Tunteellinen nörä

TechCrunch kirjoittaa, että AOL lopettaa Netscape-selaimen kehittämisen.

Kuten TC jo ehdotti, voisimme pitää pienen hiljaisen hetken ensimmäisen oikean internet-selaimen muistolle. Meillä oli vuonna 1995 koulussa edistyksellinen tietokoneluokka, jossa oli jopa pentium-koneita(!), joille Erkka varetti Theme Parkit… Mutta siellä oli siis myös nettiyhteys, ja Netscapet, joilla sitä saattoi käyttää. Oi niitä suloisia hetkiä. Silloinen internet oli kyllä melko villi länsi, kaikki oli nykysilmin outoa ja kotikutoista , ja paino oli melko paljon ihmisten omilla sivuilla. Valitettavasti en löydä mistään omia kotisivujani siltä ajalta. Ei ollut blinkkiä, mutta Diablosta kaapattuja liikkuvia giffejä, joista ainakin yksi oli liekkipallo, kylläkin. Olikohan niillä violetti tausta. Huh huh.

Netscape oli seurassa kun hengattiin kissin ja jyrkin chateissa jotenkin epävarmasti ja omituisesti tyttöjä jututtaen, kun ensimmäisen kerran mentiin koulussa playboyn kotisivuille. Kun ensimmäisen kerran poikien kanssa teeskenneltiin olevamme teinityttöjä. Silloin kun ei yhtään tiedetty, mikä tämä internet-juttu oikein oli, ja mitä siellä olisi pitänyt tehdä, mutta aistittiin, että se oli jotain ehdottaman siistiä.

No, eihän se vuosiin enää ole ollut mitenkään järkevä selain. Kyllä se ensimmäisen Mozillan allesaanti oli myös hieno kokemus.

Mutta että kyllä internetin tunteet tappavassa ja aivot syövässä maailmassakin voi kokea pieniä lämpimiä nostalgian hetkiä. Kauan eläköön Netscape!

One Reply to “Tunteellinen nörä”

1. Onkos nämä nyt niitä sukupolvikokemuksia? “Missä olit kuin näit Marc Andreessenin Timen kannessa?” (http://www.time.com/time/covers/0,16641,1101960219,00.html)

Käytin enemmän Explorer 3.0:a, mutta ensikosketus taisi minullakin olla Netscapella. Muistanet miten silloin oli kullanarvoisia linkkikokoelmat, kun yhtään (nykymitassa) kunnollista hakukonetta ei tainnut olla. Ah ja voi.

Jälkikaneettina voikin pohdiskella, mitä AOL sai 4,2 miljardin dollarin (sic!) Netscape-kaupallaan. Ei siitä ole edes kymmentä vuotta!

Comments are closed.