- Kouluttajan tärkein tehtävä ohjauskeskusteluissa on “ajatteluttaa” erikoistuvaa (Kuva 9).
- Erikoistuva ja kouluttaja pysähtyvät tarkastelemaan erikoistuvan tekemän itsearvioinnin ja/tai havainnoinnin tuloksia.
- He paneutuvat tuloksiin liittyviin seikkoihin, kokoavat tietoa, mutta eivät riennä ratkaisemaan asioita saman tien!
- Vasta tämän jälkeen erikoistuva valitsee seikan, johon yhdessä fokusoidaan ja ryhdytään hakemaan uutta näkökulmaa, uutta tietoa tai ideoita kehittymisen edistämiseksi.

- Olennaista on yhdessä sopia jatkosuunnitelmasta sekä siitä, miten toteutumista seurataan ja arvioidaan.
- Erikoistuvien itsereflektiiviset taidot vaihtelevat, mutta taitoja on aina mahdollista kartuttaa.
- Itsereflektiiviset taidot ovat olennaisia ammatissa kehittymisessä myös erikoistumisen jälkeen.
- Lääkärin työhön ja osaamiseen kohdistuvat pohdinnat edistävät potilaiden saamaa hoitoa ja potilasturvallisuutta.
Julkaistu 3.2.2023