- Osaamista voidaan havainnoida arjessa ja työn lomassa lukuisilla eri tavoilla. Taulukkoon 7 on koottu eri osaamisalueisiin kuuluvaa osaamista ja toisaalta ehdotuksia, joilla osaamista voi kehittää ja havainnoida.
- Taulukon sisältö on kouluttajien, ohjaajien ja erikoistujien tuottamaa. Aiheet soveltuvat hyvin esimerkiksi henkilökohtaisille ohjaustunneille.
- Osaaminen sekä havainnointi- ja arviointikeinot kullakin rivillä eivät välttämättä liity toisiinsa.
Taulukko 7. Osaamisen ilmentymiä ja niiden havainnointi- ja arviointikeinoja osaamisalueittain.
Osaamisen ilmentymiä | Havainnointi- ja arviointikeinoja |
---|---|
AMMATILLISUUS | |
– Yhdenvertainen suhtautuminen potilaisiin ja muihin ammattiryhmiin – Tietoisuus omista arvoista ja asenteista, niiden huomioiminen kontakteissa – Omien rajojen tunnistaminen – Omasta työkyvystä huolehtiminen | – Potilaspäiväkirja* – Esimiehen näkemyksen hyödyntäminen – Vertaiskeskustelu – Rästitöiden seuranta – Työajanseuranta |
HYVINVOINNIN JA TERVEYDEN EDISTÄMINEN (HYTE) | |
– Terveysriskien puheeksi otto ja niiden kirjaaminen potilaskertomukseen – Terveyttä ja hyvinvointia edistävä työote – Motivoivan haastattelun käyttäminen – Moniammatillisen verkoston tuntemus – Muiden ammattiryhmien roolin tuntemus – Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen indikaattoreiden tuntemus, tieto oman väestön tilanteesta – Sektoritöiden hallinta (neuvolat, koulut, opiskeluterveydenhuolto) – Potilaan itsehoitotaitojen vahvistaminen | – Terveysindikaattoreiden otanta (esimerkiksi Tupakka sotkanet.fi-sivustolta) – Päivän vastaanottolistan läpikäyminen hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen (HYTE) näkökulmasta – Moniammatilliset yhteisvastaanotot ja palautekeskustelu – Kehittämistehtävä – HYTE-ryhmien pitäminen – HYTE-indikaattoreiden hakeminen omasta toimintaympäristöstä |
JOHTAMINEN | |
– Lainsäädännön tuntemus – Lääketieteellisen vastuun ja koordinaatiovastuun ottaminen – Kehitystehtävän suunnittelu ja toteutus – Ylilääkärin / tiimin johtajan sijaistaminen – Potilasturvallisuusriskien tunnistaminen ja ehkäisy – Hallinnollisen tehtävän hoitaminen (työvuorolistat, koulutuskalenteri) – Oman itsensä johtaminen | – M1-lähetteiden, edunvalvonta ynnä muiden lausuntojen tarkastelu – Potilaspalautteisiin vastaaminen – Lähetemäärien ja -indikaatioiden pohdinta (erikoissairaanhoito, diagnostiset tutkimukset) – Haitta/vaaratapahtumien ilmoitusten tekeminen ja käsittelyyn osallistuminen – Työajanseuranta, aikataulun pitävyys – Rästitöiden seuranta – Töiden priorisointi – Vertaiskeskustelu |
LÄÄKETIETEELLINEN OSAAMINEN JA KLIINISET TAIDOT | |
– Substanssiosaaminen, myös sektorityössä – Diagnostiset strategiat – Hoidon porrastuksen hallinta – Hoitosuunnitelman tekeminen – Toimenpiteiden seuranta – Päätöksenteko | – Konsultaatioiden ja lähetteiden seuranta – Yhteisvastaanotot / yhteinen päivä kouluttajan kanssa – Yhteisen väestön hoitaminen – Tutkimuspyyntöjen lukumäärä – Erikoistuvan potilaiden tutkimustulosten ohjaus kouluttajalle erikoistuvan poissaolon aikana – WONCA-puun hyödyntäminen – Tenttikysymysten pohdinta – Vertaiskeskustelu |
TIEDONHALLINTA JA OMA OSAAMINEN | |
– Tietokantojen hyödyntäminen – Tiedon välittäminen kollegoille, muille ammattiryhmille ja potilaille – Oman teoriakoulutussuunnitelman toteutuminen | – Esitelmän pitäminen – Potilasohjeen tekeminen – Lehtireferaatin tekeminen – Lähetteiden tarkastelu – Vertaiskeskustelu – Koulutussuunnitelman reflektointi kouluttajan kanssa |
VUOROVAIKUTUSTAIDOT | |
– Potilaan voimavarojen hyödyntäminen/huomioiminen – Vuorovaikutuksen muokkaaminen potilaan yksilöllisten ominaisuuksien mukaan . Ymmärrettävän kielen käyttäminen | – Erilaisten ja eri ikäisten potilaiden havainnointi – Vertaiskeskustelu |
YHTEISTYÖTAIDOT | |
– Yhteistyötaidot suhteessa kaikkiin ammattiryhmiin – Muiden ammattiryhmien roolin ja työnkuvan tuntemus – Oman roolin hahmottaminen moniammatillisessa tiimissä | – Vastaanottopäiväkirja/päivän potilaslistan* läpikäyminen huomioiden yhteistyö sidosryhmien kanssa |
Julkaistu 3.2.2023