Hong Kong antaa perspektiiviä

Hong Kong on erilainen.  Meillä on varmasti opittavaa toinen toisiltamme.  Hong Kong on myös lähdössä mukaan Orientaatioprojektiin. Ensiksi siellä toteutetaan Suomessa tehty laadun arviointi. Sen jälkeen voimme vertailla suomalaisten ja Hong Kongin lasten käsityksiä siitä, mikä päiväkodissa on mukavaa ja mikä ikävää, mitä lapset haluavat kavereiden kanssa tehdä, mitä ikävää on kavereiden kanssa sattunut ja mitä lapset haluaisivat aikuisille sanoa. Onkohan suomalaisten ja Hong Kongin lasten mielissä samat asiat?

Hong Kongissa on paljon innovaatioita ja tehokkuus huipussaan. Oheisessa kuvassa on paikallisesta päiväkodista pienten puolelta löytynyt kuntosali oikeine laitteineen ja vastuksineen kaikkineen. Harmi etten voi webin välityksellä näyttää lasten säteileviä kasvoja! Myös esimerkiksi lasten itse pitämä päiväkirja näytti toimivan hyvin. Lapset kuvasivat itse päiväkirjaan päivän tapahtumia (pienet piirsivät ja aikuiset tarvittaessa kirjoittivat selityksen), veivät päiväkirjan kotiin ja aikuisen kommenttien kera se tuli takaisin seuraavana päivänä. Lapset reflektoivat tekemisiään, lasten näkemykset pääsivät esiin niin henkilöstölle kuin vanhemmillekin ja yhteistyö konkretisoitui.

Perhepäivähoito on superlaadukasta!

Valtakunnallisessa perhepäivähoidon kehittämisseminaarissa Oulussa 5.-6.6.2012 käytiin läpi Orientaatioprojektin tutkimustuloksia otsikolla “Mitä perhepäivähoidossa todella tapahtuu? Laajan havainnointi- ja lapsihaastatteluaineiston tuloksia”. Tutkimustulosten mukaan päivähoito on kokonaisuutena ottaen erittäin laadukasta niin lasten kuin vanhempienkin mielestä. Siksi on häkellyttävää huomata, että perhepäivähoidon arvioivat niin lapset kuin vanhemmatkin vieläkin positiivisemmin. Havainnoiduissa toiminnoissa on positiivisia piirteitä. Lapset viihtyvät liikuttavan hyvin perhepäivähoidossa. Vanhemmat kokevat tulevansa huomioiduksi ja vanhemmat arvioivat myös toiminnan suhtautumisen lapsiin olevan laadukasta. Lue perhepäivähoitoon liittyvät tulokset tästä.

Tulokset ovat ennalta julkaisemattomia ja ne sisältävät runsaasti ainesta, josta ei kerta kaikkiaan ole aikaisemmin ollut tutkimustietoa. Havainnointi perustuu huolelliseen systemaattiseen otantaan. Perhepäivähoidon laatua arvioi 290 lasta ja vanhempaa. On kuitenkin huomattava, että koska perhepäivähoitaja työskentelee kotonaan yksin, hänen kotonaan tapahtuva havainnointi mahdollisesti vaikuttaa perhepäivähoitajan käyttäytymiseen. Laadun arvioinnin osalta on muistettava, että aivan pienimmät lapset (lähinnä 1-vuotiaat) eivät ole kaikki vastanneet kaikkiin kysymyksiin.

Varhaiskasvattajat mukaan liikuttamaan lapsia

Helsingin Sanomien mielipidesivulla lastentarhanopettaja Irma Ahokas Espoosta  piti tärkeänä Orientaatioprojektin tulosten hyödyntämistä. Mielipide on luettavissä tästä. Ahokas sanoi osuvasti mm. “Monipuolinen liikkuminen on tärkeintä. Silloin kaikki lapset saavat myönteisiä kokemuksia jostakin itselleen sopivasta lajista ja innostuvat liikkumaan.”

Päivähoidon väki rakensi uusia ratkaisuja

Mietin pitkään miten kuvaisin Orientaatiokonferenssin tapahtumia, mutta sanoja ei löytynyt. Niinpä otsikko on lainattu Hanna Anttila-Anderssonin jutusta Hämeen Sanomissa, jossa on hyvin kuvattu konferenssin tunnelmia. Konferenssi oli sakeana päivähoidon kehittämistä, uusia ratkaisuja ja intensiivistä palautetta. Sydämellinen kiitos kaikille osallistumisesta.

Helsingin Sanomien inspiroiva kuvaus liikunnallisista kehitystehtävistä

Jorma Erkkilä kertoi elävän esimerkin liikunnallisesta kehitystehtävästä ja muutenkin jutussa on vedetty hyvin yhteen orientaatioprojektin sisältöjä ja kulkua. Inspiroivat kuvat otti Sirpa Räihä. Etusivun kuva on nähtävillä tässä ja sivun A7 juttu tässä. Päiväkoti Pehtoorin henkilöstö oli todella ajatuksella paneutunut kehitystehtäväänsä ja toimintaa kelpasi esitellä!

 

Kehitystehtävien esittely Hong Kongissa 28.5.12

Keskiviikon 23.5. 12 konferenssissa julkistetut kehitystehtävät esitellään 28.5. tuoreeltaan Hong Kong Institution of Educationissa, joka on Hong Kongin johtava varhaiskasvatuksen kehittäjä, jossa opiskelee tällä hetkellä 1800 tulevaa varhaiskasvattajaa. Esitellyistä kehitystehtävistä saavat kunnian niiden tekijät. Muistakaa kirjata kehitystehtävän taakse yksikkö ja vastuulliset tekijät, jotta kunnia voidaan antaa niille joille kunnia kuuluu. Vaikka Hong Kong on pieni, siellä on silti yli 7 miljoonaa asukasta ja se on vahva vaikuttaja kiinalaisessa kulttuurissa. Nyt meillä on tilaisuus vaikuttaa globaalisti. Puristakaa siis malleihinne vielä viimeinen silaus ennen konferenssia. Katso kehitystehtävien Hong Kongin esittelytilaisuuden tiedote.

Orientaatiokonferenssin ohjelma

Päiväkotien ja perhepäivähoidon henkilöstö on työstänyt syksystä 2011 alkaen tutkimuspohjaisia varhaiskasvatuksen solmukohtia. Tilaisuudessa esitellään tämän työn hedelmät yli kahdensadan erilaisen tehtävän ja ratkaisumallin muodossa. Ratkaisumallien esittäjät ovat varhaiskasvattajia Hyvinkäältä, Hämeenlinnasta, Järvenpäästä, Keravalta, Mäntsälästä, Nurmijärveltä, Pornaisista ja Tuusulasta. Lisäksi konferenssissa on 24 luentoa, joissa käydään läpi tutkimuksen tuloksia, kehitystehtäviä ja kehittävän varhaiskasvatuksen kokemuksia.  Konferenssin esitysten aikataulu löytyy tämän linkin alta.

Järvenpäätalo on aivan aseman vieressä, joten kannattaa tulla junalla, sillä parkkipaikkoja ei riitä kaikille. Tarjolla on huikaiseva kattaus ainutlaatuista tietoa ja uusia näköaloja. Konferenssiin ei ole pääsymaksua, mutta valitettavasti osanotto joudutaan rajoittamaan tilan puutteen takia vain kutsuvieraille.

Lasten arvioima päivähoidon laatu

Leena Kaiterniemi kävi läpi lasten kokemuksia päivähoidon laadusta. Hänen raporttinsa on nyt luettavissa. Raportti sisältää runsaasti lasten omia kuvauksia päivähoidon mukavista ja kurjista puolista, kavereiden kanssa puuhailusta,kavereiden kanssa sattuneista ikävistä asioista, lasten toiveista ja siitä mitä lapset haluaisivat sanoa päivähoidon aikuisille.   Lasten ääni saa päivähoidon laadun heräämään eloon ja laadun arvioinnista tulee sävykkäämpää. Lukija huomaa lukevansa tekstiä hymyillen mutta kirvelevin silmin. Orientaatiokonferenssissa 24.5. Järvenpäätalossa mm. käydään läpi lasten näkemysten yhteyksiä henkilöstön arvioimaan pedagogiikkaan. Voit tutustua raporttiin täällä.