Osallisuus-kuvatyöskentely

Osallisuutta tarkasteleva kuvatyöskentely

Tekijä: Kia Kurunmäki

Oletko jo käyttänyt tätä? Aiotko käyttää? Auta meitä kartoittamaan ja kerro tällä lomakkeella!

  • Kohderyhmä: Sopii parhaiten 7. – 9.-luokkalaisille.
  • Tavoitteet: Tarkastella osallisuutta ja siihen liittyviä näkökulmia toiminnallisesti sekä harjoitella monilukutaitoa työskentelemällä kuvamateriaalin parissa.
  • Kesto: 45 – 60 min.
  • Opetussuunnitelma: katsomusaineet / yhteiskuntaoppi / monialaiset kokonaisuudet. Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet: L4.
  • Huomioitavaa: Osallisuuteen liittyvät kuvatyöskentelyn ja tekstityöskentelyn voi halutessaan toteuttaa yhdessä laajempana kokonaisuutena.

Harjoituksen kulku:

  1. Opettaja tulostaa etukäteen oppilaille suunnatun kuvamateriaalin (Liite 1 Kuvamateriaali) ja asettaa sen näkyville luokkatilaan.
  2. Jokainen oppilas valitsee kuvien joukosta itseään kiinnostavan kuvan.
  3. Oppilaat jakautuvat pienryhmiin, joissa he keskustelevat kuvista. Kysymys: miten kuva voisi liittyä osallisuuteen? Oppilaat koittavat ryhmissä määritellä termin osallisuus.
  4. Purku opettajajohtoisesti:
    • Miksi oppilaat valitsivat tietyn kuvan?
    • Miten osallisuus näkyy kuvassa?
    • Miten oppilaat määrittelivät termin osallisuus?
  5. Lyhyt opettajajohtoinen tietoisku valmiiden diojen avulla (Liite 2 Mitä on osallisuus)