Tuleva opetus

Kevään  2022  kurssiohjelma
Courses Spring 2022


Post-colonial and non-white feminism (5 op)
10.1-23.2.2022
Teachers Johanna Hiitola, Zeinab Karimi et al
TÄYNNÄ! FULLY BOOKED!

Course description

Upon completion of the course, students will understand postcolonial and BIBOC feminist scholarship including black feminism(s), womanism, Islamic feminism, feminist movements in the Middle East, African feminism(s), indigenous issues in feminist research and discussions about HLBTQI+ in postcolonial and BIBOC feminisms. The various views will be presented by several guest lecturers. Students will also learn to critically analyse Western feminism and reflect on normative whiteness as well as engage with antiracist pedagogies.

Study methods

The course consists of lectures via zoom according to the following schedule. Please note that in order to study this course, you will need to participate in most of these lectures.

Mon 10.01.2022 14:15-16:00.; Wed 12.01.2022 14:15-16:00.; Mon 17.01.2022 14:15-16:00.; Wed 19.01.2022 14:15-16:00.; Mon 24.01.2022 14:15-16:00.; Wed 26.01.2022 14:15-16:00.; Mon 31.01.2022 14:15-16:00; Wed 02.02.2022 14:15-16:00; Mon 07.02.2022 14:15-16:00; Wed 16.02.2022 14:15-16:00; Mon 21.02.2022 14:15-16:00.; Wed 23.02.2022 14:15-16:00

Guest lecturers include: Anaïs Duong-Pedica, Mulki Al-Sharmani, Minou Norouzi, Maryam Adjam, Faith Mkwesha and Sonja Tanhua.

The course has a weekly readings requirement (2 articles – one for each theme) and the lectures will include small group discussions. A reflection paper will be submitted weekly and the weekly papers will be conbined as the final assignment for the course.

Students at the University of Oulu will register locally via Gender Studies.

Language: English

Readings and other learning materials:
Will be announced in the beginning of the course

Register for the course here, 29.11-13.12.2021

KURSSI ON TÄYNNÄ!

 


Gender perspectives on Finland (5 ECTS)
7.2- 8.4.2022
Teacher: PhD Eira Juntti

Course Description:
This course looks at Finland through a gender lens. The idea is to show how analyzing Finnish history, culture, and society from a gender perspective can help us better understand the development of Finland first to a nation state and then to a Nordic welfare state in the 20th century. Today, Finland is known as one of the leaders in gender equality, however, there are a number of paradoxes in the Finnish situation, namely there are trends which seem not to fit this image (e.g. high degree of gender segregation in the labor market, gender wage gap, high degree of violent crimes compared to other European countries). Analyzing the history and current situation through a gender lens can help put those trends in perspective, and provide more nuanced analysis of social and cultural change, and also of how gender is an important aspect of almost every facet of society.

Webcourse is  taught using Moodle platform. Course materials: A selection of articles in English. All readings materials will be provided through Moodle.

Course Requirements:
Reading the course material and participating in web discussions weekly. Students will post short reflections on the course material in Moodle every week and discuss the topics in small groups. In the end of the course, students will write a personal learning diary based on their weekly reflections.

Apply here,  10.1.-28.1.2022

 


Sukupuolitietoinen koulutus (5 op)
14.3.-6.5.2022
Opettajat: Salla Myyry ja Sofia Kari

Kuvaus:
Kurssi tarjoaa käsitteitä ja teoreettisia välineitä koulutusta koskevien yhteiskunnallisten ilmiöiden jäsentämiseen. Kurssilla tutustutaan vallan ja hallinnan käsitteisiin koulutuksen kontekstissa. Koulutusta tarkastellaan hallintana, johon normittamisen kysymykset, kuten rodullistaminen, luokkaistaminen ja sukupuolittaminen kytkeytyvät. Yhteiskunnan rakenteita ja instituutioita tarkastellaan eriarvoistavien ilmiöiden kuten segregaation ja vähemmistöjen syrjinnän kautta. Koulun käytäntöjen tuottamia ja heijastelemia normeja avataan piilo-opetussuunnitelman käsitteen avulla. 
 

Tavoite
Kurssin tavoitteena on tarkastella koulutusta ja sen käytäntöjä hallintana, johon sukupuoleen, rodullistamiseen ja luokkaistamiseen liittyvät normittamisen kysymykset kiinnittyvät. Tavoitteena on jäsentää koulun käytännöissä rakentuvan piilo-opetussuunnitelman vaikutusta yksilön identiteettiin ja toimintaan, mutta myös yhteiskunnan rakenteisiin.  

Ilmoittaudu kurssille täällä, 14.2-4.3 välisenä aikana.

 


Gender and environment (5 ECTS)
21.3.-13.5.2022
Teacher:  PhD Olga Cielemecka

Course description
Today’s climate emergency, raising sea levels, extreme weather, species extinction, and ubiquitous pollution require not only urgent action but also a critical and interdisciplinary reflection on the causes of environmental crisis and its impact on various human and nonhuman lives. This course looks into the question of humans’ relationship with and understanding of the environment through the lens of selected feminist, queer, and other anti-oppressive perspectives. We employ critical tools and theories to discuss environmental change in relation to multiple trajectories of power and resistance that involve the interlocking systems of sex/gender, race/ethnicity, dis/ability, and other. We discuss the historical roots of environmental crisis and inquire into possible climate futures. The course introduces essential readings on gender and environment and familiarizes students with some of the key issues, questions, and debates in the field of feminist environmental humanities – an eclectic field of study that looks at intersections of environmental and societal issues with multiple critical theories of race, gender, and species. The course offers a space to discuss and reflect on current environmental crisis and how it affects various bodies, communities, and ecologies.

Objectives
On completion of the course, student should be able to:
1) Understand fundamental concepts and theories discussed during the course, such as social construction of the nature/culture divide, various conceptions of nature, the Anthropocene, wilderness, ecology, and the connection between normativity and the concept of nature “nature”.
2) Be able to identify and problematize the intersections of environmental and societal issues, such as struggles for racial, Indigenous, and gender justice.
3) Acquire and practice critical skills that allow for a reflection on historical, gendered, racialised, classed, and otherwise socially, historically, and politically shaped understandings of human relationships with other living beings and more-than-human environments.
4) Identify main concepts, arguments, and methods in a text; contextualise and critically analyse them;
5) Become acquainted with radically interdisciplinary, critical methods in humanities research on environmental and ecological issues.
6) Understand the contributions of feminist theory to environmental humanities and the role of critical queer, antiracist, anticolonial, and antimilitary interventions into environmental theory.
7) Identify critical tools of the humanities and arts useful in discussions about climate emergency and action.
8) Apply this knowledge in a reflection on contemporary social and political situation in the context of climate emergency;
9) Improve their writing skills and practice academic as well as creative writing according to the standards and requirements of Finnish higher education.

Study methods: The course consists of pre-recorded lectures, readings, virtual classroom meetings – online seminars taking place in real time, and written assignments. Each class consists of an introductory lecture and activities grounded in the reading material. Reading load for each session is approximately 20-25 pages. On top of these there is a total of four written assignments for students to submit.   I use a mix of online teaching-learning methods and activities, such as whole group and small group discussions, concept mapping, group work, academic writing exercises, creative writing practices, glossary building, poster making. Course materials include a variety of materials, such as e.g. academic articles, book chapters, newspaper clippings, links, videos, other visual and audio material, additional reading list, and prerecorded lectures provided by the instructor. All materials will be made available to students prior to the class.

Apply here, 21.2-11.3.2022

 


SUORITETTAVISSA OMAAN TAHTIIN KOSKA TAHANSA:


Feministisen ajattelun klassikot
(5 op)
Opettaja Hannareeta Seling

Kurssilla tutustutaan feministisen ajattelun historiaan klassikon asemaan nousseiden avaintekstien välityksellä, ja sen tavoitteena on feministisen ajattelun historian ja klassikkotekstien perustuntemus. Kurssi kattaa tekstejä ja ajattelijoita 1790-luvulta 1970-luvulle.

Kurssi perehdyttää eri aikakausien feministisiin teemoihin, käsitteisiin ja kysymyksiin sekä asettaa ne yhteiskunnalliseen ja aatehistorialliseen kontekstiinsa. Kurssi auttaa ymmärtämään feministisen ajattelun kehittymiseen liittyviä jatkumoita ja katkoksia sekä katsomaan nykyfeminismiä uusin silmin.

Tämä kurssi on suoritettavissa koska vaan! Moodleen pääset hakakirjautumisen kautta oman yliopistosi tunnuksilla, kurssiavain on FEMKLASSIKKO ja tästä linkistä löydät kurssin.  Kurssille ei tarvitse ilmoittautua. Osallistua voivat kaikki Hilman jäsenyliopistojen opiskelijat. Kurssi soveltuu parhaiten aineopintovaiheeseen. Kurssi on itseohjautuva ja voit suorittaa sen omaan tahtiisi. Monivalintatehtävien lisäksi opettaja tarkastaa jokaiselta opiskelijalta kaksi esseetä kurssin kuluessa.

Sukupuolentutkimuksen peruskurssi (5 op)

Opettajat Taru Leppänen ja Lotta Kähkönen;
suoritukset vastaanottaa Hannareeta Seling 

Kurssin kuvaus: Kurssi johdattaa sukupuolentutkimuksen keskeisiin käsitteisiin ja kysymyksiin. Lisäksi kurssilla perehdytään sukupuolentutkimuksen ja tasa-arvoajattelun kehittymiseen sekä transtutkimuksen ja queertutkimuksen lähtökotiin. Kurssi tarjoaa välineitä muun muassa sukupuolen, seksuaalisuuden ja rodullistamisen kriittiseen tarkasteluun sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja yhteiskunnassa.

Kurssin tavoitteet: Opiskelija ymmärtää sukupuolentutkimuksen historiaan ja sukupuolten asemaan tutustumisen perusteella sukupuolentutkimuksen suuntauksien moninaisuuden ja osaa hahmottaa keskeisimpien tutkimussuuntauksien välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä sekä limittyneisyyttä. Hän tuntee sukupuolentutkimuksen keskeisten tutkimussuuntausten välillä käytyä keskustelua. Lisäksi hän tuntee feministisen tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ja on tutustunut niiden määrittelyihin. Opiskelija ymmärtää liberalistisen tasa-arvofeministisen ajattelun saavutukset, mutta osaa suhtautua myös kriittisesti siihen sekä kykenee hahmottamaan vaihtoehtoja tälle ajattelutavalle.

Tämä kurssi on myös  suoritettavissa koska vaan! Moodleen pääset Haka-kirjautumisen kautta oman yliopistosi tunnuksilla, kurssiavain on  SUPEHILMA  ja tästä linkistä löydät kurssin.  Kurssille ei tarvitse erikseen  ilmoittautua. Osallistua voivat kaikki Hilman jäsenyliopistojen opiskelijat. Kurssi on itseohjautuva ja suoritetaan katsomalla ja opiskelemalla opetusvideoita omaan tahtiin Moodlessa, perehtymällä kurssin kirjallisuuteen  ja kirjoittamalla essee.

Muille kuin  jäsenyliopistojen perustutkinto-opiskelijoille kurssi on avoinna  Turun yliopiston Avoimen kautta.


Verkosto tarjoaa myös

FemPeda  – feminististä yliopistopedagogiikkaa

Hilma-verkoston suosittu FemPeda – feministisen yliopistopedagogiikan koulutus järjestetään seuraavan kerran lv. 2021-22, se toteutetaan jatkossa uudistettuina  5 x 5 op moduuleina (25 op). Syksyllä 2021 käynnistyi näistä ensimmäinen, keväällä 2022 toteutetaan FemPeda2-moduuli. Katso lisää kohdasta Feministinen pedagogiikka. Vastuuyliopistot HY, JY, Tay ja TY, koulutuksen ohjausryhmässä Hanna Ojala, Kristiina Brunila, Leena-Maija Rossi, Tuija Saresma, Kirsi Tuohela ja Aino-Maija Elonheimo.

 


Syksyn 2022 kurssiohjelma julkaistaan huhtikuussa 2022. Otamme jatkuvasti vastaan myös uusia kurssi-ideoita ja opettajia! Paitsi tiettynä periodina järjestettäviä kursseja, suosimme myös koko ajan suoritettavissa olevia.  Myös opiskelijat voivat toivoa, mitä kursseja haluaisivat opiskella. Kysy lisää suunnittelijalta, tai tarjoa kurssi-ideaasi tällä e-lomakkeella!