Keminformatiikkaa STEM-opetukseen

Tutkimusryhmämme uusi avaus keminformatiikan saralla pohtii kemian alan mahdollisuuksia STEM-opetuksessa. Lisäksi artikkelissa esitellään uusi termi “Educational Cheminformatics”. Artikkeli julkaistiin Journal of Chemical Education -lehdessä.

Luea koko artikkeli tästä: https://doi.org/10.1021/acs.jchemed.1c00683

Possibilities and Challenges of Using Educational Cheminformatics for STEM Education: A SWOT Analysis of a Molecular Visualization Engineering Project

This perspective paper analyses the possibilities and challenges of using cheminformatics as a context for STEM education. The objective is to produce theoretical insights through a SWOT analysis of an authentic educational cheminformatics project where future chemistry teachers engineered a physical 3D model using cheminformatics software and a 3D printer. In this article, engineering is considered as the connective STEM component binding technology (cheminformatics software and databases), science (molecular visualizations), and mathematics (graph theory) together in a pedagogically meaningful whole. The main conclusion of the analysis is that cheminformatics offers great possibilities for STEM education. It is a solution-centered research field that produces concrete artifacts such as visualizations, software, and databases. This is well-suited to STEM education, enabling an engineering-based approach that ensures students’ active and creative roles. The main challenge is a high content knowledge demand, derived from the multidisciplinary nature of cheminformatics. This challenge can be solved via training and collaborative learning environment design. Although the work with educational cheminformatics is still in its infancy, it seems a highly promising context for supporting chemistry learning via STEM education.

Uutiskirjeiden arkisto

Rakensimme yksikön sivuille uuden osion, jonne keräämme systemaattisesti kaikki yksikön uutiskirjeet.

Uutiskirjeitä on lähetetty säännöllisesti 2–4 kertaa vuodessa noin 20 vuotta, joten perinteitä riittää. Nyt kokoamme uudet tänne Kemian opettajankoulutusyksikön sivuille, niin ne on helppo löytää.

Tiedon uusita uutiskirjeistä saat liittymällä postituslistallemme tai seuraamalla tätä blogia.

Uutiskirjeet

Tilannekohtaisen kiinnostuksen herääminen tiedejuhlissa

Nuorten kiinnostus luonnontieteitä kohtaan on ollut jo pitkään laskussa. Non-formaaleilla oppimisympäristöillä, kuten tiedejuhlilla, on tutkittu olevan positiivisia vaikutuksia lasten kiinnostuksen kehittymiseen. Opettajien olisi tärkeä tiedostaa, millä tavoilla oppilaiden kiinnostusta voidaan herättää. Opettaja pystyy vaikuttamaan erityisesti tilannekohtaisen kiinnostuksen heräämiseen. Seuraavassa kuvassa on esitelty muutamia tapoja, mikä herättää oppilaissa tilannekohtaista kiinnostusta.

Juuri valmistuneessa maisterintutkielmassani on tutkittu, millä tavalla tiedejuhlat tukevat lasten kiinnostuksen kehittymistä. Tutkimuksessa selvitettiin lasten ja vanhempien kokemuksia tiedejuhlista. Vaikka tutkimuksen kontekstina on tiedejuhlat, pystyy samoja tilannekohtaiseen kiinnostukseen vaikuttavia tekijöitä hyödyntämään myös luokkahuoneessa.

Tutkimuksessa havaittiin tiedejuhlien sisältävän paljon tilannekohtaista kiinnostusta lisääviä tekijöitä. Voidaan siis sanoa tiedejuhlien herättävän tilannekohtaista kiinnostusta. Lapsia kiinnosti eniten aktiviteetit, joissa oli jotain yllättävää tai epätavallista. Sekä lapset, että vanhemmat pitivät siitä, että lapset pääsivät tekemään juhlissa paljon itse. Tutkimuksen perusteella tiedejuhlia voidaan pitää onnistuneena konseptina.

Tutustu koko tutkimukseen ja yksikön muihinkin tutkielmiin tästä.

Teksti: Laura Saarinen