojen ohjelma kokonaisuudessaan täällä: https://www.luma.fi/luma-viikkojen-ohjelma/

KategoriatYleinenAvainsanat