Osallisuutta tarkasteleva kuvatyöskentely
Tekijä: Kia Kurunmäki
- Kohderyhmä: Sopii parhaiten 7. – 9.-luokkalaisille.
- Tavoitteet: Tarkastella osallisuutta ja siihen liittyviä näkökulmia toiminnallisesti sekä harjoitella monilukutaitoa työskentelemällä kuvamateriaalin parissa.
- Kesto: 45 – 60 min.
- Opetussuunnitelma: katsomusaineet / yhteiskuntaoppi / monialaiset kokonaisuudet. Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet: L4.
- Huomioitavaa: Osallisuuteen liittyvät kuvatyöskentelyn ja tekstityöskentelyn voi halutessaan toteuttaa yhdessä laajempana kokonaisuutena.
Harjoituksen kulku:
- Opettaja tulostaa etukäteen oppilaille suunnatun kuvamateriaalin (Liite 1 Kuvamateriaali) ja asettaa sen näkyville luokkatilaan.
- Jokainen oppilas valitsee kuvien joukosta itseään kiinnostavan kuvan.
- Oppilaat jakautuvat pienryhmiin, joissa he keskustelevat kuvista. Kysymys: miten kuva voisi liittyä osallisuuteen? Oppilaat koittavat ryhmissä määritellä termin osallisuus.
- Purku opettajajohtoisesti:
- Miksi oppilaat valitsivat tietyn kuvan?
- Miten osallisuus näkyy kuvassa?
- Miten oppilaat määrittelivät termin osallisuus?
- Lyhyt opettajajohtoinen tietoisku valmiiden diojen avulla (Liite 2 Mitä on osallisuus)