University homepage | Suomeksi | På svenska | In English

Tule mukaan kehittävään palautteeseen!

Vuonna 2018 voimme ottaa lisää kuntia kehittävään palautteeseen. Tutustu esitteeseen

ja ota yhteyttä kati.rintakorpi@helsinki.fi.

Tallentamisesta pedagogiseen dokumentointiin

Kati Rintakorven väitöskirja Varhaiskasvatuksen tallentamisesta kohti
pedagogista dokumentointia tarkastettiin 26.1.2018 Helsingin yliopistossa. Vastaväittäjänä oli Eeva Hujala ja kustoksena Lasse Lipponen. Väitöskirjan kvantitatiivisessa osassa käytettiin Orientaatioprojektin aineistoa. Sen mukaan pedagoginen dokumentaatiolla oli esimerkiksi positiivinen yhteys esimerkiksi lasten positiivisiin emootioihin, mutta myös kasvattajien suurempaan poissaoloon (klikkaa taulukon kuva suuremmaksi). Väitöskirjaan voi tutustua täällä.

Eipäs leikitä ruokapöydässä!

Johtajien foorumissa 11.12. käytiin esimerkkinä läpi leikin merkitystä ruokailussa. Observoinnin mukaan leikki puuttuu kokonaan ruokailutilanteista. Myös ruokailutilanteen kiinnostavuus, positiiviset emootiot, osallistuminen ja liikkuminen ovat lähes nollassa. Kokeile ruokailun elävöittämisen suunnittelua tämän ohjeen avulla.

Kuntakohtaiset tulokset kuntien käytössä

Pieni klikkaus varhaiskasvattajalle, jättiläisloikka varhaiskasvatukselle! Kuntakohtaiset observoinnin palautteet ovat nyt kuntien käytössä, analysoitavissa ja jaettavissa. Tulokset ovat helposti muokattavissa tavallisessa web-selaimessa. Olemme astuneet uuteen aikaan varhaiskasvatuksen arvioinnissa ja kehittämisen perustassa.

Maahanmuuttajataustaisten lasten osallisuus

Arvolan, Lastikan ja Reunamon artikkeli maahanmuuttajataustaisten lasten osallistuvan orientaation positiivisista yhteyksistä  on juuri julkaistu. Erityisesti vertaisryhmä voi olla merkittävä tuki lapsen positiivisessa osallistumisessa. Varhaiskasvattaja on kuitenkin avainasemassa helpottamassa näiden lasten kontakteja ja yhteistä kokemusperustaa. Artikkeliin voi tutustua alla olevan linkin kautta.

Arvola, O., Lastikka, A-L. & Reunamo, J. (2017). Increasing Immigrant Children’s Participation in the Finnish Early Childhood Education Context. The European journal of social & behavioural sciences EJSBS, 20 (3), 2539-2548.

Vertaissuhteet varhaiskasvatuksessa

Lauantaina 23.9. lasten sosiaalisia suhteita käytiin läpi Ylen Aamutv:ssä.  Katso ohjelma Yle Areenassa.

Itsesäätelytaitojen tutkimukseen apuraha

Jenny ja Antti Wihurin rahaston hallitus on päättänyt myöntää Jouni Veijalaiselle 24000 euron apurahan väitöskirjatyöhön “Lasten itsesäätelytaidot päiväkodissa”. Onnea Jounille! Apuraha mahdollistaa itsesäätelytaitoja koskevien tutkimustulosten levittämisen sekä tiedeyhteisölle että varhaiskasvattajille.

Varhaiskasvatusjohtajan rooli esillä konferenssissa Kroatiassa

Mikäli varhaiskasvatuksen johtaja kokee olevansa hyvä pedagoginen johtaja, on henkilöstökin innostunutta ja lapset sitoutuneet toimintaan. Tähän päätulokseen kiteytyy Ulla Soukaisen tutkimus, jonka hän esitteli OMEP:n kansainvälisessä konferenssissa Opatijassa, Kroatiassa 21.-24.6.2017. Työsuojelurahasto tuki matkastipendillä Soukaisen konferenssimatkaa. Tutkimus perustuu vuoden 2015 aineiston keruuseen, jossa kytkettiin johtajien arviot lasten observoituun toimintaan. On hienoa, että johtamisen suorat yhteydet lasten kokemuksiin saadaan esiin!

 

Lasten kaverisuhteet

Vuoden 2015 aineistonkeruussa tehtiin Suomessa yli 60 000 havaintoa lasten toiminnasta. Näistä yli 23 000 sisälsi lapsen lähikontaktin. Tämän aineiston tuloksia käsiteltiin Helsingin Sanomien jutussa 31.8.2017. Lasten kaverisuhteet ovat tärkeitä, ne ovat keskeisiä elämän rakennustarpeita!

EARLI 2017 konferenssi

Projektimme tutkijoilla on kolme esitystä EARLI 2017 konferenssissa 28.8-2.9.2017. Keskitymme kehittävään palautteeseen, sen teoriaan, työkaluihin ja tuloksiin:

Enhancing Physical Activity in Taiwanese Early Childhood Education and Care Jyrki Reunamo, University of Helsinki, Finland; Li-Chen Wang, Chang Gung University of Science and Technology, Taiwan; Hui-Chun Lee, Tzu Chi University, Taiwan.

How to implement the observation strategies to raise the Quality of Early Childhood Education (ECEC) James Ko, The Education University of Hong Kong, Hong Kong; Jyrki Reunamo, University of Helsinki, Finland; Hui-Chun Lee, Tzu Chi University, Taiwan; Li-Chen Wang, Chang Gung University of Science and Technology, Taiwan; Hui-Hua Chen, National Dong Hwa University, Taiwan; Shu-Shuan Shih, Tzu Chi University, Taiwan.

Progressive feedback in Finnish Early Childhood Education and Care (ECEC) Jyrki Reunamo, University of Helsinki, Finland; Li-Chen Wang, Chang Gung University of Science and Technology, Taiwan; Hui-Chun Lee, Tzu Chi University, Taiwan; Shu-Chuan Shih, National Taitung University, Taiwan; Hui-Hua Chen, Dong Hwa University, Taiwan.