- Etappeja käytetään koko erikoislääkärikoulutuksen ajan säännöllisesti sekä erikoistuvan itsearvioinnissa että ohjauskeskustelussa yhdessä erikoislääkärikouluttajan kanssa.
- Käyttö on mahdollista myös vertaisarvioinnissa toisen erikoistuvan kanssa.
- Etappeja käytetään erikoistuvan kehittymistarpeiden mukaisesti osaamistavoite tai -alue kerrallaan siten, että kaikki osaamisalueet tulevat erikoistumisen aikana läpikäydyiksi.
- Tarkasteltava tavoite voidaan valita esimerkiksi itsearvioinnin tai työssä tehtyjen havaintojen perusteella.
- Erikoistuva merkitsee etappilomakkeeseen omat ajatuksensa ja havaintonsa.
- Kouluttaja ja erikoistuva sopivat ohjauskeskustelussa erikoistuvan kehittymissuunnitelmasta ja kirjaavat sen ELSA:an.
- Etappien avulla erikoistuva lääkäri
- hahmottaa millaisia taitoja hänen odotetaan saavuttavan
- pystyy havainnoimaan osaamisensa karttumista
- tunnistaa alueet, joissa hänellä on vahvaa osaamista
- tunnistaa osaamisalueita, jotka tarvitsevat vahvistumista
- hahmottaa millaisiin työtehtäviin hänen tulisi koulutusaikanaan perehtyä kartuttaakseen tavoiteltua osaamista
- tekee urasuunnittelua
- Etapit toimivat voimaantumisen ja positiivisen palautteen lähteenä erikoistuvalle: ne sanoittavat ja tarkentavat erikoistuvalle, missä hän on erityisesti onnistunut.
- Esimerkki etappien käytöstä on kuvattu tapauksessa alla. Taulukko 4 liittyy tapaukseen.

Taulukko 4. Vuorovaikutus -osaamisalueen tavoitteet ja etapit.
Tavoite | Alkuvaiheen erikoistuva | Edistynyt erikoistuva | Erikoislääkäri | Erityinen osaaminen |
---|---|---|---|---|
Osaan muodostaa ja ylläpitää luottamuksellisia, pitkäaikaisia ja potilasta kunnioittavia hoitosuhteita | Kuuntelen ja keskustelen potilaan kanssa selvittäen hänen ajatuksensa, huolensa ja odotuksensa. | Tunnistan hoitosuhteeseen liittyviä ilmiöitä ja tunteita ja ymmärrän hoitosuhteen ja hoidonjatkuvuuden merkityksen. | Huolehdin hoidonjatkuvuuden tarkoituksenmukaisesta toteutumisesta ja pidän yllä myös vaikeaksi kokemiani potilassuhteita. | Kehitän työyhteisössäni toimintamalleja, jotka mahdollistavat pitkien ja potilaslähtöisten hoitosuhteiden ylläpitämistä. |
Olen aidosti ja empaattisesti läsnä kohtaamisessa potilaan kanssa kunnioittaen hänen toiveitaan | Käytän keskeytyksetöntä kuuntelua luomaan luottamuksellisen ja välittävän ilmapiirin. | Havainnoin potilaan tunnetilaa ja osoitan myötätuntoa. | Olen aito ja empaattinen vaikeissakin potilastilanteissa ammatillisuuteni säilyttäen. | Olen yleislääketieteen erikoislääkärin roolimalli. |
Osaan vahvistaa potilaan omia voimavaroja ja ongelmanratkaisutaitoja sekä käyttää potilastyössä valmentavaa ja ohjaavaa työotetta | Selvitän yhdessä potilaan kanssa hänen muutostarvettaan ja -valmiuttaan soveltaen motivoivan haastattelun keinoja. | Selvitän aktiivisesti potilaalta hänen voimavaransa ja tavoitteensa (lähikehityksen vyöhyke). | Etsin potilaan kanssa selviytymis- tai ratkaisukeinoja hänen valmiuksiensa ja tarpeensa mukaisesti. | Edistän valmentavan ja ohjaavan työotteen käyttöä työyhteisössäni. |
Laadimme yhdessä potilaan ja hänen hoitoonsa osallistuvien kanssa potilaslähtöisen hoitosuunnitelman | Suunnittelen ja kirjaan potilaan sen hetkistä ongelmaa koskevat suunnitelmat perusteluineen huomioiden potilaan roolin hoidon toteuttamisessa. | Laadin kansallisen ohjeistuksen mukaisesti yksilöllisen hoitosuunnitelman soveltaen hoitosuosituksia yhdessä potilaan ja hänen hoitoonsa osallistuvien kanssa. | Teen potilaan tarpeiden mukaisen ja hänen toimijuuttaan edistävän hoitosuunnitelman, jossa perustelen yksilölliset ratkaisut. Potilaan hoitoon osallistuvat voivat tukeutua siihen myös silloin, kun ensisijainen suunnitelma ei riitä tai toteudu. | Edistän työyhteisössä hoitosuunnitelmien käyttöä ja kehitän toimintatapoja potilaan toimijuuden vahvistamiseksi. |
Julkaistu 3.2.2023