Osallisuudella tarkoitetaan sekä yhteisöön kuulumista että mahdollisuutta vaikuttaa asioihin kyseisessä yhteisössä. Ilman sitä, että kaikille mahdollistetaan vaikuttaminen ja joukkoon kuulumisen tunne, oikeudenmukaisuus ei voi toteutua yhteisössä. Erilaisten lähtökohtien vaikutuksen tunnistaminen on kuitenkin tärkeää, kun halutaan lisätä kuulumisen tunnetta ja osallistumista.
Luettavaa aihepiiristä:
Helga West Saamelaiset ja sovinto – Ristin ja rummun kipeä historia
Henrietta Grönlundin haastattelu ”Mitä vähemmän yhteiskunnassa on eriarvoisuutta, sitä vähemmän on yksinäisyyttä”
Inkeri Rissanen: Muslimien osallisuus suomalaisissa kouluissa
Ville Päivänsalo Köyhyyden kitkeminen – haave vai oikeudenmukaisuuskysymys?
Uskontolähtöinen kehitysyhteistyö pureutuu epätasa-arvoon (useamman asiantuntijan haastattelu)
Ville Päivänsalo: Muuttuva luterilaisuus ja kansainvälinen avustustyö
Hanne von Weissenberg: Raamatunkäyttö on vallankäyttöä
Hanne von Weissenberg: Raamattu ja köyhyys
Video:
Teemu Pauha: Ei yleistetä – jokaisesta musliminuoria koskevasta säännöstä on poikkeus
Kaupunkiteologit kaupunkiliftaamassa
Helga West: Saamelaiset ja sovinto
Harjoituksia oppitunneille:
Eri kulttuuriryhmien osallisuutta lisäävät pihaleikit (1. – 2.-luokkalaisille)
Stereotypiaharjoitus (7. – 9.-luokkalaisille)
Osallisuus-kuvatyöskentely (7. – 9.-luokkalaisille)
Osallisuus-tekstityöskentely (7. – 9.-luokkalaisille)
Osallisuus ja oikeudenmukaisuus leikkivarjolla (1. – 9.-luokkalaisille)
Osallisuus ja oikeudenmukaisuus kristinuskon historiassa: keskustelukysymyksiä (7. – 9.-luokkalaisille)
Osallisuus ja oikeudenmukaisuus kristinuskon historiassa (7. – 9.-luokkalaisille)