Lasten emotionaaliset itsesäätelytaidot

Jouni Veijalaisen gradu lasten sensitiivisyydestä omien tunteidensa tunnistamisessa ja käsittelyssä on valmis. Tulokset pohjautuvat Orientaatioprojektin laajaan ja monipuoliseen aineistoon. Lasten emotionaaliset itsesäätelytaidot näkyvät lasten päivähoidon arjessa ja ne kytkeytyvät lasten oppimiseen ja sosiaaliseen vuorovaikutukseen. Hyvät emotionaaliset itsesäätelytaidot syventävät lasten vertaissuhteita ja helpottavat lasten osallisuutta. Heikot itsesäätelytaidot taas näkyvät lasten vaikeutena kiinnittyä arjen toimintoihin ja epävarmoina strategioina vuorovaikutussuhteissa. Omien tunteiden tunnistaminen ja käsittely ovat avaimia myös suhtautumisessa muihin ja ympäristöön! Tutustu Veijalaisen mainioon ja lukijaystävälliseen graduun täällä.

Kiusatun näkökulma varhaiskasvatuksessa

Kysyimme 3-7-vuotiailta päiväkotilapsilta: – Ajattele tilannetta jossa toinen lapsi tulee kiusaamaan sinua, mitä sinä sitten teet? 761 lasta vastasi kysymykseen ja kuvasi omaa toimintaansa kiusaamistilanteessa. Usein apua haettiin aikuiselta tai yritettiin keskustelemalla ratkaista tilanne, mutta strategioita oli hyvin monia aina turpaan vetämisestä karkuun juoksemiseen ja epätietoisuuteen. Lasten strategioiden vuorovaikutteisuus lisääntyi ja vetäytyminen väheni iän myötä. Erityisen kiinnostavaa on, että iästä riippumatta erilaiset näkemykset olivat yhteydessä lasten havaittuun toimintaan. Koska haastattelu ja havainnointi olivat erillisiä mittareita, voitiin tutkia lasten kiusaamiseen vastaamisen strategioiden yhteyttä lasten todelliseen vuorovaikutukseen varhaiskasvatuksessa. Artikkelin tiedot ovat alla:

Reunamo, J. T., Kalliomaa, M. Repo, L., Salminen, E., Lee, H-C & Wang, L-C. (In print). Children’s strategies in addressing bullying situations in day care and preschool. Early Child Development and Care.

Sitoutuneisuuden havainnointi

Toisen kerran havainnointikoulutuksessa painopisteenä on toimintaan sitoutuneisuus. On tärkeätä tehdä runsaasti havaintoja sitoutuneisuudesta, jotta oma sisäinen asteikko voi vakiintua. Sitoutuneisuuden ohjetta on myös käytävä useasti läpi, jotta ei harhaudu katsomaan sitoutuneisuutta kapeasti esimerkiksi yrittämisen määränä, vahvana tunnelatauksena tai suoriutumisena. Diat ovat täällä ja sitoutuneisuuden ohje täällä.

Tietokilpailu perhepäivähoitajille

Perhepäivähoidon seminaarissa Oulussa kävimme läpi leikkimielisen tietokilpailun, joka pohjautuu Orientaatioprojektin 2010 aineistonkeruuseen. Tulokset eivät ole absoluuttisia totuuksia kaikista perhepäivähoidosta, mutta tietokilpailu on hyvä keskustelun herättäjä perhepäivähoitajille heidän työnsä sisällöstä. Kokeile tietokilpailua perhepäivähoitajien tiimipalaverissa. Tietokilpailua täydentävät tiedot lasten toimintaan sitoutumisesta ja fyysisestä aktiivisuudesta eri tilanteissa, jotka syventävät tuloksia oppimiseen ja liikkumiseen liittyvillä tekijöillä. Tietokilpailu on saatavilla tästä ja sen pohjana olevat tutkimustulokset tästä.

Singaporen havainnointikoulutus

ipp

Singaporen havainnointikoulutus kesti kaksi päivää. Yli 40 observoijaa osallistui koulutukseen. Koulutuksen tarkoituksena oli yhdistää havainnoinnin näkökulmat yhdeksi kaikissa maissa sovellettavaksi näkemykseksi. Tehtävä on erittäin haastava. Singaporessa data kerätään lastentarhoista, joissa lapset ovat 5-vuotiaita. Havainnointi suoritetaan helmi-toukokuussa 2015. Havainnoinnin jälkeen myös Singaporelaiset havainnoijat ja lastentarhat saavat palautetta toiminnastaan. Kiitos monimutkaisen projektin organisoinnista Christine Soo Mee Lingille ja koko avuliaalle henkilöstölle PAP Community Foundationissa (http://www.pcf.org.sg/). Nyt observoijat harjoittelevat mittarin käyttöä ja keräävät kysymyksiä sen käyttöön liittyen. Tammikuussa 2015 käymme vielä läpi havainnoinnin pääasiat ja kysymykset juuri ennen varsinaisen havainnoinnin alkamista varmistaaksemme samankaltaisen pätevän observoinnin kaikissa neljässä maassa.

Hong Kong observointikoulutus

ipp

Hong Kongin observointikoulutus saatiin päätökseen lauantaina 6.9. Useimmat tilanteet herättävät useita kysymyksiä, yksinkertaiset usein enemmän. Esimerkiksi tuettuun leikkiin ei selvästikään saatu lopultakaan aikaan kaikenkattavaa ja selkeätä määritelmää vaan joudutaan pelaamaan ohjatun toiminnan ja vapaan leikin välimaastossa. Kaiken kaikkiaan havainnointikoulutus oli vakuuttava kokemus. Doris Cheng ja James Ko ovat jo kokeneita haastattelumittarin käytössä ja muiden mittareiden käyttö ja kansainvälinen vertailu tuo lisää mahdollisuuksia. Hong Kong on muutakin kuin tehokkuutta ja lasten akateemisia taitoja. Kaikki on valmista!

EARLI SIG 5 Jyväskylässä

EARLI SIG 5 konferenssissa  Learning and Development in Early Childhood 25-27 elokuuta 2014 Jyväskylässä, oli kolme esitystä Orientaatioprojektin tulevaisuudesta ja tuloksista: