Symposium Taiwanissa 14-15.5.2013

National Academy for Educational Research (NAER) of Taiwan on julkaissut kutsun toiseen agenssia ja oppimista käsittelevään konferenssiin. Symposium on on osa Orientaatioprojektia, joka on yhteisprojekti Helsingin yliopiston, projektiin osallistuvien kuntien, NAERin ja Hong Kong Institute of Educationin kanssa. Symposium pidetään Taipein kampuksella 14-15.5.2013. Symposiumissa käydään läpi projektin tuloksia ja siihen voi osallistua myös laajemmin teemalla Agenssi ja Oppiminen. Kutsu symposiumiin on täällä. Vuonna 2010 järjestettyyn ensimmäiseen konferenssiin voi tutustua täällä. Lähde mukaan! Konferenssin lisäksi ohjelmassa on runsaasti mielenkiintoisia tutustumiskohteita ja keskusteluja.

Kielen kehitystehtäviä Sipoossa

Orientaatioprojektissa ei ole tähän asti huomioitu lainkaan muita kuin suomenkielisiä lapsia ja perheitä. Sipoon mukaan tulo projektiin varmistaisi että myös ruotsinkielisten näkökulma tulisi huomioitua. Tähän mennessä ei esimerkiksi tutkimuksen lomakkeita ole ollut saatavissa kuin suomen kielellä. Myöskin vanhempien ja lasten laadun arvioinnit on tehty vain suomen kielellä. Tämä on vaikeuttanut joidenkin vastaamista ja voinut vaikuttaa joidenkin äänen jäämiseen kokonaan kuulematta. Torstaina31.1. Sipoon koko varhaiskasvatuksen väki oli kuuntelemassa ja keskustelemassa kielellisistä kehitystehtävistä varhaiskasvatuksessa. Täytyy toivoa että saamme Sipoon mukaan projektiin. Yhdessä voimme saada aikaan enemmän. Yleensäkin kielelliset kehitystehtävät ovat kokonaan puuttuneet Orientaatioprojektista tähän asti. Ja perspektiivin takia täytyy todeta että Sipoossa on myös paljon suomenkielisiä, joiden panos on aivan yhtä tärkeä! Kielellisiin kehitystehtäviin liittyvät diat voit katsoa tästä.

Vihdissä liikunnallisia kehitystehtäviä

Orientaatioprojektin, Vihdin kunnan ja Valo ry:n (Nuoren Suomen) yhteishankkeena työstettävät liikunnalliset ratkaisumallit etenevät. Kaikki kolme osapuolta ovat sitoutuneet pitkäjänteiseen kehitystyöhön, jossa yhdistyvät tutkimuspohjainen tilanteen kartoitus, varhaiskasvatuksen liikunnallinen asiantuntemus ja käytännön varhaiskasvatustyön kehittäminen. Mallit ovat valmiina toukokuussa. 16.1. kokoontumisessa  yksiköidenjohtajat muun muassa rakensivat ajatuksia herättävän mallin siitä, miten liikunnallisissa toiminnoissa usein syrjään jäävät arat lapset saataisiin rohkaistumaan liikkumaan.

Simulaatiot esiopetuksessa osa 2

Tule koulutukseen 9.1.2013 klo 13.00-16.00 Keravan lukion atk-luokkaan 167. Iltapäivän aikana käydään läpi tietotekniikan ja simulaatioiden mahdollisuuksia ja pullonkauloja esiopetuksessa, aiheina:

  • Alustus ja keskustelu tvt:n uhista ja mahdollisuuksista esiopetuksessa
  • Video arvoitusten käytöstä lasten kanssa ja keskustelu
  • Yhteissuunnittelu: Lapset arvoitusten laatijoina

. Tilaisuuteen voi tulla mukaan keravalaisten varhaiskasvattajien lisäksi kiinnostuneet Orientaatioprojektissa mukana olevista kunnista. Ilmoittautuminen: heli.soderqvist@kerava.fi.  Tervetuloa!

Heli Söderqvistin kandidaatintyö lasten peloista

Heli Söderqvist on käyttänyt kevään 2012 laadun arvioinnin tuloksia tehdessään kandidaatintyönsä lasten peloista päivähoidossa. Tutkimusraportti sisältää runsaasti lasten omia puhuttelevia kuvauksia.  Tutkimustuloksista voi todeta, että lapsia ei yleensä pelota päivähoidossa. Lapsista 71 % ei pelännyt eikä ollut kokenut pelkoja päivähoidossa. Tutkimustulos osoittaa, että 29 % lapsista on kokenut pelkoja päivähoidossa joskus tai heitä on välillä pelottanut. Tyttöjä oli pelottanut useammin kuin poikia. Pienemmät lapset pelkäsivät enemmän kuin isommat. Hoitomuotojen välillä ei ollut eroja. Kasvatushenkilöstön arvio päiväkotiryhmän kiireestä ja kaaoksesta korreloi lasten pelkojen kanssa. Pelkoja lapsille aiheuttavat sosiaaliset tilanteet kuten kaverisuhteet ja kiusatuksi tulemisen pelko. Päivähoito itsessään aiheuttaa lapselle pelkoja fyysisen ympäristön ja uusien tilanteiden kautta. Päivähoitohenkilökunta pelottaa myös lapsia. Ikävä ja vanhemmista eroaminen päivän ajaksi on myös yksi lapsen pelon aiheuttaja. Tutustu Helin työhön tästä.

Stressitutkimus julkaistu Routledgen kustantamana

Reunamon, Sajaniemen, Suhosen ja Kontun artikkeli Orientaatioprojektin aineistosta  Cortisol Levels and Children’s Orientation in Day Care on julkaistu Routledgen kustantamassa kirjassa . Kirjan nimi on Early Child Care and Education in Finland ja sen ovat toimittaneet Kaarina Määttä ja Satu Uusiautti. Lisätietoja kirjasta ja tilausohjeet osoitteesta http://www.routledge.com/books/details/9780415635912/. Kirjan voi ostaa myös netissä toimivien kirjakauppojen kautta, kuten esimerkiksi Amazon: http://www.amazon.co.uk/Early-Child-Care-Education-Finland/dp/0415635918/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1354288342&sr=1-1 .

Liikunnan iloa päiväkoteihin!

Pohjois-Karjalan Liikunta ry on toteuttanut vuosina 2010 – 2012 Liikunnan iloa päiväkoteihin -kehitttämishankkeen. Hankkeen päätösseminaarissa 4.12. esiteltiin Orientaatioprojektin liikuntaan liittyviä tutkimustuloksia ja ratkaisumalleja. Seminaarin päätökseksi ideoimme kattopedagogiikan, joka antaa lisämahdollisuuksia sisäliikunnan ahtaisiin puitteisiin. Tutustu ja sovella!

Orientaatioprojektin esittely Varhaiskasvatuksen neuvottelukunnassa

Sosiaali- ja terveysministeriön Varhaiskasvatuksen neuvottelukunta  tukee ja edistää varhaiskasvatuksen laaja-alaista kehittämistä. Orientaatioprojektia esiteltiin neuvottelukunnalle 23.11.12 esimerkkinä projektista, jossa Varhaiskasvatuksen arki ja ohjaus toimii osana pitkäjänteistä korjaavaa palautejärjestelmää. Orientaatioprojektissahan pätevään ja kattavaan tutkimustietoon pohjautuen on noussut esiin kehittämistarpeita (kehitystehtäviä), joihin henkilöstö on laatinut ratkaisumallit. Vuonna 2013 aloitetaan tulosten ja mallien saattaminen kaikkien ulottuville mahdollisimman laajassa mitassa. 2014 valmistellaan uutta tutkimusta, jonka avulla voidaan tarkistaa, miten tilanne on muuttunut. Projektin idea voidaan tiivistää tähän malliin.

Blondipedagogiikan soveltaminen simulaatioilla

Keravalla etsitään keinoja edistää lasten metakognitiivisia taitoja tietokonesimulaatioiden avulla. Hyväksi keinoksi on osoittautunut blondipedagogiikka. Tule mukaan kokeilemaan simulaatioita ja arvioimaan blondipedagogiikan toimivuutta 9.1.2013 klo 13.00-16.00 Keravan lukion atk-luokkaan. Osallistua voivat muutkin kuin keravalaiset. Ilmoittautumiset heli.soderqvist@kerava.fi. Kohderyhmänä ovat erityisesti esiopetuksessa mukana olevat.