Vuoden 2012 laadun arvioinnit valmiita analysoitavaksi

Laatua arvioivat niin lapset itse, vanhemmat kuin henkilöstökin. Arviointiin osallistuivat Hyvinkään, Hämeenlinnan, Järvenpään, Keravan, Kirkkonummen, Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Vihdin kunnat. Päivähoidon laatua arvioi kaiken kaikkiaan 3764 lasta, 3564 vanhempaa ja 925 tiimiä. Kunnat ovat jo saaneet yleiskuvauksen palautteesta sekä yksikkö- ja ryhmäkohtaisen palautteen. Henkilöstö tulee vielä saamaan tulkinta-avaimen oman pedagogisen tyylin tunnistamiseen.

Lapsen Vasu – Pohjanmaan varhaiskasvatusmessut

Pohjanmaan varhaiskasvatusmessuilla 24.3. esiteltiin alustavia tuloksia kevään 2012 laadun arvionnista. Esityksen otsikkona oli “Lapsen Vasu millaista hyötyä haemme lapselle?” Alustavien tulosten mukaan lasten ja vanhempien positiiviset kokemukset liittyvät osallistuviin, harmonisiin ja sosiaalisesti toimiviin ryhmiin. Lasten vasua painottavissa ryhmissä tai yleensä Vasua painottavissa ryhmissä taas yhteydet olivat olemattomia. Vahva vasu-panostus ei näy selkeästi lasten ja vanhempien kokemuksissa tai tyytyväisyydessä. Tulos viittaa siihen, että työn painopisteitä mietittäessä oppimisympäristön ilmapiiriin ja vuorovaikutussuhteisiin satsaaminen saattaa tuottaa paremmin tuloksia kuin Vasuun keskittyminen. Erityisesti näyttää siltä, että vasu-painotus liittyy enemmän aikuisten näkemyksiin. Lasten kokemuksiin asti Lapsen vasu ei ulotu. Liitteenä on esityksen diat.

Hyvinkään, Hämeenlinnan, Nurmijärven ja Tuusulan laadun arvioinnista ensimmäiset tulokset

Laadun arviointi etenee suunnitellusti. Hyvinkään, Hämeenlinnan, Nurmijärven ja Tuusulan osalta ovat ensimmäiset tulokset jo valmiit. Tuusulan vastausprosentti on niin korkea, että lasten ja perheiden palaute on voitu antaa ryhmäkohtaisesti. Alla on linkit Hyvinkään paikallislehden Aamupostin uutisiin lasten arvioista:

Jokinen, R. Päiväkodissa on parasta kaverit ja leikkiminen. (14.03.2012). Aamu-Uutiset. Etusivu: Lapset viihtyvät Hyvinkään päiväkodeissa.

Opettajavaihto Taiwanissa

Orientaatioprojektiin liittyy myös opettajanvaihto. Taiwanilaiset kollegat tarjoavat syksyllä 2012 tai keväällä 2013 kahdeksalle varhaiskasvattajalle tilaisuuden tutustua viikon tai kahden ajan taiwanilaiseen päivähoitoon. Opettajavaihto tehdään kahdessa päiväkodissa, joista toinen on pääkaupungissa Taipeissa (päiväkoti San min) ja toinen Hualienissa (Ellyahome). Päiväkotien kotisivut ovat kiinaksi, mutta on mielenkiintoista kokeilla esim. Googlen kääntäjän tehoa sivuihin. Uskon vaihdosta tulevan antoisan. Kulttuurien ja käytäntöjen erilaisuus ja samalla joskus yllättävä samankaltaisuus herättävät varmasti uusia näkökulmia! Jos olet kiinnostunut opettajavaihdosta ota yhteyttä oman kuntasi kehitysjohtajaan.

Varhaiskasvatuksen kehitystehtävät -konferenssi 23.5.12 klo 12-17

Projektin kattavien tutkimustulosten perusteella on laadittu yli 200 kehitystehtävää, joita yksiköt ovat työstäneet 2011-2012. Kehitystehtävät esitellään ensimmäistä kertaa Varhaiskasvatuksen kehitystehtävät -konferenssissa 23.5.2012 klo 12.00-17.00. Konferenssissa henkilöstö esittelee yhdessä tuottamansa mallit enimmäkseen posteriesityksinä. Konferenssissa on myös lyhyitä luentoja ja esityksiä kuntien työstöprosesseista sekä malleista. Konferenssiin ei ole pääsymaksua ja sinne ovat tervetulleita kaikki varhaiskasvatuksen käytännöistä ja niiden kehittämisestä kiinnostuneet.

Projektille lisää tieteellistä uskottavuutta

Jo toinen orientaatioprojektin tuloksia esittelevä artikkeli on hyväksytty arvostettuun kansainväliseen tiedelehteen. Tällä kertaa European Early Childhood and Education Research Journalissa ilmestyy artikkeli tutkimuksen roolileikkiin liittyvistä tuloksista. Osa artikkelin tuloksista on esitelty kehitystehtävien käsikirjassa. Hyväksyntä puhuu sen puolesta että tutkimustulosten pohjalta laaditut kehitystehtävät seisovat tukevalla ja luotettavalla perustalla. Nyt on tärkeätä että saamme tutkimustulokset hyödynnettyä täysimääräisesti lasten hyvinvointia edistävinä käytäntöinä.

Ratkaisumallit

Maanantain 9.1. koulutuksessa käytiin läpi erilaisia malleja. Esittelyn tarkoituksena oli tehdä näkyväksi erilaisia tapoja suhtautua muutokseen ja niiden seurauksia käytännön kasvatustoimintaan. Mallit ovat ladattavissa pdf-tiedostona. Esitellyt mallit voi hyvin jättää käyttämättäkin. Käytännön esimerkki tai pienimuotoisen kokeilun selkeä kuvaus voi olla paras malli. Arkinen ja tavallinen tilanne ovat hyvä lähtökohta.  Provosoiva tai hämmentävä kuvauskin voi ruokkia hedelmällisiä mielikuvia. Valokuvia, lasten tai vanhempien kuvauksia voi myös käyttää.

Kooste kehitystehtävien työstämisestä

Essi Salminen on koonnut syksyn kehitystehtävien prosessoinnista 29-sivuisen yhteenvedon. Se antaa puhuttelevan ja ajankohtaisen kuvan varhaiskasvatuksesta syksyllä 2011 erittäin tiiviissä muodossa. Koosteen asioita olisi hyvä suhteuttaa oman yksikön tilanteeseen. Kukin yksikkö on omanlaisensa, eivätkä nelikentät kuvaa tarkasti mitään yksittäistä päiväkotia tai ryhmää tai perhepäivähoitajaa. Nelikenttiin perehtyminen antaa perspektiiviä omaan työhön. Missä suhteissa kootut näkökulmat vastaavat omaa tilannettamme ja mitkä asiat ovat meillä eri tavalla?

Kiitos Essille tuoreesta ja rikkaasta, mutta samalla kompaktista kuvauksesta päivähoitoon liittyvästä harmoniasta, kaaoksesta, motiiveista ja mahdollisuuksista!

Laadun arviointi 2012

Vuoden 2012 laadun arvioinnissa päivähoitoa arvioivat samaan aikaan henkilöstö, lapset ja vanhemmat. Ensimmäistä kertaa nämä arvioinnit kytketään samaan analyysiin. Näin esimerkiksi päästään selville millaiset kasvatukselliset käytännöt ovat yhteydessä minkäkinlaisiin lasten ja vanhempien tuntemuksiin. Tammikuun aikana arvioinnin suorittavat Hyvinkää, Hämeenlinna ja Tuusula. Kevään 2011 esitutkimuksen tuloksia voit lukea Hämeen Sanomista