Sosiaalisen alkuliman petrimaljat

Vain hyvä onni säästi minut nöyryyttävältä internetin jalkoihin jäämiseltä.

Kirjoitin ylioppilaslehteen artikkelin Googlen Jaiku-ostoksesta, ihan perus kuka-mitä-miksi jne. Siihen yhteyteen spekuloin kainalollisen (pitäisikö keittiöfilosofian ja keittiöpsykologian lisäksi olla ihan oma viisauden lajinsa, sanomalehtiin liittyvä kainalofilosofia tai kainalopsykologia?) verran syitä minkä takia Google otti ja osti juuri Jaikun kaikista mobiilifirmoista. Laitoin pennoseni sille hevoselle, joka sanoi Googlen tekevän omaa matkapuhelintaan, GPhonea, tai vähintään käyttöjärjestelmää sellaiseen.

No. Kävi tuuri, ylioppilaslehti ilmestyi perjantaina, ja siinä vaiheessa spekulaationi olivat vielä mielenkiintoisia ja tuoreita. Tämä asiantila säilyi ruhtinaalliset kolme päivää. Vasta eilen illalla Google julkaisi suunnitelmansa. Emme saaneetkaan Gphonea, vaan jonkin, jota kutsutaan nimellä “Open Handset Alliance”. En nyt tiedä teistä lukijoista, mutta sana pompöösi vain jotenkin oudosti hiipii minun mieleeni.

Kyseessä on siis uskomattoman hieno juttu. Linux-pohjainen rikas, avoin ja state of the art -käyttöjärjestelmä matkapuhelimiin, ilmaiseksi ja kaikkien käytettäväksi.  Mielenkiintoisesti Googlen tie on täysin eri kuin Applen tie. Siinä missä Applen puhelin on kaikkein suojatuin ja holhotuin kaikista, hyvä jos siihen ylipäätään saa koskea, Google avaa omansa koko maailmalle. Tulevaisuuden historioitsijat tulevat vetämään tästä loistavia paralleeleja.

Tuo Alliance siis muodostuu firmoista (eBay, Motorola, LG, Google, NTTdocomo jne.), joiden joukossa ei ole Nokiaa. Ei ehkä suunnaton ylläri sitten kuitenkaan.

No mitä tämä tarkoittaa Jaikun kannalta? Oikeastaan uskon olleeni siis vähän väärässä veikkaukseni kanssa. Toki Jaiku epäilemättä tulee muodostamaan osan Androidia, sitä varsinaista käyttöjärjestelmää, sillä Jaikussa on hyvin toteutettu osoitekirjan ja läsnäolotietojen yhdistäminen. Kuitenkin tämänkaltainen ilmoitus todennäköisesti tarkoittaa että Jaiku tulee elämään myös itsenäisenä palveluna.

Tai oikeastaan tähän kohtaan tulee Googlen toinen suuri paljastus, OpenSocial. Google avasi kännykkäkentän opensourcelle, mutta sitä ennen se ehti vähän niinkuin salaa (tai niin salaa kuin nyt mikään Googlen blogiin postattu on) avaamaan koko sosiaalisten verkostojen pelin myö. Moni mennyt tai tuleva facebook on suunnitellut vastaavaa ja vähän niinkuin yritellytkin, mutta Google on taas nopein. Tai jos ei nopein, niin isoin ja kaunein nyt ainakin. Facebookkia kohtaan osoitetuista kritiikeistä tärkein on varmaankin ollut se, että FB lukitsee sinut ja tietosi osaksi itseään, etkä enää koskaan voi puhua kellekkään ilman että Mark Zuckerberg saa kuulla siitä. Googlen idis siis lienee saada samat tiedot ja ohjelmikkeet (vai mikä muka on “Widget” suomeksi?) kukkimaan eri sosiaalisuusalustoilla (tai siis niissä perversseissä petrimaljoissa joissa kasvaa sitä ihmisyhteisön alkulimaa), mutta varmasti myös boostata Googlen omaa, nk. länsimaissa hiukka unohdettua Orkut-palvelua. Voisi siis olettaa, että Jaiku jossakin vaiheessa fuusioituisi, tai ainakin integroituisi osaksi Orkutia jossakin vaiheessa.

Tai jotain, kuka näistä nyt tietää. Tänään se on Facebook, eilen se oli MySpace, huomenna se on Lyyra.