Tzi-Chi-yliopiston väki Suomessa

Pitkä yhteistyö Tzu-Chi-yliopiston (Taiwan) kanssa jatkuu. Suuret kiitokset Keravalle Heikkilän, Lapilan sekä Keravanjoen päiväkotien johtajille ja koko henkilökunnalle. Kuukauden harjoittelu on ollut opiskelijoiden mukaan hyvin antoisa. Tällä hetkellä professori Hui-Chun Lee vertailee sääntöjen rikkomista Taiwanissa ja Suomessa ja professori Li-Chen Wang fyysistä aktiivisuutta. Taiwanissa on tähän tarkoitukseen käytettävissä 18 000 observointia.

Leikin soveltaminen kaikkeen toimintaan varhaiskasvatuksessa

Lego-säätiön tuella olemme kirjoittaneet kirjasen helpottamaan leikin soveltamista varhaiskasvatuksessa: Play facilitation: the science behind the art of engaging young children. Kirjoittajina on kansainvälisesti tunnettuja leikin tutkijoita, Hanne Jensen, Angela Pyle, Jennifer M. Zosh, Hasina B. Ebrahim, Alejandra Zaragoza Scherman, Jyrki Reunamo ja Bridget K. Hamre. Leikki on tärkeätä taitojen kehittymisessä, oppimisessa, ongelmanratkaisussa, sosiaalisissa suhteissa, terveydessä ja sen yhteiskunnallinen merkitys kehityksen mahdollistajana on suuri. Kaikki leikki ei ole kuitenkaan välttämättä hyväksi. Leikin tulee olla iloista, merkityksellistä, sitoutunutta, kehittyvää ja sosiaalisesti vuorovaikutteista. On tärkeätä, että leikki integroidaan kaikkeen toimintaan, myös opetukseen. Kirjasessa on paljon esimerkkejä projektimme tutkimustuloksista ja sovelluksista. Lego levittää kirjasta globaalisti ja uskomme sen tukevan kehittyvän leikin leviämistä. Kiitos kaikille projektiin tavalla tai toisella osallistuneille arvokkaasta panoksesta. Kirjanen julkaistaan virallisesti Etelä-Afrikassa 27.2.2019.

Jaettu johtaminen & lasten hyvinvointi

Satu Halonen tutkii tuoreessa gradussaan jaetun johtajuuden yhteyksiä lasten hyvinvointiin päiväkodissa. Tutkimus on uraa uurtava jaetun johtajuuden vaikuttavuuden tutkimuksessa. Jaettuun johtamiseen liittyvät vahvimmat johtamisen piirteet näet klikkaamalla vasemmalla olevan taulukon suuremmaksi. Johtajuudella on merkitystä sekä lasten hyvinvoinnille että henkilökunnan ja päiväkodin johtajan työssä jaksamiselle. Satu rakentaa työnsä persoonallisesti sekä oppimisympäristön, johtamisen että lapsen hyvinvoinnin sisältöjen näkökulmasta. Tutustu Satun puhuttelevaan graduun täällä.

1-3-vuotiaiden lasten liikkuminen päiväkodissa

Virpi Katajarinne on tehnyt harvinaisen, ellei peräti uniikin gradun. Virpi tarkastelee muun muassa sitä, miten 1-3-vuotiaiden lasten fyysinen aktiivisuus vaihtelee eri lapsen toiminnoissa. Tämä auttaa varhaiskasvattajia olennaisella tavalla kohdentamaan fyysisen aktiivisuuden kehittämistoimia. Mielenkiintoista on myös huomata miten fyysinen aktiivisuuden painopiste siirtyy lapsen kasvaessa vähitellen fyysisistä kohteista toiseen lapseen ja lopulta esiopetuksessa lapsiryhmään (klikkaa vasemmalla olevaa taulukkoa ja voit tarkastella sitä isompana). Tämä antaa perpektiiviä eri-ikäisten lasten liikkumista edistettäessä. 1-3-vuotiailla lapsilla fyysinen aktiivisuus ei näytä olevan samalla tavalla yhteydessä lähikehityksen vyöhykkeeseen kuin vanhemmilla lapsilla. Ehkä Laeversin sitoutuneisuus ei tunnista lapsen motorisen oppimisen tapoja. Tutustu Virpin uraa-uurtavaan ja mielenkiintoiseen työhön täällä.

Kehittävä Palaute Tzu-Chi-yliopistossa

Tzu-Chi yliopistossa Taiwanissa oli Kehittävän Palautteen päivä 17 marraskuuta 2918. Päivän aikana käytiin läpi 40 minuuttia observoinnin tuloksia ja 3 tuntia päiväkotien henkilöstön kuvauksia kehittämistoiminnasta. Kaikkiaan toiminnan kehitystä esitteli kahdeksan päiväkotia. Esityksissä oli vahva opetussuunnitelmia uudistava henki. Henkilöstö koki oppineensa paljon uutta projektin aikana! Lisäksi päivään kuului tunnin Virta-suunnitelman workshop. Lisäksi 11 päiväkotia esitteli toimintaansa kolme viikkoa kestäneillä kasvatusmarkkinoilla, joista kuva.  Mukana oli myös vanhempia lapsineen testaamassa kehittämisen tuloksia.  Kyseessä oli Kehittävän Palautteen toisen vaiheen sadonkorjuu..

Yhteistyö Fun Learningin kanssa Kiinassa

https://funacademy.fi/what-is-happening-in-kindergartens/

Varhaiskasvatuksen asiantuntijat, johtajat, opettajat ja vanhemmat voivat saada tukea kasvattamiseen ja varhaiskasvatuksen kehittämiseen. Voimme tarkastella omaa toimintaamme, aluetta, kuntaa, maata tai vertailla maiden välillä. Voimme myös arvioida niin toimintaa, lasten taitojen, oppimisympäristön ja johtamisen yhteyksiä lasten hyvinvointiin. Orientaatioprojekti tarjoaa käytännölliset ja syvälliset välineet varhaiskasvatuksen tutkimukseen ja kehittämiseen. Olemme juuri aloittaneet yhteistyön Fun Learningin (https://funacademy.fi/) kanssa, aloittaen Kiinasta.

Itsesäätelyn apuraha Jouni Veijalaiselle

Jenny ja Antti Wihurin rahaston hallitus on päättänyt myöntää Jouni Veijalaiselle 24000 euron apurahan väitöskirjatyöhön “Lasten itsesäätelytaidot päiväkodissa”. Tämä apuraha mahdollistaa Jounin väitöskirjan valmiiksi saattamisen. Onnea Jounille apurahan johdosta ja tsemppiä loppurutistukseen! Itsesäätelytaidot näkyvät yhteyksinä kaikissa mittareissamme. Tämä ei ole ihme, onhan tapamme ohjata toimintaamme yhteydessä siihen, millaiseksi maailmamme on tulossa.

Erityinen tuki isoissa ja pienissä kunnissa

Erityisessä tuessa on erilaisia haasteita isoissa ja pienissä kunnissa. Tutkimuksessa kunnat jaoteltiin kahteen luokkaan isoihin (Helsinki, Espoo, Vantaa & Turku) sekä pienempiin kuntiin (Hämeenlinna, Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kouvola, Mäntsälä, Nurmijärvi & Sipoo). Osoittautui, että erityisessä tuessa on erilaisia haasteita isoissa ja pienissä kunnissa sekä lapsilla että aikuisilla. Tulokset perustuvat laajaan satunnaistettuun observointiaineistoon. Tutustu tutkimukseen täällä.

Reunamo, J. & Sajaniemi, N. (2018). Asuinpaikkaan liittyneet erot erityistä tukea tarvitsevien lasten päiväkotiarjessa. Teoksessa Vainikainen, M-P., Lintuvuori, M., Paananen, M., Eskelinen, M., Kirjavainen, T., Hienonen, N., Jahnukainen, M., Thuneberg, H., Asikainen, M., Suhonen, E., Alijoki, A., Sajaniemi, N., Reunamo, J. & Hotulainen, R. Oppimisen tuki varhaislapsuudesta toisen asteen siirtymään: tasa-arvon toteutuminen ja kehittämistarpeet. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 55/2018, s. 60-62. Saatavilla http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161062.

 

Tukijärjestelyjen yhteys lasten päiväkotiarkeen

Tukea tarvitsevien lasten kokemukset varhaiskasvatuksessa ovat erilaiset sen mukaan, onko lapsi tavallisessa ryhmässä vai erityisryhmässä. Valtioneuvoston tuoreessa raportissa tarkastellaan näiden kokemusten eroja satunnaistetussa observoinnissa. Observointeja erityisen tuen tarpeen lapsista oli kaikkiaan 9554 kappaletta alueelta, joka kattaa lähes 40% Suomen varhaiskasvatuksesta. Lasten kokemuksissa oli runsaasti eroja ja useat niistä ovat hyvin puhuttelevia, tutustu tuloksiin täällä.

Reunamo, J. & Sajaniemi, N. (2018). Tukijärjestelyjen yhteys lasten päiväkotiarkeen. Teoksessa Vainikainen, M-P., Lintuvuori, M., Paananen, M., Eskelinen, M., Kirjavainen, T., Hienonen, N., Jahnukainen, M., Thuneberg, H., Asikainen, M., Suhonen, E.,
Alijoki, A., Sajaniemi, N., Reunamo, J. & Hotulainen, R. Oppimisen tuki varhaislapsuudesta toisen asteen siirtymään: tasa-arvon toteutuminen ja kehittämistarpeet. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 55/2018, s. 55-59. Saatavilla http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161062.