Koejakson suorituspaikka
- Koejaksoon liitettävä työskentelyjakso voi olla työsopimuksen mukaisena pidempi kuin itse koejakso
Koejakson koulutussopimus
- Erikoistuva täyttää koejakson koulutussopimukseen omat, koulutusjakson ja koulutuspaikan tiedot.
- Lähikouluttaja täyttää sen jälkeen omat tietonsa. ”Hyväksy ja lähetä” siirtää lomakkeen erikoisalan vastuuhenkilölle.
- Yleislääketieteessä ELSA:n ohjeiden mukaisena “lähikouluttajana” toimii yliopiston hyväksymä erikoislääkärikouluttaja.
- Erikoisalan vastuuhenkilö näkee etusivulta Koejaksot-otsikon alta koulutussopimukset (avoimet, allekirjoitusta odottavat ja allekirjoitetut). Tarkistettuaan koejakson koulutussopimuksen tiedot, vastuuhenkilö lähettää lomakkeen allekirjoitettavaksi ja saa silloin sähköpostiinsa linkin allekirjoitusta varten.
Koejakson arviointi
A Aloituskeskustelu
- Aloituskeskustelu ja osaamistavoitteet (merkinnät A-E tässä kappaleessa viittaavat ELSA:ssa julkaistuun koejakson lomakkeeseen).
- Erikoistuvan täyttämä lomake lähetetään lähikouluttajalle ja sen jälkeen lähiesihenkilölle (tai hänen nimeämälleen yleislääketieteen erikoislääkärille, ellei esihenkilö ole yleislääketieteen erikoislääkäri).
- Koejakson suorituspaikka.
- Koejakson alkamispäivä ja päättymispäivä.
- Koejakso suoritetaan kokoaikatyössä (kyllä/ei).
- Koulutuspaikan arvioijiksi valitaan lähikouluttaja ja lähiesihenkilö (tai erikseen nimetty yleislääketieteen erikoislääkäri), joille erikoistuva antaa tässä vaiheessa katseluoikeuden Elsaan 6 kuukauden ajaksi.
- Aloituskeskustelu ja koejakson osaamistavoitteiden määrittely:
- Tässä otetaan huomioon koejakson yleiset ohjeet ja koejakson tarkoitus muodostaa kuva erikoisalasta ja sen vaatimuksista sekä erikoistuvan valmiudesta ja soveltuvuudesta alalle.
- Koejakson aikana arvioidaan erikoistuvan osaamisen seuraavia alueita, jotka huomioidaan koejakson tavoitteiden asettelussa.
– Kliiniset perustiedot ja -taidot.
– Perusterveydenhuoltoon sopivien diagnostisten menetelmien ja strategioiden käyttö (muun muassa osaa hallita työhön liittyvää epävarmuutta ja tehdä tarkoituksenmukaisia päätöksiä keskeneräisissäkin asioissa).
– Yhteistyötaidot työyhteisössä ja eri yhteistyötahojen kanssa.
– Ammatilliset vuorovaikutustaidot.
– Kehittymispotentiaali (muun muassa positiivinen asenne työhön sekä kyky muuttaa toimintaansa saadun palautteen ja itsearvioinnin seurauksena)
- Aloituskeskustelussa hyödynnetään lähikouluttajan kanssa erikoistuvan HOPSia ja erikoistuvan asettamia henkilökohtaisia tavoitteita. ELSA:ssa HOPS tallennetaan kohtaan Koulutussuunnitelma – Henkilökohtainen koulutussuunnitelma.
- Sovitaan kahden vastaanoton havainnoinnin ajankohdat (koejakson alusta 1 kuukauden +/- 2 viikon ja 5 kuukauden +/- 2 viikon) ja koejakson puoliväliin ajoittuva välikeskustelu.
- Koejakson aloituskeskustelu tulee kouluttajalle hyväksyttäväksi, näkyy etusivulla Koejaksot-otsikon alla. Hyväksy ja lähetä -toiminnolla lomake siirtyy lähiesihenkilön hyväksyttäväksi.
- Lähiesihenkilön toiminnot ovat vastaavat kuin lähikouluttajalla. ”Palauta muokattavaksi” palauttaa lomakkeen erikoistuvalle muokattavaksi, ja muokkausten jälkeen lomake kulkee uudelleen lähikouluttajan kautta lähiesihenkilölle.
B Väliarviointi
- Arvioidaan työssä suoriutumisen perusteella soveltuvuutta yleislääketieteen erikoisalalle. Mikäli todetaan kehittymistarpeita jollain osaamisalueella, tarkennetaan sanallisesti arviota sekä sovitaan toimenpiteet, suunnitelma ja seuranta.
- Erikoistuva kirjaa välikeskustelun sisällön Väliarviointi-kohtaan ja lähettää sen lähikouluttajalleen, jolta lomake jatkaa hyväksynnän jälkeen lähiesihenkilölle hyväksyttäväksi.
C Kehittämistoimenpiteet
- Tähän kohtaan kirjataan kehittymistoimenpiteiden osalta seurantaa, mikäli väliarvioinnissa todettiin tarpeita. Jos kehittymistoimenpiteet eivät ole olleet riittäviä, arvioidaan tarve keskusteluun erikoisalan vastuuhenkilön kanssa.
- Jos erillistä seurantasuunnitelmaa ei luotu, ei tätä kohtaa tarvitse täyttää.
D Loppukeskustelu
- Loppukeskustelu käydään koejakson lopulla. Se sisältää erikoistuvan itsearvioinnin jaksosta, omasta osaamisesta ja seuraavista oppimistavoitteista. Loppukeskustelussa hyödynnetään erikoistuvan HOPSia.
- Lähikouluttaja antaa oman arvionsa erikoistuvan osaamisesta. Osaamista arvioidaan kolmiportaisesti Hyvät valmiudet yleislääketieteen erikoistuvaksi, Kohtalaisesti kehittymistarpeita ja Paljon kehittymistarpeita.
Arvioitavat osa-alueet ovat
- Kliiniset perustiedot ja -taidot.
- Perusterveydenhuoltoon sopivien diagnostisten menetelmien ja strategioiden käyttö (muun muassa osaa hallita työhön liittyvää epävarmuutta ja tehdä tarkoituksenmukaisia päätöksiä keskeneräisissäkin asioissa).
- Yhteistyötaidot työyhteisössä ja eri yhteistyötahojen kanssa.
- Ammatilliset vuorovaikutustaidot.
- Kehittymispotentiaali (muun muassa positiivinen asenne työhön sekä kyky muuttaa toimintaansa saadun palautteen ja itsearvioinnin seurauksena): arvioidaan Hyvät valmiudet yleislääketieteen erikoistuvaksi, Kohtalainen ja Vähäinen.
- Lisätietoja voi kirjata sanallisesti lisäksi.
- Loppukeskustelun kirjaamisen jälkeen erikoistuva lähettää sen lähikouluttajalle hyväksyttäväksi, ja lomakkeen hyväksyy lähiesihenkilö. Sen jälkeen arvio koejaksosta lähtee erikoisalan vastuuhenkilölle.
- Lomakkeen hyväksyjän eli lähiesihenkilön tulee olla yleislääketieteen erikoislääkäri tai lähiesihenkilön nimeämä yleislääketieteen erikoislääkäri toimipaikasta (tilanteet, joissa lähiesihenkilö ei ole yleislääketieteen erikoislääkäri).
E Erikoisalan vastuuhenkilön arvio koejaksosta
- Erikoisalan vastuuhenkilö hyväksyy tai hylkää koejakson. Hylkäystilanteessa kirjataan tarkemmat perustelut ja arviointi käydään läpi koejakson suorittajan kanssa.
- Hyväksynnän jälkeen erikoisalan vastuuhenkilö vielä allekirjoittaa arvion koejakson koulutussopimuksen tavoin.
Julkaistu 3.2.2023