Elsan käyttö

• Tämä osio on tarkoitettu luettavaksi samanaikaisesti ELSA:n selaamisen kanssa. https://elsapalvelu.fi/kirjautuminen
  • ELSA on erikoistumiskoulutuksen seuranta- ja arviointipalvelu, jonne erikoistuva lääkäri kerää erikoistumiseen liittyvät dokumentaatiot niin koulutusjaksoista ja saadusta koulutuksesta kuin arvioinnit osaamisen karttumisesta. Arvioinnit sisältävät sekä itsearvioinnin että kouluttajilta saadut arvioinnit.
  • ELSA:n avulla erikoistumiseen liittyvät sopimukset ja hyväksynnät muuttuvat paperiversioista sähköisiksi.
  • Erikoistuvalla on vastuu häntä koskevien dokumenttien tallentamisesta.
  • ELSA on otettu käyttöön syksyllä 2022 ja siinä on vielä useita kehitettäviä ominaisuuksia.
  • Siirtymäajan jälkeen syksyllä 2023 yleislääketieteen erikoislääkäriksi on mahdollista valmistua vain ELSA:n kautta.
  • Tätä ELSA-ohjetta päivitetään tiedon karttuessa ja sen muuttuessa.
    • Käy katsomassa verkosta ajantasaisin ELSA-ohjeistus koneellesi tallentamisen sijaan.
  • Kehittämisideoista voit olla yhteydessä oman alueesi yleislääketieteen erikoislääkärikoulutuksen vastuuyksikköön.

Kirjautuminen ja kouluttajaoikeuksien antaminen

Erikoistuva

• Kirjautuu osoitteessa https://elsapalvelu.fi/kirjautuminen vahvalla tunnistautumisella (suomi.fi) joko varmennekortilla tai sähköisillä pankkitunnuksilla.
  • Erikoistuva antaa kouluttajalleen katseluoikeuden.
    • ELSA:ssa katseluoikeus tulee automaattisesti 6 kuukauden ajalle, mutta erikoistuva voi muuttaa kestoa oman profiilinsa kautta.
    • Mikäli erikoistuva antaa 6 kuukauden katseluoikeuden, hän saa 6 kuukauden kohdalla sähköpostiinsa muistutuksen katseluoikeuden vanhenemisesta.
  • Yliopistokohtaisesti määritellään myös muita katseluoikeuksia, perehdy oman yliopistosi ohjeisiin.

Erikoislääkärikouluttaja

• Erikoislääkärikouluttaja saa sähköpostiinsa linkin ensimmäistä katseluoikeutta varten.
    • Linkistä hän pääsee kirjautumaan ELSA:an vahvan tunnistautumisen kautta (suomi.fi) joko varmennekortilla tai sähköisillä pankkitunnuksilla.
    • Mikäli erikoislääkärikouluttaja kadottaa linkin, saa hän uuden ELSA:n pääkäyttäjältä (yhteystiedot ELSA:ssa).
    • Seuraavien kerroilla erikoislääkärikouluttaja saa sähköpostiinsa vain tiedotteen uudesta katseluoikeudesta.
    • Erikoislääkärikouluttaja täydentää ELSA:ssa oman profiilinsa.
    • Hän saa sähköpostiinsa muistutuksen katseluoikeuden päättymisestä.

Koulutussuunnitelma
Työskentelyjaksot