Kokemuksia Konneveden kenttäjaksolta

Kemian opetuksen kevät päättyy perinteiseen Tutkiva- ja eheyttävä kemian opetus (TEKO) -kurssin kenttäjaksoon, joka järjestetään vuosittain aina vähän eri paikassa. Viime vuonna se oli Turun yliopiston Saaristomeren tutkimuslaitoksella Seilin tutkimusasemalla Seilin saarella, ja tänä vuonna Jyväskylän yliopiston Konneveden biologisella tutkimusasemalla (7.-9.5).

TEKO

TEKO-kurssi on syventävien opintojen vaihtoehtoinen kurssi, jonka päätavoitteena on saada valmiuksia elinikäiseen ja tutkivaan opettajuuteen, ja harjoitella eheyttävien oppimateriaalikokonaisuuksien suunnittelua ja toteuttamista.

Kurssilla on kemian opetuksen kursseille tyypillinen noviisista asiantuntijaksi toteutusmalli. Kurssin alkuosassa opiskeltiin teoriaa eheyttävän kemian opetuksen asiantuntijoiden (esim. tohtorikoulutettava Outi Haatainen), tutkimuskirjallisuuden ja erilaisten käytännön harjoitusten kautta. Orientoitumisvaiheen jälkeen jakauduttiin ryhmiin, suunniteltiin eheyttävä kemian opetuksen kokonaisuus ja toteutettiin se oikean oppilasryhmän kanssa. Tällä kertaa oppilaat olivat Konneveden peruskoululaisia ja oli mukana myös muutama lukiolainenkin. Opiskelijoiden kehittämät materiaalit julkaistaan toukokuun aikana LUMA-Keskus Suomen StarT-hankkeessa.

Oppilasryhmän kanssa työskentelyä. Kuva: Veli-Matti Vesterinen

Miksi Konnevesi?

Kurssi on mielenkiintoinen, sillä se toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän ja Turun yliopistojen Kemian laitosten kanssa. Yhteistyötoteutus järjestettiin tänä vuonna toista kertaa, ja tällä kertaa kenttäjakson isäntänä toimi Jyväskylän yliopisto. Yhteistyö tukee sekä kurssin suunnittelua ja toteutusta. Ensinnäkin kaikki ohjaajat osallistuivat kurssin suunnitteluun: Johannes Pernaa & Jaana Herranen (Helsinki), Anniina Koliseva, Lassi Pyykkö & Jouni Välisaari (Jyväskylä) ja Veli-Matti Vesterinen (Turku). Toiseksi yhteisopettajuuden myötä pystymme hyötymään kaikkien Kemian laitosten erityisosaamisesta ja laitteistosta.

Myös opiskelijat hyötyvät yhteistoteutuksesta. He pääsevät tutustamaan ja verkostoitumaan eri kaupunkien kemian opettajaopiskelijoiden kanssa. Projektivaiheessa yhteistyö ja oppiminen syventyy, sillä uudet ihmiset tuovat omaan ajatteluun paljon aina uusia näkökulmia.

Parasta oli

Opiskelijoiden mielestä kurssilla oli parasta:

  • ”Leirimeininki.”
  • ”Ainut kurssi, jossa ei puuhata vain Kumpulassa. Kenttäjaksolla tutustui opiskelijakavereihin ja ohjaajiin aivan eri tavalla.”
  • ”Kivat iltabileet. Ohjaajat oli ihan törkeen hyviä laulamaan karaokea.”
  • ”Oppilasryhmän kanssa työskentely luonnossa oli uusi kokemus. Ainakin nyt on asiasta kokemusta. Suosittelen kurssia kaikille kemian opettajaopiskelijoille, ja ilman muuta myös kemiaa 2. opetettavana aineena opiskeleville.”

Ensi vuonna onkin sitten Helsingin yliopiston vuoro toimia kenttäjakson isäntänä. Nähdään kurssilla.

Terveisin kurssin ohjaajat