- Erikoislääkärikoulutusta koskeva uusi asetus (2015 asetus ja 2020 muutos) tuli voimaan 31.1.2020. Asetuksen myötä koulutus muuttuu osaamisperustaiseksi, jolloin työssä tapahtuvan koulutuksen merkitys korostuu.
- Käytännössä asetus muuttaa erikoislääkärikoulutusta ja erityisesti osaamisen arviointia koulutuksen aikana monella tavalla.
- Taulukossa 3 on esitetty osaamisperustaisen koulutuksen keskeisiä eroja aikaisempaan, lähinnä koulutuksen ajalliseen kestoon perustuvaan koulutukseen
Taulukko 3. Ajattelutavan muutos erikoislääkärikoulutuksessa.
Aikaisemmin | Osaamisperustaisessa koulutuksessa | Käytännön toteutuksen periaatteita |
---|---|---|
Erikoislääkärikoulutuksen suunnittelun lähtökohtana on koulutuksen sisältö. | Erikoislääkärikoulutuksen suunnittelun lähtökohtana on koulutuksen tulos eli osaava erikoislääkäri. | Erikoistuvan oppimista edistävä arviointi ja osaamiseen perustuva yksilöllinen eteneminen koulutuksessa. |
Vakiokesto, vaihtelevat tulokset. | Vaihteleva kesto, vakioitu lopputulos. | Erikoistuvan oppimista edistävä arviointi ja osaamiseen perustuva yksilöllinen eteneminen koulutuksessa. |
Tiedonhankita. | Tiedon soveltaminen. | Päämääränä potilasturvallinen sekä laadukas ja kustannustehokas hoito (Kuva 3). |
Arvioinnissa osaamista verrataan muiden erikoistuvien suorituksiin. | Arviointi perustuu kriteereihin. | Työssä toimimista kuvaavat osaamistavoitteet ja arviointikriteerit. |
Arviointi painottuu päättöarviointiin (lopputentti). | Painopiste osaamista edistävässä arvioinnissa. | Päättöarvioinnin lisäksi järjestelmällinen työssä tapahtuva havainnointi ja ohjauskeskustelut. |
- Osaamisperustaisen erikoislääkärikoulutuksen perusta on vahvasti työssä oppimisessa, jonka keskiössä on potilas, potilasturvallisuus ja laadukas sekä kustannustehokas hoito (Kuva 3).

- Osaamisperustaisuus koostuu kuvassa 4 esitetyistä elementeistä, jotka ovat vahvasti sidoksissa työelämään.

- Tavoitteet ovat koulutuksen lähtökohta ja niissä kuvataan koulutuksen suorittaneen erikoislääkärin osaamista.
- Osaamisen karttuminen kuvataan ja yleislääketieteessä tähän tarkoitukseen käytetään Yleislääketieteeseen erikoistuvan etappeja.
- Työssäoppimiseen liitetyllä tavoitteellisella ohjauksella ja osaamisen järjestelmällisellä arvioinnilla tuetaan tavoitteiden saavuttamista (Kuva 5).

Julkaistu 3.2.2023