Tuleva opetus

Syksyn 2023 Kurssiohjelma /Courses Autumn 2023

18.9 – 24.11.2023
Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäminen työnä

Opettajat:   Anna Heinonen, Ina Kauranen, Hannareeta Seling
& Aiska Elonheimo

Kurssi yhdistää sukupuolten välisen tasa-arvon edistämiseen liittyvän käytännön työn ja tutkimuksen näkökulmia. Kurssilla selviää muun muassa se, mitä tasa-arvopolitiikka, tasa-arvolaki, hallituksen tasa-arvo-ohjelma ja selonteko naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta pitävät sisällään sekä mitä sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen, suvaus ja tasa-arvosuunnitelma käytännössä tarkoittavat.

Kurssilla parannetaan oman osaamisen ja työelämävahvuuksien tunnistamista ja pohditaan, miten sukupuolten välisen tasa-arvon tai yhdenvertaisuuden edistäminen voi tulla työksi.  Missä kaikkialla tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämistä voi palkkatyönään tehdä? Hilma-verkosto on järjestänyt suosittua tasa-arvokurssia jo vuodesta 2008. Työelämäopintojen ja verkostoitumisen merkitys kasvaa koko ajan, ja valtakunnallinen maisterivaiheessa olevien alalle aikovien opiskelijoiden yhteinen kurssi toimii vastauksena juuri tähän.

Kurssin livetapaamisessa (zoomin välityksellä  5.-6.10.2023, to klo 10-16, pe klo 10-15 ) tutustutaan esimerkiksi tasa-arvoviranomaisiin ja sukupuolentutkimuksen alumneihin. Kurssin tehtäviin  kuuluu ennakkolukemisto, ryhmäkeskusteluja moodlessa, urahaastattelu ja projektityö, sekä pieni osallistuminen etänä valtakunnallisten tasa-arvopäivien ohjelmaan.  Projektityö  tehdään  tänäkin vuonna  pareittain ja yhteistyössä jonkun todellisen tasa-arvo-ja yhdenvertaisuus-alan toimijan kanssa. Tutorit antavat ryhmäkohtaista palautetta urahaastatteluista ja henkilökohtaista palautetta projektitöistä.

Haku kurssille täällä  21.8.-8.9.2023

 

*************************

 25.9.- 17.11.2023 Gender, body, water
Teacher: 
Anastasia Khodyreva

Lectures via zoom, Wednesdays at 2-4 pm; starting 27.9.2023

COURSE DESCRIPTION 
When differently marginalised – human and non-human – bodies face new struggles of survival in the rapidly liquifying world, the course urgently invites to interconnect critical tools of gender studies and feminist “blue” humanities to challenge the dominant Western metaphysical tradition and crystallise more just & liveable futurities.

Following Astrida Neimanis’s urgent hydrofeminist invitation to think of ourselves and other (human and non-human) bodies as interconnected by water (2012; 2017), we will think of what might becoming a body of water offer to feminism, its theories and practices. How may insights of gender studies and feminist “blue” humanities productively mingle at the theoretical, conceptual, methodological, affective and activist levels?

Furthermore, how may feminist academic research ally with arts to care for bodies of and in water?   We will mobilise gender both as a subject matter and a methodological tool for attending to power structures, and various interlocked forms of gender essentialisms and environmental – specifically, water-related – injustice. We will trace histories and material effects of body/mind & nature/culture dichotomies and reimagine ways of social differentiation towards more liveable futurities for human and non-human bodies. Starting from classic feminist text and working through a range of decolonial, queer, anti-racist, Indigenous and other accounts, the course traces the critical work bodies of water and various aqueous processes (liquidity, dissolution, crystallisation) have been always doing in feminist theory. What forms of this critical work must be urgently amplified?

The course is interdisciplinary and is open to participants with previous experience/interest in gender studies, environmental humanities, ecology, history, sociology, anthropology, political science, cultural studies and arts. The course particularly welcomes participants interested in the interdisciplinarity of learning & knowledge production. Participants based at art academies and those undertaking their degrees in gender studies, environmental and other critical humanities are equally welcome.

 LEARNING OUTCOMES:
On completion of the course, participants will:  freely orient in a body of critical interdisciplinary work which productively connects matters of gender studies, feminist “blue”/hydrofeminist humanities and arts;   build a core “library” according to their individual interests;   be able to locate key concepts and arguments in the course readings and support/challenge them by means of the feminist theories discussed during the course and well as be trained to meaningfully and ethically re-contextualise these concepts for reflections on cases of participants’ choice;   be trained to notice linkages between different forms of injustice and initiate an interdisciplinary discussion using the key concepts of hydrofeminism and of other feminist theories discussed during the course – all topical in current feminist, queer, decolonial, anti-racist, and otherwise justice-seeking debates and acitivisms;   be able to build their own conceptual apparatus to critical address the course themes and cases of participants’ choice;   will practice writing through/with concepts/figurations as methods of feminist inquiry.

The course consists of 8 lectures, readings (approximately 25 pages/session), discussions and 3 short interconnected written assignments (5 ECTS) which – alongside active participation – lead to successful completion of the course.  The methods include lecturing (in a conventional form that will include artists’ talks and in a podcast mode), discussions (in smaller and bigger groups, in accordance with participants’ bodily capacities), group close-readings. We will pay specific attention to writing as a crucial method of feminist inquiry and will train to write through multisensorial exercises, creative writing exercises.

Participants will be instructed on the basics of writing an academic paper during the first session. There is a time slot reserved for small writing exercises during each session. Continuous feedback on the progress will be offered.   Since the course is a feminist space, participants are specifically encouraged to reflect on the non-innocence of any knowledge production and continuously reflect on their positioning in relation to discussed matters.   We will refresh he basics of writing an academic paper during the first session. There is a time slot reserved for small writing exercises during each session.   Since the course is a feminist space, participants are specifically encouraged to reflect on the non-innocence of any knowledge production and continuously reflect on their positioning in relation to discussed matters.

Course materials include research articles/book chapters and audio/visual materials (podcasts, video lectures, art pieces). All materials will be shared with students prior to the course via Moodle platform. We will also have a guest lecturer,   amazing hydrofeminist scholar, editor, curator, and artist – Angeliki Tzortzakaki –  who will  co-facilitate one of the sessions in a form of a workshop (1.11.23 most likely). This webinar will be open also for other students and wider audience.

Apply here: 28.8 – 15.9.2023

 

****************************

 

 

9.10 – 26.11. 2023 The feminist revolution in Iran
Teacher:  Laya Geramizadegan (& Olga Cielemecka)

On September 16, 2022, Mahsa (Jina) Amini, a 22-year-old Iranian woman died after being beaten in police custody after having been arrested by the so-called morality police in Tehran three days earlier for the incorrect wearing of her hijab. Mahsa’s death sparked protests all over the country. Iran has a history of revolutions, protests and discontent but these protests are notably organised and led by women. The popular slogan of the people is “woman, life, freedom.” For decades, Iranian women have been harassed, day in and day out, by the “morality police”, arrested, and, in some instances, tortured for not adhering to the country’s strict Islamic dress code. The control of women’s bodies has been fundamental to the Islamic Republic regime. But now we are witnessing an ongoing feminist revolution, in which Mahsa Jina Amini’s tragic death will be forever remembered as its spark.

This course looks into the history of veil and Hijab law in Iran and its transformation from the religion symbol to a political symbol of a country. We discuss the historical roots of hijab and hijab in modern culture of Iran. We use critical tools and theories to discuss Iran’s revolution and feminism by looking at women’s struggle in a male-defined country.  The course introduces essential readings on the cultural and religious aspects of the veil and political ideologies of the Iranian regime by forcing hijab for women. The course offers a space to discuss women’s rights in Iran and how hijab law affects the whole country and started the big feminist revolution.

Learning outcomes: On completion of the course, students should be able to distinguish between enforced hijab laws and a voluntary decision to wear. They will understand the fundamental concepts like: hijabو veil, patriarchy, different forms of discrimination and feminism in islamic societies. They also will have a deep perception of systematic and violent gender apartheid, which is based on a system of religious dictatorship.  They will identify some concepts such as ”feminism in Islam” and also ”Islamic culture and women freedom” and will apply this knowledge to help women and feminist movements around the world.

Working method of the course is an online course and it consists of lectures, discussions and presentations. Each class starts with the lecture on a subject which is given to the students the session before and continues with reading the materials and discussions. The course is  based on a series of reading seminars and discussions. I also will ask students for writing assignments, group projects and their presentation.  Course materials include academic articles, book chapters, videos (short films, clips), visual and audio materials and articles. Timeteble of lectures: Tuesdays 16-18, in zoom.

For this course we will use some up-to-date articles on the ongoing women’s revolution in Iran in 2022 and also these books listed below:  The wind in my hair : my fight for freedom in modern Iran / Masih Alinejad: 2018  Until we are free : my fight for human rights in Iran / Shirin Ebadi: 2016  Girl with a gun : love, loss and the fight for freedom in Iran / Diana Nammi and Karen Attwood : 2020  Women, Power and Politics in 21st Century Iran Povey, Tara; Rostami-Povey, Elaheh; Rostami-Povey, Elaheh 2012  and some articles such as :   Avoiding the ”F” word: feminist geography in Iran; Bagheri, Nazgol   The politics of the erotic: pious women’s emotional experiences in Hizbollah cultural institutes and the surprises of the anti-feminist movement in post-2009 Iran.

Apply here 4.9.-22.9.2023 
We will take max 30 students to participate this.

***************************

 

SUORITETTAVISSA OMAAN TAHTIIN KOSKA TAHANSA / Self Study-course; timetable is free!

 

Introduction to Gender Studies; independent study!
Teacher Eira Juntti; uusi kurssi /new course;   NOW open!

A general introduction to gender studies, focusing on the social sciences.   By the end of the course, students will be familiar with the basic concepts used in gender studies, know the main theories on gender in the social sciences, and understand how gender is part of different social structures.  This course is designed to be done independently by students.  Organised by the Finnish Network for Gender Studies HILMA.

Material: Hilary M. Lips, Gender: The Basics, 2nd ed., Routledge 2019.  As e-book in university libraries.  Also other texts and videos.


Access the course at: https://moodle.helsinki.fi

Click on Log In
University of Helsinki Students: use your University of Helsinki account.
All others: Access Moodle by using the HAKA Account. Click on it. On the next page, choose your university from the drop-down list and proceed.
Find the course: Introduction to Gender Studies HILMA Independent Study
Enroll yourself to the course by using the Enrolment Key: intro2023

*****************************


Feministisen ajattelun klassikot
(5 op)
Opettaja Hannareeta Seling

Kurssilla tutustutaan feministisen ajattelun historiaan klassikon asemaan nousseiden avaintekstien välityksellä, ja sen tavoitteena on feministisen ajattelun historian ja klassikkotekstien perustuntemus. Kurssi kattaa tekstejä ja ajattelijoita 1790-luvulta 1970-luvulle.

Kurssi perehdyttää eri aikakausien feministisiin teemoihin, käsitteisiin ja kysymyksiin sekä asettaa ne yhteiskunnalliseen ja aatehistorialliseen kontekstiinsa. Kurssi auttaa ymmärtämään feministisen ajattelun kehittymiseen liittyviä jatkumoita ja katkoksia sekä katsomaan nykyfeminismiä uusin silmin.

Tämä kurssi on suoritettavissa koska vaan! Moodleen pääset hakakirjautumisen kautta oman yliopistosi tunnuksilla, kurssiavain on FEMKLASSIKKO ja tästä linkistä löydät kurssin.  Kurssille ei tarvitse ilmoittautua. Osallistua voivat kaikki Hilman jäsenyliopistojen opiskelijat. Kurssi soveltuu parhaiten aineopintovaiheeseen. Kurssi on itseohjautuva ja voit suorittaa sen omaan tahtiisi. Monivalintatehtävien lisäksi opettaja tarkastaa jokaiselta opiskelijalta kaksi esseetä kurssin kuluessa.

____________________________________________________________________________________________________

Sukupuolentutkimuksen peruskurssi (5 op)

Opettajat Taru Leppänen ja Lotta Kähkönen;
suoritukset vastaanottaa Hannareeta Seling  (yhteistyössä Turun Avoimen yliopiston kanssa)

Kurssin kuvaus: Kurssi johdattaa sukupuolentutkimuksen keskeisiin käsitteisiin ja kysymyksiin. Lisäksi kurssilla perehdytään sukupuolentutkimuksen ja tasa-arvoajattelun kehittymiseen sekä transtutkimuksen ja queertutkimuksen lähtökotiin. Kurssi tarjoaa välineitä muun muassa sukupuolen, seksuaalisuuden ja rodullistamisen kriittiseen tarkasteluun sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ja yhteiskunnassa.

Kurssin tavoitteet: Opiskelija ymmärtää sukupuolentutkimuksen historiaan ja sukupuolten asemaan tutustumisen perusteella sukupuolentutkimuksen suuntauksien moninaisuuden ja osaa hahmottaa keskeisimpien tutkimussuuntauksien välisiä eroja ja yhtäläisyyksiä sekä limittyneisyyttä. Hän tuntee sukupuolentutkimuksen keskeisten tutkimussuuntausten välillä käytyä keskustelua. Lisäksi hän tuntee feministisen tutkimuksen keskeisiä käsitteitä ja on tutustunut niiden määrittelyihin. Opiskelija ymmärtää liberalistisen tasa-arvofeministisen ajattelun saavutukset, mutta osaa suhtautua myös kriittisesti siihen sekä kykenee hahmottamaan vaihtoehtoja tälle ajattelutavalle.

Tämä kurssi on suoritettavissa koska vaan! Moodleen pääset Haka-kirjautumisen kautta oman yliopistosi tunnuksilla, kurssiavain on  SUPEHILMA  ja tästä linkistä löydät kurssin.  Kurssille ei tarvitse erikseen  ilmoittautua. Osallistua voivat kaikki Hilman jäsenyliopistojen opiskelijat. Kurssi on itseohjautuva ja suoritetaan katsomalla ja opiskelemalla opetusvideoita omaan tahtiin Moodlessa, perehtymällä kurssin kirjallisuuteen  ja kirjoittamalla essee.

Muille kuin  jäsenyliopistojen perustutkinto-opiskelijoille kurssi on avoinna  Turun yliopiston Avoimen yliopiston kautta. Yhteyshenkilö Anu Laukkanen.

_________________________________________________________________

Feministiset tutkimusmenetelmät;
Monia opettajia, suoritukset vastaanottaa Anna Rönkä
This  course ”Feminist research methods” will be done also in English, Autumn 2023!

Tervetuloa Feministiset tutkimusmenetelmät (HILMA-verkosto) ja Feministinen tietäminen 417142P-3002 (Oulun yliopisto) kurssille!

Kurssi toteutetaan HILMA-verkoston ja Oulun yliopiston kanssa yhteistyössä.

Kurssin Moodle-ympäristö aukesi 1.3.2023 ja kurssia on  mahdollista suorittaa itsenäisesti ja omaan tahtiin vuoden 2023 loppuun saakka. Kurssi koostuu Johdanto-luennosta, sekä kymmenestä nauhoitetusta luennosta, jotka käsittelevät laaja-alaisesti feministisen tutkimuksen menetelmiä ja niihin kietoututuvia teoreettisiä keskusteluja. Lyhyiden (noin 30 min) vierailijaluennoitsijoiden luentojen ja heidän esittämiensä lukemistojen kautta paneudutaan eri menetelmäperinteisiin ja pohditaan, miten ja miksi menetelmistä tulee feministisiä.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
-soveltaa erilaisia feministisiä ja yhteiskuntatieteellisiä refleksiivisiä tutkimusmenetelmiä -kuvata ja eritellä feministisessä tutkimuksessa käytäviä tietoteoreettisia ja tutkimusmetodisia keskusteluja
-tarkastella tietoa sukupuolivastuullisesti ja kriittisesti
-tunnistaa tutkimuksen eettiset velvoitteet tunnistaa tutkimuksen vallankäyttöön liittyviä haasteita.

Jokaiseen luentoon liittyy luennoitsijan laatima luentotehtävä, josta kirjoitetaan 1 sivun mittainen vastaus (pientä vaihtelua voi olla eli vähän yli tai ali sivumäärän sopii). Kun kaikki luennot on katsottu ja luentotehtävät tehty, tehtävävastaukset kootaan yhteen tiedostoon ja toimitetaan kurssin koordinaattorille Anna Röngälle arvioitavaksi Moodlen palautuslaatikon kautta. Jos sinulla on vaikeuksia palautuksessa tai muuta kysyttävää, ota yhteyttä anna.r.ronka (at) oulu.fi. Arviontiasteikko on 1-5.

Oulun yliopiston opiskelijat pääsevät kurssille Peppi-ilmoittautumisen kautta ja HILMA-verkoston opiskelijat voivat siirtyä suoraan tekemään sitä omaan tahtiin alla olevilla ohjeilla. Kurssi toteutetaan aluksi vain suomeksi, mutta saamme siitä  englanninkielisen version vuoden 2023 syksyllä. We  will open this course also in English, 2.10.2023

Opiskelijat pääsevät kurssille HAKA-tunnuksilla osoitteesta: https://moodle.oulu.fi.  Kirjautuminen kurssille tapahtuu käyttämällä kurssiavainta: Ftietäminen2023. Muistathan etsiä kurssin nimellä ”Feministinen tietäminen 417142P-3002”. Tämä poikkeaa hieman HILMA-kurssin nimestä.

Kaikissa kysymyksissä voit olla yhteydessä Anna Rönkään.

*********************************

 

This  course ”Feminist research methods” will be done also in English, Autumn 2023! We hope to open it  18.09.2023! Stay tuned!

**************************************

FemPeda  – feminististä yliopistopedagogiikkaa

Hilma-verkoston suosittu FemPeda – feministisen yliopistopedagogiikan koulutus jatkuu, syksyllä 2023 on vuorossa FemPeda5 – itsenäinen projekti ja vertaismentorointi
1.9.2023 – 20.12.2023; mentorit  Hanna Ojala, Tuija Saresma, Jaana Vuori, Kirsi Saarikangas, Päivi Korvajärvi, Kirsti Lempiäinen, Päivi Iikkanen & Aiska Elonheimo. Kurssille haettiin  oman ideapaperin avulla toukokuussa 2023. Lue lisää täältä.

Katso lisää näiltä sivuilta kohdasta Feministinen pedagogiikka. Vastuuyliopistot HY, JY,  LaY,Tay ja TY, koulutuksen ohjausryhmässä Hanna Ojala, Kristiina Brunila, Leena-Maija Rossi, Tuija Saresma, Riikka Taavetti  ja Aino-Maija Elonheimo. Arvioimme  koko uusitun koulutuksen (5 op) kevään 2024 aikana.

FemPeda 1 ja 2 eli perusteet (10 op)  toteutetaan seuraavan kerran lv. 2024-25. Haku kurssille huhti-toukokuussa 2024.


Kevään 2024 kurssiohjelma julkaistaan marraskuussa 2023.  Otamme jatkuvasti vastaan uusia kurssi-ideoita ja opettajia! Paitsi tiettynä periodina järjestettäviä kursseja, suosimme myös koko ajan suoritettavissa olevia.  Englannin ja ruotsinkieliset kurssit erityisen tervetulleita! Kursseilla, jotka toteutetaan yhteistyössä jonkun yliopiston  tai avoimen opetuksen kanssa on hyvät mahdollisuudet päätyä ohjelmaan. Myös opiskelijat voivat toivoa, mitä kursseja haluaisivat opiskella. Kysy lisää suunnittelijalta, tai tarjoa kurssi-ideaasi tällä e-lomakkeella!