Kömpelöt pojat päivähoidossa

Anu Koivumäen gradu “5-6-vuotiaat karkeamotoriikassa tukea tarvitsevat pojat varhaiskasvatuksessa” on juuri tullut saataville Ethesikseen. Anun gradusta käy ilmi että motoriset ongelmat liittyvät usein kognitiivisiin ja sosiaalisiin taitoihin sekä myös lapsen päivittäisiin toimiin. Lapsi, jolla oli tuen tarvetta karkeamotoriikassa, leikki vähemmän mielikuvitusleikkejä, osallistui vähemmän ohjattuun ulkotoimintaan ja kohdisti huomionsa useammin ei-sosiaalisiin kohteisiin. Runsaasti tukea tarvitsevat lapset olivat vähemmän fyysisesti aktiivisia ja vähemmän sitoutuneita toimintaan päiväkotipäivän aikana.Näin ollen eniten liikunnallista tukea tarvitsevat lapset liikkuvat muita vähemmän! Samoin heidän sosiaaliset suhteensa eivät tue liikunnallisia aktiviteetteja. Noidankehä on valmis. Lue Anun ajatuksia herättävä gradu.

Ryhmän ohjaaminen

Pikkuväki-lehdessä on artikkeli ryhmän ohjaamiseen liittyvistä tutkimustuloksista. Tulokset ovat vuoden 2010 aineistosta. Lehdessä on lyhyt tiivistelmä johtopäätöksistä. Lehden kotisivuilla on kuitenkin linkki laajempaan artikkeliin, jossa voi hiukan tutustua johtopäätösten taustalla oleviin tutkimustuloksiin. Artikkeliin pääset käsiksi lehden kotisivun linkistä.

Valmiina palautteeseen!

Kaikkiaan 189 päiväkodissa ja kahdessatoista kunnassa suoritettiin kaikkiaan 71319 havaintoa, joissa huomioitiin 13 eri osatekijää, joten kaiken kaikkiaan Suomesta kertyi tietoja lasten toiminnasta 927 147 kappaletta. Havainnonti on tehty huolellisesti ja aineiston perusteella systemaattisen otannan periaatteet toteutuvat hyvin. Tämä lupaa todella hyvää analyysia ajatellen! Päiväkotien palautetilaisuudet on lueteltu linkin Palautteen aikataulut alla. Ne ovat tarkoitettu havainnoijille, ryhmän kasvattajalle sekä päiväkodin johtajalle. Maanantaina 10.8. päiväkotikohtaiset palautteet lähetetään kuntien yhdyshenkilöille. Ottakaa palauteraportit mukaan palautetilaisuuteen.

Projektin symposium Hong Kongissa

qcci

Vuoden 2015 Quality Childhood Conference International (QCCI) -konferenssissa järjestettiin Orientaatioprojektin symposium, jossa Hong Kongin, Singaporen, Suomen ja Taiwanin tiimit esittelivät projektiin liittyviä tutkimustuloksiaan. Kuvassa conference chair Doris Cheng.

  • Reunamo, J. T.: Orientation project: Studying the impact of children’s views in early years
  • Lee, H-C., Wang, L-C. & Shih, S-C. Involvement of child learning- Empirical findings in Finland and Taiwan
  • Cheng, D. Orientation Project on children’s Views
  • Ko, J. Orientation projects in Hong Kong (2) – Does social orientation affect children’s school readiness?
  • Chen, H-H. Scaffolded play and learning
  • Julienne Pek: Orientation project in Singapore

Lasten orientaatiot akateemisissa ja leikkiin pohjautuvissa oppimisympäristöissä

Hong Kongin aineistoon perustuvassa tutkimuksessa selvitettiin lasten orientaatioiden kehittymistä akateemisissa ja leikkiin perustuvissa ympäristössä. Osoittautui, että akateemisissa ympäristöissä lapsilla oli enemmän epävarmoja ja vähemmän osallistuvia orientaatioita. Ilmiö näkyi selvemmin pojilla kuin tytöillä. Leikkiin perustuvassa ympäristössä lapsilla oli enemmän agentiivisia (vaikuttavia) ja osallistuvia sosiaalisen orientaation strategioita. Tulokset viittaavat siihen, että akateemiset taidot eivät ole riittäviä kollektiivisessa ja verkostoon perustuvassa toiminnassa, joita esimerkiksi opiskelussa ja työelämässä tarvitaan yhä enemmän. Leikin kautta lapset voivat tuottaa todellista sosiaalista sisältöä yhdessä muiden kanssa, mikä harjoittaa lasta tarttumaan muutoksen juuriin. Tutkimus on juuri julkaistu:

Cheng, D., Reunamo, J., Cooper, P., Liu, K. & Vong, K. P. (2015). Children’s agentive orientations in play-based and academically focused preschools in Hong Kong. Early child development and care. http://dx.doi.org/10.1080/03004430.2015.1028400.

On hyvin kiinnostavaa, että lasten orientaatiot Suomessa ja Hong Kongissa muistuttavat toisiaan. Hong Kongin esiopetus on opettajajohtoisempaa kuin Suomessa, mutta silti lasten omat orientaatiot tuottavat merkittäviä tuloksia! Tutkimukseen voi tutustua yllä olevasta linkistä.

Palautetilaisuudet

Aineiston keruun deadline oli 29.5. 2015. Kiitos kaikille havainnoijille ja arvioijille erittäin tarkasta ja sitoutuneesta työstä. Datan syöttö an alkanut välittömästi ja analyysi käynnistyy välittömästi aineiston valmistuttua. Palaute henkilöstölle on elokuussa. Se on tarkoitettu havainnoijalle, yhdelle havainnoitavan ryhmän arvioijalle ja päiväkodin johtajalle.

Vantaan palautetilaisuus on maanantaina 17.8.2015 klo 13.00-16.00 Tikkurilan lukion auditoriossa. Vantaan tilaisuus on espoolaisille, helsinkiläisille, järvenpääläisille, keravalaisille, mäntsäläläisille, nurmijärveläisille, sipoolaisille, tuusulalaisille ja vantaalaisille.

Hämeenlinnan palautetilaisuus on keskiviikkona 26.8.2015 klo 13-16 Raatihuoneen valtuustosalissa (Raatihuoneenkatu 15 , PL 84 , 13100 HML). Hämeenlinnan palautetilaisuus on tarkoitettu myös kouvolalaisille ja hyvinkääläisille.

Turun palautetilaisuus on 31.8.2015 klo 13.00-16.00 (Kellonsoittajankatu 9-11, Ammatti-instituutin ala-auditorio).

Apuraha maahanmuuttajalasten tutkimukseen

Outi Arvola on tekemässä väitöskirjaa Orientaatioprojektin aineistosta. Tämä aineisto on kokonaisuudessaan kerätty 29.5.2015. Outi on juuri saanut 20000 euron apurahan monikulttuuristen lasten varhaiskasvatuksen tutkimukseen. Alli Paasikiven Säätiö sai vuoden 2015 varsinaisten apurahojen haussa 257 hakemusta yhteissummaltaan lähes 4,5 miljoonaa euroa, joista Outi oli 23 apurahan saajien joukossa. Eli Outin tutkimus kuului siihen vajaan kymmenen prosentin huippuprojektien joukkoon, jotka tukea saivat. Tämä on vahva osoitus siitä, että tutkimus- ja kehittämistoimintamme on tutkimuksen ja kehittämisen eturintamassa. Apuraha myös parantaa mahdollisuuksiamme panostaa aiheeseen entistä vahvemmin. Onnea Outille!

Projektin symposium QCCI konferenssissa Hong Kongissa

Orientaatioprojentin kansainvälinen tiimi esittelee joitakin projektin empiirisiä tuloksia kesäkuun 18-19 päivänä konferenssissa Quality Childhood Conference International (QCCI). Konferenssin järjestäjä on Hong Kong Institute of Education. Symposiumissa käydään läpi tutkimustuloksia Hong Kongista, Singaporesta, Suomesta ja Taiwanista.

Konferenssin teema on Enhancing Quality Childhood Education. Konferenssin webbisivut ovat osoitteessa http://www.ied.edu.hk/qcci/. Lähde mukaan konferenssiin!