SUOMALAISIA VÄITÖSKIRJOJA BIOLOGIAN DIDAKTIIKASTA
- Asikainen, Henna (2014). Successful learning and studying in Biosciences: Exploring how students conceptions of learning, approaches to learning, motivation and their experiences of the teaching-learning environment are related to study success.
- Markkanen, Marju (2012). ”Hei, mä opin tän asian enkuks!” Toimintatutkimus ympäristötiedon ainesisältöjen ja vieraan kielen oppimisesta sekä opettamisesta englanninkielissä oppituokioissa.
- Pia Sjöblom (2012). Naturen och jag : en studie av gymnasiestuderandes förhållande till naturen ur ett miljöpedagogiskt perspektiv.
- Kaasinen, Arja (2009). Kasvilajien tunnistaminen, oppiminen ja opettaminen yleissivistävän koulutuksen näkökulmasta.
- Temmes, Eija (2006). Luonto koululaisten kokemana : tapaustutkimus Hangosta.
- Kärkkäinen, Sirpa (2004). Biologiaa oppimassa : Vee-heuristiikka ja käsitekartat kahdeksasluokkalaisten talviprojektissa.
- Jeronen, Eila (2003). Luokanopettajaopiskelijoiden ammatillisten käsitysten kehittyminen päättöharjoittelujakson biologian ja maantieteen opetuksessa.
- Äänismaa, Pirjo (2002). Ympäristökasvatusta kehittämässä kotitalousopettajien koulutuksessa : kestävän kehityksen mukaisen asumisen ajattelu- ja toimintamallin kehittämistä toimintatutkimuksen avulla vuosina 1995-1998
- Wallin-Oittinen, Toini (1996). Voiko myönteisyyttä opettaa? : vertaileva tutkimus kahden opetusmenetelmän vaikutuksesta asenteiden muutokseen biologian ja maantieteen opetuksessa.
- Virtanen, Lyyli (1979). Suoritustavoitteista biologian ja maantieteen opetuksessa.
MUITA OPINNÄYTETÖITÄ
Oheiseen listaan on kerätty muutamia 2000-luvulla julkaistuja pro gradu -tutkielmia, jotka liittyvät biologian didaktiikkaan tai biologian oppimiseen. Lista ei ole täydellinen ja suuri osa tutkielmista ei ole saatavissa sähköisesti.
- Aalto, Anna (2014). Sukkulamato kouluopetuksessa.
- Ahtiainen, Johanna (2014). Kuudesluokkalaisten kasvilajien tunteminen ja luontosuhde.
- Airaksinen, Minna (2011). Voiko tämän syödä? : Myrkyllisten ja syötävien kasvien tunnistaminen, oppiminen ja opettaminen.
- Aurén, Isabel (2013). Lokal natur och kultur undervisas i ett globalt sammanhang. En empirisk studie om världsarvsundervisning i Kvarkens skärgård.
- Degerman, Linda (2013). Elevers uppfattningar om klimatförändringen. En kvantitativ studie om finlandssvenska niondeklassares kunskaper om och attityder till klimatförändringen.
- Gröhn, Seija (2014). Maasto-opetus talviluonnossa opettajaopiskelijoiden kokemana.
- Grönholm, Anna (2013). Vad påverkar vår inlärning och hurudana inlärningspreferenser har skolelever?
- Hirvenoja-Guerra, Susanne (2008). Kvaliteten på den finlandssvenska gymnasieundervisningen i evolutionsbiolog i : en orsak till den bristande tilltron till evolutionsteorin?
- Ihalainen, Eveliina (2008). Opettajien kokemuksia biologian opettamisesta luokan ulkopuolella.
- Jolkkonen, Helena (2010). Kasviot lajintuntemuksen oppimisen välineenä Luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia vapaaehtoisesta kasviosta.
- Jussila, Terttu (2012). Metsässä omalla koneella. Metsäaiheisen opiskeluympäristön luominen verkkoon.
- Kaakko, Mari (2012). Peruskoulun kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisten biologian osaaminen ja lintulajien tunnistaminen. Tapaustutkimus keminmaalaisesta yläkoulusta.
- Kervinen, Anttoni (2015). Biologian yliopisto-opiskelijoiden virhekäsitykset fotosynteesistä
- Kiviluoto, Saara (2013). Digitaalisen kasvion kokoaminen osana kasvilajintuntemuksen opetusta.
- Koivuluoma, Henna-Mari (2014). Aku Ankka luonto ja ympäristökasvattajana: Aku Ankka – sarjakuvalehden luonto- ja ympäristödiskurssit.
- Koski, Riikka (2016). Käsitekuutio ja Käsitteistä kokonaisuuksiksi : biologian opetuspelien kehittäminen lukiolaisille.
- Laatikainen, Riitta (2005). Maantiedon ja biologian opetuksen integrointi luokka-asteilla 7-8.
- Lehikoinen, Aino & Lifländer, Mari (2014). Motivaatio ympäristö- ja luonnontiedon opiskelussa.
- Lilja, Sini (2015). Biologian opettajien opetuskäsitykset sekä opettajien tyytyväisyys koulun mikrokulttuuriin
- Lindholm, Sara (2017). Biologian ylioppilaskokeiden haasteet : Koetehtävien sisällöt ja vaikeustasot sekä niiden vaikutus todelliseen osaamiseen.
- Lundström, Barbro (2011). Hörsel hos land- och vattenlevande däggdjur : mellanörats funktionella anatomi samt didaktiska tillämpningar.
- Moilanen Hanna (2010). Mahdollistaako ympäristökasvatus virtauskokemuksen?
- Mutanen, Justus (2015). Kehittämistutkimus biologian olympiavalmennuksesta: relevanttia tiedekasvatusta biologiasta kiinnostuneille
- Nykyri, Päivi (2008). Miten koulussa toteutuva ympäristökasvatus edistää lasten hyvinvointia? Tapaustutkimus ympäristökasvatuksesta prosessina.
- Nyström, Eva-Kristina (2008). Tupakalla (Nicotiana tabacum) suoritettu bioindikaattoritutkimus tutkivaa oppimista tukevan oppimistyön välineenä.
- Pajuranta, Niiles-Uula (2013). ”Mehän jutellaan aika paljo”. Keskusteluanalyyttinen tutkimus sosiaalisesta vuorovaikutuksesta neljännen luokan ympäristö- ja luonnontiedon opiskelussa.
- Pautola, Eliisa (2012). Sisällönanalyysi alkukasvatuksen ympäristö- ja luonnontiedon oppimateriaaleista lapsen prosessitaitojen näkökulmasta.
- Pesonen, Jarkko (2008). Elämyksiä ympäristökasvatukseen. Fenomenologinen tutkimus oppilaiden ja opettajien vaellusleirikoulukokemuksista.
- Pohjola, Heini (2012). Enemmän tekemistä, vitsikkäämpiä opettajia. Tasotutkimus 9. -luokkalaisten kokemuksista biologian oppitunneilla eräässä Oulun peruskoulussa.
- Pöyhtäri, Lotta (2007). Mie asun mettässä: elinympäristön vaikutus 5.-6. -luokkalaisten suuntautumiseen luontoa kohtaan.
- Rantanen, Sini (2012). Peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten metsänhoitotiedot ja kokemukset metsänhoidon opetuksesta peruskoulussa.
- Rämö, Jenni (2014). Kiinnostavatko kasvit yläkoululaisia? : Yhdeksäsluokkalaisten luonto- ja kasvisuhde.
- Siidorov, Sanna (2013). Bio- ja ympäristötieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden opiskelustrategiat ja niiden yhteys opintomenestykseen.
- Sinkkonen, Ellimari (2012). Mitä lapset oppivat kasveista autenttisessa puutarhaympäristössä. Alkukasvatusikäisten käsityksiä kasveista ennen ja jälkeen opetuskokeilun.
- Sjölind, Emma & Vähäkangas, Lilly (2014). Jag lär mig bättre i naturen, för att man får vara med och uppleva det. En kvalitativ undersökning om barns upplevelser och lärande under en naturskoldag.
- Sääskilahti, Leena (2017). Lukion opettajien minäpystyvyys bioteknologian opetuksessa ja asenne bioteknologiaa kohtaan.
- Taskinen, Heidi (2012). Metsän oppimispolku. Tapaustutkimus 5.-luokkalaisille järjestettävästä metsäviikosta Oulun Timosenkosken luontokoululla.
- Tauriainen, Vesa-Matti (2012). Aistien hyödyntäminen lasten luontosuhteen kehittämisessä.
- Tuomisto, Tuuli & Vahtera, Satu (2007). Lajintuntemuksesta ekologisten kokonaisuuksien ymmärtämiseen – Koululaisten lajintuntemustaito ja ekologiset tiedot neljännen ja kuudennen luokan päättyessä.
- Venäläinen, Anu-Maarit (2007). Ekologisesti kestävän kulutuksen edistäminen kouluissa : tapauksena Vihreä lippu -ohjelma.
- Wessman, Hanna (2012). Perinnöllisyyden opetus perusopetuksessa