Helsingissä on kertynyt toimintakauden 2017-2018 aikana yli 10 000 havaintoa. Maanantaina 14.5. käytiin läpi palaute Helsingin päiväkodin johtajien kanssa. Esimerkiksi, tuoreet tulokset tukevat myös Helsingin nopeaa tarttumista suunnitteluajan lisäämiseen.
Orientaatioprojekti Turkissa
Turkissa Ege yliopistossa on saatu valmiiksi tutkimus, jossa käytetään Orientaatioprojektin mittareita, observointia, lapsiarvointeja ja oppimisympäristön arviointia. Turkissa päiväkoti on usein puolipäiväinen. Yksi opettaja vastaa usein yksinään kahdenkymmenenviiden lapsen ryhmästä. Toiminta on monella tavalla erilaista kuin Suomessa, mutta kiinnostavia yhteyksiäkin löytyy.
Varhaiskasvatus 2017-2018
Tällä hetkellä jo kolmasosa Suomen varhaiskasvatuksesta on Kehittävän Palautteen piirissä. Meillä on ennen näkemättömän tarkka kuva suomalaisen varhaiskasvatuksen vahvuuksista ja kehittämisen tarpeista. Tulokset perustuvat satunnaisotantaan ja observointia kehitetään koko ajan. Aineisto myös karttuu, joka päivä noin 600 satunnaisobservointia kertoo ajantasaisen tilanteen. Tutustu tämän vuoden tuoreisiin tuloksiin. Suuret kiitokset observoijille, observoitujen päiväkotien henkilöstölle, päiväkodin johtajille ja kuntien asiantuntijoille!
Kuntatapaaminen
Kiitos antoisasta kuntatapaamisesta Helsingissä keskiviikkona 9.5. Kunnissa tehdään uskomattoman paljon hienoa työtä. Aineistoa karttuu joka päivä, mutta teimme välitilinpäätöstä. Paljon hyviä asioita on tapahtunut, mutta kehittämiseen on silti panostettava. Kuvassa Hämeenlinna esittelee hankettaan, jossa pedagogiset johtajat observoivat omat ryhmänsä ja antavat ryhmille palautteen ja kehitystehtäviä sen pohjalta. Klikkaa kuva suuremmaksi! Päätimme muun muassa tehostaa perhepäivähoidon observointia ja ainakin Helsingissä aloitetaan myös leikkipuistojen kehittävä palaute. Jännittävää.
Hiekkasäkit päiväkodin leikeissä
Alli Mustonen on koonnut käytännöllisen ja teoreettisen esityksen hiekkäsäkkien käytöstä arjen leikeissä. ideana on lisätä yhteisyyttä, luovuutta ja liikkumista. Hiekkasäkkien kanssa prosessi voi kehittyä avoimesti, eikä epäonnistumisen vaaraa ole. Prosessista ei silti aina selviä yksin. Allin suunnitelma on luettavissa tästä.
Kehittävä palaute omassa päiväkodissa
Olemme aloittaneet pilotin, jossa yksittäiset päiväkodit, ryhmät ja ehkä yksittäiset lapsetkin voivat saada ajantasaista palautetta omasta toiminnastaan. Ensi vaiheessa pilotissa ovat Siimapuiston päiväkoti Vantaalta ja Nummenkylän päiväkoti Järvenpäästä. Tähtäämme siihen että keväällä 2019 toimintatapa on niin valmis, että sen voi ottaa yleisesti käyttöön päiväkodeissa ja ryhmissä. Kuva Siimapuiston päiväkodin ensimmäisestä observointikoulutuksesta 15 maaliskuuta 2018.
Tule mukaan kehittävään palautteeseen!
Vuonna 2018 voimme ottaa lisää kuntia kehittävään palautteeseen. Tutustu esitteeseen ja ota yhteyttä kati.rintakorpi@helsinki.fi.
Tallentamisesta pedagogiseen dokumentointiin
Kati Rintakorven väitöskirja Varhaiskasvatuksen tallentamisesta kohti
pedagogista dokumentointia tarkastettiin 26.1.2018 Helsingin yliopistossa. Vastaväittäjänä oli Eeva Hujala ja kustoksena Lasse Lipponen. Väitöskirjan kvantitatiivisessa osassa käytettiin Orientaatioprojektin aineistoa. Sen mukaan pedagoginen dokumentaatiolla oli esimerkiksi positiivinen yhteys esimerkiksi lasten positiivisiin emootioihin, mutta myös kasvattajien suurempaan poissaoloon (klikkaa taulukon kuva suuremmaksi). Väitöskirjaan voi tutustua täällä.
Eipäs leikitä ruokapöydässä!
Johtajien foorumissa 11.12. käytiin esimerkkinä läpi leikin merkitystä ruokailussa. Observoinnin mukaan leikki puuttuu kokonaan ruokailutilanteista. Myös ruokailutilanteen kiinnostavuus, positiiviset emootiot, osallistuminen ja liikkuminen ovat lähes nollassa. Kokeile ruokailun elävöittämisen suunnittelua tämän ohjeen avulla.
Kuntakohtaiset tulokset kuntien käytössä
Pieni klikkaus varhaiskasvattajalle, jättiläisloikka varhaiskasvatukselle! Kuntakohtaiset observoinnin palautteet ovat nyt kuntien käytössä, analysoitavissa ja jaettavissa. Tulokset ovat helposti muokattavissa tavallisessa web-selaimessa. Olemme astuneet uuteen aikaan varhaiskasvatuksen arvioinnissa ja kehittämisen perustassa.