Pensasmustikkaa, omenoita ja kumppanuusmaataloutta opiskelijatyönä

Pensasmustikkaa kypsymässä. Kuva: Ammattiopisto Livia

Pensasmustikka kiinnostaa. Tämä on huomattu myös Livian ammattiopistossa, joka vuokraa pensasmustikkapensaita kumppanuusmaatalousperiaatteella. Kysyntää riittää. Tarjolla on myös vuokraomenapuita. Kumppanuustoiminnan ja viljelmien hoitaminen on samalla monipuolinen oppimisprojekti opiskelijoille.

Pensasmustikan (Vaccinium corymbosum) suosio on kasvanut Suomessa viime vuosina. Eikä ihme, sillä pensasmustikka sisältää lähes yhtä runsaasti terveysvaikutteisia polyfenoliyhdisteitä kuin luonnonvarainen metsämustikkakin (Vaccinium myrtillus), vaikka sen marjat ovat isompia, makeampia ja vähemmän happoisia. Lisäksi pensasmustikka säilyy paremmin sekä tuoreena että pakastettuna menettämättä kiinteyttään.

Piikkiössä Livian ammattiopiston opiskelijat kasvattavat pensasmustikkaa kumppanuusmaatalousperiaatteella osana puutarhatuotannon tutkintoaan. Kumppanuustoiminta mahdollistaa ohjaavan opettajan Tiina Uusituvan mukaan kokonaisvaltaisen oppimisprojektin, johon kuuluu itse pensasmustikan viljelyn lisäksi hintojen määrittelyä, asiakaspalvelua ja projektijohdon harjoittelua.

Opiskelijat hoitavat viljelmät, kuluttajat korjaavat sadon

Kuluttajat voivat vuokrata itselleen neljä pensasta kauden alussa ja poimia satoa sen kypsyessä elo-syyskuussa. Opiskelijat pitävät vuokraajia ajan tasalla Facebookin ja Livian nettisivujen kautta ilmoittamalla suotuisimmista sadonkorjuupäivistä. Mikäli vuokraaja saapuu paikalle poimimaan säännöllisesti opiskelijoiden ohjeistamina päivinä, marjoja voi kokonaisuudessaan saada noin 15 kiloa per kausi. Sadon koko kuitenkin vaihtelee luonnollisesti esimerkiksi kesän sääolosuhteiden mukaan.

Moni vuokraa sekä pensasmustikkaa että omenapuita

Uusituvan mukaan pensasmustikan kysyntä on ollut kovaa ja tieto Livian kumppanuustoiminnasta on levinnyt niin sanotusti puskaradion kautta. Pensasmustikkaa ei ole helppo viljellä kotipuutarhassa sen maalajivaatimusten takia, minkä vuoksi monille on mielekkäämpää jättää viljely siihen erikoistuneisiin käsiin. Koska Livian pensasmustikanviljely on opiskelijatyötä, pensaita hoidetaan ja tarkkaillaan monien osaavien ja kiinnostuneiden opiskelijoiden toimesta opettajien ohjauksessa.

Pensasmustikoiden lisäksi tarjolla on myös vuokraomenapuita. Uusituvan mukaan monilla asiakkailla onkin vuokralla sekä pensasmustikkaa että omenapuita. Myös omenat korjataan itse opiskelijoiden suosittelemana ajankohtana, mutta kaikki hoitotyöt tehdään vuokraajien puolesta parhaan mahdollisen sadon varmistamiseksi.

Ajankohtaiset tiedot vuokraamisesta ja hinnoista löytyvät Vuokraa oma omenapuu -projektin Facebook-sivulta.

Teksti on kirjoitettu KUMAKKA-hankkeessa Livian opettaja Tiina Uusituvan haastattelun sekä lähteiden pohjalta.

Lähteet:

Törrönen, Riitta. 2015. Marjojen ravintoaineet, polyfenolit ja terveysvaikutukset. ss. 131–136. In: Salo, K. (toim.) 2015. Metsä: monikäyttö ja ekosysteemipalvelut. Luonnonvarakeskus (Luke), Helsinki. 328 2.

Ruokatieto. 2005. Pensasmustikka sopii hyvin leivoksiin ja sellaisenaan syötäväksi.