Vihdin kehitystehtävien esittely

Liikkuva Lapsi -messuilla Vihdissä oli teemana lisää liikuntaa alle kouluikäisille lapsille. Päivähoitoyksiköt esittelivät omia kehitystehtäviään. Esitykset olivat sekä inspiroivia että konkreettisia ja kokemuksia vaihdettiin.
Vihdin Uutisten juttu messuista on luettavana täällä. Vihdin Uutisten juttu on hyvä johdatus aiheeseen. Jutun otsikon kuitenkin vaihtaisin, sillä aikuisten tuki on kuitenkin tärkeä lasten liikkumisen näkökulmasta. Liikkumisesta tietoinen aikuinen voi rikastaa lasten liikkumista ja hänellä on silmää nähdä, milloin lapsi tarvitsee tukea ja rohkaisua päästäkseen kestävälle polulle.

Tutkimusmatkalla varh.kasv. liikkumiskäytäntöihin

Torstai 29.8.13 klo 9- 15.45 Satakuntatalon Kiltasalissa (Lapinrinne1, 00180 Helsinki) on Valo ry:n organisoima pilotoinnin starttiseminaari. Tämän starttiseminaaripäivän tavoitteena on käydä läpi uuden liikkumis- ja hyvinvointiohjelman tämänhetkistä kokonaisuutta ja verkostotyön periaatteita. Tavoitteena on käsitellä pilotoinnin työkaluja, kokonaisuutta ja kehittämiskohteiden jatkotyöstöä sekä muodostaa pilottiparikkeja ja verkostoitua pilottikohteiden kesken. Seminaarissa käydään läpi Orientaatioprojektin nostamia kehitystehtäviä ja käytännön esimerkin esittelee Pajuniityn päiväkodin johtaja Heidi Hausalo Vihdistä. Päivän ohjelma on saatavissa täältä

Liikkuva lapsi -messut Vihdissä 11.9.

Keskiviikkona 11.9.2013 klo 14-19 Kuoppanummen koulukeskuksessa, Kuoppanummentie 18.

Vihdin varhaiskasvatus lähti syksyllä 2012 mukaan Helsingin yliopiston ja Valo ry:n (Nuori Suomi) kanssa hankkeeseen, jonka tavoitteena on lisätä alle kouluikäisten lasten liikunnan määrää.
Orientaatioprojektissa tehdyn tutkimuksen mukaan alle kouluikäiset lapset liikkuvat vähän suhteessa lasten liikuntasuosituksiin.
Jokaiselle Vihtiläiselle päiväkodille ja perhepäivähoitajille on valittu liikunnallinen kehittämistehtävä, jota on työstetty yhteistyössä Orientaatioprojektin ja Valo ry:n kanssa.
Päivähoitoyksiköt esittelevät omia kehittämistehtäviään, lisäksi tilaisuuteen on kutsuttu paikallisia liikuntajärjestöjä esittelemään toimintaansa. Tilaisuuden ohjelmaan voi tutustua täällä.

Toimintakulttuurin liikunnallistaminen varhaiskasvatuksessa

ToLiVa- hanke (Toimintakulttuurin liikunnallistaminen varhaiskasvatuksessa) on saanut ELY-rahoitusta Orientaatioprojektin työkalujen soveltamisesta liikkumisen kehittämisen mentorointiin. Yhteistyötahoja ovat ainakin Turun AMK/hyvinvointipalvelut ja terveysala, taideakatemia, Turun kaupunki/varhaiskasvatuspalvelut, LiikU ry, Valo ry, Turun Liikuntapalvelukeskus ja Turun Itäisen palvelualueen neuvolatyö. Hanke toteutetaan Turun itäisen alueen päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa.

Henkilöstö on jo saanut havainnointirungon, jonka perustana ovat Orientaatioprojektin tutkimustuloksista nousseet kehitystehtävät. Havainnoinnin jälkeen lokakuun 24. päivä lähdemme rakentamaan kokeilua havainnoista nousseen kehitystehtävän ratkaisuksi.

 

Lasten luovuus päivähoidossa

Orientaatioprojektin aineiston keruussa yksi arvioitava asia oli lapsen luovuus mielikuvaleikeissä. Kattavan havainnoinnin ja haastattelujen avulla saatiin esiin luovien lasten kohtaama varhaiskasvatuksen arki. Tutkimusartikkeli aiheesta on hyväksytty julkaistavaksi lehdessä Early Child Development and Care. Artikkelista nousee esiin lasten orientaatioihin perustuva yhdessä muiden kanssa tuotettu luova sisältö ja siihen liittyvät tekijät. Luovuus kukkii erityisesti lasten arkisissa vertaissuhteissa, jossa luovat prosessit tiivistyvät ja luova oppimisympäristö rakentuu.

Reunamo, J., Lee, H-C., Wang, L-C., Ruokonen, I., Nikkola, T. & Malmstrom, S. (In print). Creativity in day care. Early Child Development and Care.

Roolileikkiartikkeli julkaistu

Lehdessä European Early Childhood Education and Research Journal on julkaistu Orientaatioprojektin aineistoon perustuva artikkeli “Perceiving change in role play”. Lehti on laajalti luettu vertaisarvioitu lehti, joten artikkeli vahvistaa projektin tieteellistä painoarvoa. Artikkeli on osoitteessa http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1350293X.2013.789193#.UcLMTawrgqI

Tutkijan ja lapsen orientaatioilla sama pohja!

Reunamon ja Piperen vastajulkaistussa artikkelissa “Education for Sustainable Development Research from the Researchers’ Point of View” sovelletaan tutkijoille lasten orientaatioiden pohjana olevaa mallia. Samat orientaatiot löytyvät niin lapsilta kuin tutkijoiltakin! Tutkijat yhdeksästätoista maasta arvioivat omaa suhdettaan tutkimaansa ympäristöön. Tapa suhtautua tutkittavaan ympäristöon heijastui niin tutkijoiden tärkeinä pitämissä asioissa kuin tavassa tehdä tutkimustakin. Orientaatioiden laaja sovellettavuus päiväkotilapsista tieteellisen tutkimuksen tekijöihin saa päänahan kihelmöimään. Artikkeli on julkaistu  lehdessä Journal of Education for Sustainable Development. Lehden kotisivut ovat osoitteessa http://jsd.sagepub.com/. Artikkeli löytyy esimerkiksi hakusanalla Reunamo.

Lasten orientaatiot ja oppimisympäristö

Doris Cheng Pui-wah the Hong Kongin Institute of Educationista on soveltanut Orientaatioprojektin haastattelua kahden erilaisen esikoulun sosiaalisen toiminnan vertailuun. Alustavat tulokset kertovat esimerkiksi että akateemisiin taitoihin keskittyvissä ryhmissä lapsilla on enemmän epävarmoja ja adaptiivisia strategioita kuin lapsikeskeisissä ryhmissä. Lapsikeskeisissä ryhmissä taas on enemmän avoimia ja agentiivisia näkemyksiä jotka heijastavat vuorovaikutteisia strategioita. Esitutkimuksen tulokset avaavat mielenkiintoisia tuloksia sosiaaliseen kasvatukseen, sosiaalisen vuorovaikutuksen analyysiin ja sosiaalisen toiminnan arviointiin. Ensituntuman tutkimuksen tuloksiin saa täältä.