Tiedekerho Online toi tieteen koteihin

Päijät-Hämeen LUMA-keskus järjestää kevään 2021 aikana virtuaalisen tiedekerho Onlinen alakouluikäisille lapsille niin Päijät-Hämeen kuin koko Suomen alueelta. Tavoitteena on innostaa lapsia luonnontieteiden pariin ja tarjota heille mahdollisuus oppia uutta kokeellisten tehtävien kautta.

Viikoittaiset, tunnin mittaiset kerhokerrat toteutetaan Teams-yhteydellä ja linjoilla lasten kanssa on aina kaksi ohjaajaa Päijät-Hämeen LUMA-keskukselta. Kaikille osallistujille on etukäteen toimitettu kattava tarvikepaketti kerhotöiden tekemistä varten, sekä kerhovihko, joka sisältää lisäksi pieniä itsenäisesti suoritettavia tehtäviä.

Kerholaiset on jaettu kahteen ryhmään, 7-9 -vuotiaisiin Tutkijoihin ja 10-12 –vuotiaisiin Tieteilijöihin.

Kevään aikana kerhokertoja on kaikkiaan 12. Niissä tutustutaan monipuolisesti erilaisiin luonnontieteiden ilmiöihin, kuten ääniaaltoihin, optiikkaan ja säähän, ja valmistetaan esimerkiksi biomuovia perunajauhoista mikroaaltouunissa.

Vaikka tiedekokeita olisi varmasti mahtavampaa päästä tekemään oikeassa laboratoriossa, Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen Tiedeluokka SOLUssa, ovat lapset selvästi nauttineet myös virtuaalisesta ohjauksesta. ”Lähes kaikki lapset ovat läsnä ihan jokaisella kerhokerralla! Ja jos lapsi ei ole jollekin kerhokerralle päässyt, ovat vanhemmat kyselleet työohjeita kotiin, jotta väliin jääneet tiedekokeet on voitu testata jälkikäteen”, kertoo yksi tiedekerhon ohjaajista, Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen asiantuntija Veera Pukkila.

Maaliskuun toisella kerhokerralla päästiin tutustumaan niin hiivan toimintaan, veden pintajännitykseen ja aineiden polaarisuuteen (Tanssiva maito -työ), kuin liuosten väkevyyteen ja tiheyteen (Partavaahtopilvityö). Ennen itse kokeellisen työn suorittamista lapsille kerrotaan hieman teoriaa työn taustalla ja keskustellaan heidän kanssaan kyseisestä ilmiöstä. Tämän jälkeen ohjaaja vaihe vaiheelta ohjeistaa työn teossa ja lapset innokkaina esittelevät tuotoksiaan kameran välityksellä. Lapsilla on koko ajan myös mahdollisuus keskustella ja kysyä joko suoraan tai chatin kautta. Kun lapset kerhon lopussa äänestivät omasta mielestään parasta työtä, saivat kaikki työt ääniä, mutta ehdoton voittaja oli Partavaahtopilvityö. ”Partavaahtopilvi on kiva työ, jonka tarkoituksena on demonstroida sateen muodostumista. Partavaahto itsessään on jo hauska aines ja siihen kun lisätään värikkäitä vesiliuoksia ja pipetointia, on kaikilla kivaa, myös itselläni!” toteaa toinen tiedekerhon ohjaajista, Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen asiantuntija Olga-Sofia Alitalo.

KategoriatYleinenAvainsanat