Taiwanilaiset kollegat laskeutumassa Suomen kamaralle

tw

Edessä on työn täyteinen kaksi viikkoa. Tarkoituksena on hioa tutkimuksen mittarit sellaisiksi, että ne voi ymmärtää samalla tavalla Suomessa ja Taiwanissa. Lisäksi haemme yksimielisyyttä havainnointikoulutuksessa käytettäviin videoihin. Sen jälkeen käytämme samoja ohjekoodauksia ja videoita syksyllä 2014 Hong Kongin, Singaporen, Suomen ja Taiwanin havainnointikoulutuksessa. Näin pyrimme saamaan mahdollisimman vertailukelpoisen aineiston kevään 2015 aineiston keruussa.  Haemme,  ei enempää eikä vähempää, universaaleja määritelmiä päiväkodin arkeen. Tiedämme kokemuksesta että tehtävä on äärimmäisen vaativa, mutta teemme parhaamme! Huomenna jalat tukevasti maassa.

Päiväkotien arjesta tiedetään liian vähän

Varhaiskasvatuksen arjesta tiedetään hämmästyttävän vähän. Ei ole kunnollisia tutkimustuloksia siitä, mitä päiväkodissa tehdään tai mitä lapset tekevät. Orientaatioprojektin tuloksista kertova kirja on juuri ilmestynyt: Uutuuskirjassa Varhaiskasvatuksen kehittäminen – Kehitystehtäviä ja ratkaisumalleja (toim. Jyrki Reunamo) kuvataan laajan tutkimusaineiston pohjalta varhaiskasvatuksen arkea ja hahmotellaan tarvittavia kehittämistoimia. Aineisto käsittää opetustilanteet, vapaan leikin, tuetun leikin, ulkoilun, perushoidon ja ruokailutilanteet. Näistä havainnoista kertyi aineisto, joka kuvaa varhaiskasvatusta kansainvälisestikin ainutlaatuisella tavalla.

Älä tule häiritsemään!

Essi Salmisen gradu Älä tule häiritsemään! Tutkimus lasten erilaisista orientaatioista
häirintätilanteissaon vihdoin ladattavissa Helsingin yliopiston Ethesis tietokannassa. Lasten suhtautuminen häiritsemiseen muuttuu iän myötä enemmän osallistuvaksi. Toisaalta erilaisia orientaatioita häirintätilanteisiin löytyi joka ikäryhmässä, jolloin samanikäisilläkin lapsilla on erilaisia tapoja suhtautua häiritsemiseen, mikä taas tuottaa erilaisia seurauksia ja opittavaa ainesta häiritsemistilanteen edetessä. Salmisen tulkinnan mukaan huomiota pitäisi kiinnittää etenkin vetäytyvästi ja epäselvästi orientoituneisiin lapsiin. Gradu liittyy läheisesti lasten kokemuksiin kiusaamistilanteisiin ja antaa harvinaisen ja ajatuksia herättävän kuvan kiusaamisesta kiusatun lapsen näkökulmasta.

Or. projektin 2. vaiheen infot

Orientaatioprojektin toinen vaihe alkaa syksyllä 2014, kun havainnoijat koulutetaan lasten arjen havainnointiin. Projektiin osallistujille järjestetään infot seuraavasti:

  • 18.8.2014 klo 13-15 Espoo (Ruusutorpan koulun auditorio, Leppävaarankatu 24)
  • 19.08.2014 klo 13.00-15.00 Hämeenlinna (Wetterin auditorio (Wetterhoffinkatu 2)
  • 20.08.2014 klo 13.00-15.00 Turku (Kellonsoittajankatu 9-11, Ammatti-instituutin ala-auditoriossa)
  • 21.08.2014 klo 13.00-15.00 Helsinki (Käenkuja 3 A 2. krs)

Mikä lapsista on kurjaa päivähoidossa?

Heini-Mari Kopperi on tehnyt puhuttelevan gradun Orientaatioprojektin 2012 laadun arvioinnista koskien lasten negatiivisia kokemuksia päivähoidossa. Kuten Kopperin työstäkin ilmenee, suurin osa lasten kokemuksista on positiivisia. Emme saa kuitenkaan kääntää selkäämme lasten negatiivisille kokemuksille, vaikka ne ovatkin vähemmistössä. Tutkimustuloksissa korostuu lasten vertaisryhmän suuri merkitys lasten kokemuksille. Kopperin työ sisältää runsaasti esimerkkejä lasten omista kuvauksista. Jos sinulla ei ole aikaa lukea koko gradua, hyppää suoraan lukuun 7.3. Sen jälkeen herää helposti kiinnostus perehtyä graduun tarkemmin.

Putkipedagogiikka

Ongelmana varhaiskasvatuksen liikunnassa ei ole oikeastaan liian vähäinen liikkuminen vaan ennen kaikkea liikkumisen määrän erilaisuus eri toiminnoissa. Esimerkiksi ohjatussa toiminnassa lapset ovat yleensä pitkät ajat melkein liikkumattomia. Reipasta liikettä on vain keskimäärin 3 minuuttia ja tämä aika kattaa ohjatun liikunnan! Turussa LiikU:n mentoreiden kanssa ideoimme putkipedagogiikan vaihtoehtona kynälle ja paperille. Ideat ovat osoittautuneet hyväksi keskustelun herättäjäksi puolesta ja vastaan. Keskustelu on alkanut! Kommentoi alla olevasta linkistä!

OKM:n liikuntatieteellinen valtionavustus

Opetus- ja kulttuuriministeriö on päättänyt myöntää 180 000 euroa Orientaatioprojektin tutkimushankkeelle vuosille 2014-2016. Ministeriö toteutti hankkeiden arvioinnin yhteistyössä Suomen Akatemian kanssa, joka mahdollisti tieteellisen tason kansainvälisen vertailtavuuden. Avustus on merkittävä tunnustus Orientaatioprojektissa tehdylle työlle ja mahdollistaa entistä joustavamman toiminnan jatkossa. Kiitos kaikille projektissa mukana oleville, jotka olette tehneet tämän mahdolliseksi.