Satoa, viikko 6

Pääkirjoitus:

Ihanaa, demarit, ihanaa! Tämä on parasta, mitä Suomen poliittiselle kulttuurille ja päivänpolitiikalle on tapahtunut koskaan. Hyvä Heinäluoma, miehen työt! Tätä kutsutaan poliittisen vastuun kantamiseksi. Ja tämä petaa hyvin tietä sille jo manaamalleni Tommy Tabermannin puheenjohtajuudelle.

Siis ajatelkaa, SDP saattaa jopa uudistua ihan oikeasti! Tätä on kaivattu.

1. Aloitan rehellisesti oman hännän nostolla. Ylioppilaslehdessä oli kaksi juttua, toinen Ganes-elokuvan mielenkiintoisesta käsikirjoitusprosessista ja toinen terrorisminvastaisen taistelun takia heikoille joutuneista yhteiskuntatieteilijöistä. Ennen kaikkea Ganes-juttua oli melko kiinnostavaa tehdä, sai kurkistaa syvälle suomalaisen elokuvan käsikirjoitusprosessiin. Siitä tulee todennäköisesti oma merkintänsä aikanaan.
  2. Ihan nätti läpikäynti erilaisten teknologiafirmojen logoista halki vuosisadan. Huomattavaa on, että moni näistä firmoista on aidosti aika vanha ja nk. perinteikäs. Myös Noksu päässyt mukaan, tosin hiukan virheellisillä tiedoilla. Voi taa röyhistää rintaa.
  3. Tällä sivulla on selitetty kvanttifysiikan monen maailman tulkintaa. Siitä tekee katsomisen arvoista hieno Mario World-video, jolla tätä havainnollistaa. Siinä on otettu jonkun japanilaisen nörän tekemä älyttömän vaikea Mario-taso ja otettu videolle paitsi se onnistunut läpipelaus, myös ne toistasataa epäonnistumista. Kannattaa katsoa ainakin se.
  4. Sam kirjoittaa seksuaalisesta ahdistelusta erityisesti Suomen eduskunnassa ja yleisesti muuallakin. Antaa tavallaan ihan ajateltavaa tuonkin lukeminen, ja kiinnittää huomion voimasuhteisiin.
  5. Kemppinen vallasta, vastuusta ja liikevoitosta, JP Roos hyvinvointivaltion purkamisesta. Ei ideologiaa, vaan järkeviä ratkaisuja. Aina kuullessani tämän fraasin, poistan hirvikiväärini vahvistimen.
  6. Lopuksi vielä vähän elokuvaherkkua, Bordwell leikkauksesta ja aukkojen taiteesta.

6 Replies to “Satoa, viikko 6”

1. mä alan vihaa tota bordwellia koska mun pitäis taas/vieläkin tehdä jotain produktiivista eikä lukea sen mielenkiintoisia horinoita!

2. Kiitos, Niklas. Hyvää herkkua. noi sopii just tollasiin peleihin tosi hyvin.

Tomi: se kirjoittaa niistä aika uniikilla tavalla. Tai että en mä ole edes yliopistolla lukenut mitään ihan ton tyyppistä, tollasta kuva kuvalta tapahtuvaa visuaalisen kerronnan analyysiä. Todella kiinnostavaa. Vaatii vaan vähän aikaa tosiaan.

3. Juu tota mä tein siihen blogiin sellasen salasanajutun. että voin ite valita lukijat. Se vaan valitettavasti blokkasi joka ikisen käyttäjän sivulta joten viimeisimmät kaksi postia eivät olleet luettavissa pariin kuukauteen. Otin koko jutun pois eli taas toimii. Tosin olen ollut laiska kirjoittaja kun ollut kaikenlaista meneillään.

Eli et oo jääny mistään paitsi!

Hieno blogi sulla muuten 🙂

Comments are closed.