Betalt samarbete med Loimu

På stigen mot arbetslivet

Att påbörja universitetsstudier är senast det första steget mot arbetslivet. För en förstaårs studerande kan denna tanke kännas avlägsen: vad då för arbetsliv, jag började ju precis studera. När studierna inleds känns det som att studielivet är oändligt och rentav en bestående livssituation. De som har studerat länge vet att åren går snabbt och att arbetslivet rentar kommer överraskande. Låt oss ändå tillåta varje ny studerande njuta av den härliga känslan och även vi bör komma ihåg att leva i stunden och njuta av studielivet även om arbetslivet skulle närma sig.

Varje avlagd kurs och studiepoäng tar den studerande mot sin egen specialbransch, examen och expertis. Under studietiden sker också andra saker som formar studeranden att bli en framtida expert. Olika erfarenheter av studentorganisationer och annan studerandeverksamhet lär den studerande färdigheter som uppskattas i arbetslivet: teamarbete, projekthantering, budgetering och mycket annat. Kanske den mest konkreta kontakten med arbetslivet kommer från arbetslivet själv: sommarjobb och deltidsjobb vid sidan av studierna, samt till slut sommarjobb inom den egna branschen och praktikperioder som fördjupar kunskapen. Många kan få den första fasta anställningen, även om den studerande ännu har kvar lite av sina studier.

Studierna är alltså inte en separat del av arbetslivet utan en del av stigen. Men borde man då vid sidan av studierna ännu orka fundera på arbetssökning, karriärplaner och var man ska hitta jobb? Ofta ja, men som tur behöver man inte lämna ensam med dessa funderingar! Natur-, miljö- och skogsvetarförbundet Loimu rf är det egna fackförbundet inom din brasch. Vi är den verkliga experten inom arbetslivet, vare sig det är fråga om arbetssökning, karriärplaner, att upprätta arbetsavtal, göra samarbetsförhandlingar eller nästan vad som helst i anknytning till arbetslivet. Vi finns till för våra medlemmar.

Som studerandemedlem kan du dra nytta av våra förstklassiga utbildningar, som gör att dina arbetssökningsdokument sprudlar av nyheter. Dessutom kan du boka en personlig tid till vår karriärcoach och tillsammans fundera på karriärplaner, arbetssökningsdokument eller varför inte ett lämpligt löneanspråk. Vi hjälper vår medlemmar även med att ingå arbetsavtal genom att kontrollera att de villkor man har kommit överens om med arbetsgivaren är rättvisa. Våra jurister hjälper våra medlemmar i arbetslivsfrågor även under arbetsförhållandets gång.

Som studerandemedlem i Loimu ingår det dessutom massor av andra medlemstjänster och – förmåner, som til exempel resenärförsäkringen som hör till medlemskapet. Bekanta dig genast och anslut dig till din egen branschs förbund, det är enklare att vara tillsammans på arbetslivets stig.

Henri Forssten

Skribenten jobbar i studerandesektorn på Loimu.