Muita havainnoinnin ja työssä tapahtuvan arvioinnin keinoja

  • Osaamista voidaan havainnoida arjessa ja työn lomassa lukuisilla eri tavoilla. Taulukkoon 7 on koottu eri osaamisalueisiin kuuluvaa osaamista ja toisaalta ehdotuksia, joilla osaamista voi kehittää ja havainnoida. 
  • Taulukon sisältö on kouluttajien, ohjaajien ja erikoistujien tuottamaa.  Aiheet soveltuvat hyvin esimerkiksi henkilökohtaisille ohjaustunneille.  
  • Osaaminen sekä havainnointi- ja arviointikeinot kullakin rivillä eivät välttämättä liity toisiinsa.
    Taulukko 7. Osaamisen ilmentymiä ja niiden havainnointi- ja arviointikeinoja osaamisalueittain.
    Osaamisen ilmentymiäHavainnointi- ja arviointikeinoja
    AMMATILLISUUS
    – Yhdenvertainen suhtautuminen potilaisiin ja muihin ammattiryhmiin
    – Tietoisuus omista arvoista ja asenteista, niiden huomioiminen kontakteissa
    – Omien rajojen tunnistaminen
    – Omasta työkyvystä huolehtiminen
    – Potilaspäiväkirja*
    – Esimiehen näkemyksen hyödyntäminen
    – Vertaiskeskustelu
    – Rästitöiden seuranta
    – Työajanseuranta
    HYVINVOINNIN JA TERVEYDEN EDISTÄMINEN (HYTE)
    – Terveysriskien puheeksi otto ja niiden kirjaaminen potilaskertomukseen
    – Terveyttä ja hyvinvointia edistävä työote
    – Motivoivan haastattelun käyttäminen
    – Moniammatillisen verkoston tuntemus
    – Muiden ammattiryhmien roolin tuntemus
    – Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen indikaattoreiden tuntemus, tieto oman väestön tilanteesta
    – Sektoritöiden hallinta (neuvolat, koulut, opiskeluterveydenhuolto)
    – Potilaan itsehoitotaitojen vahvistaminen
    – Terveysindikaattoreiden otanta (esimerkiksi Tupakka sotkanet.fi-sivustolta)
    – Päivän vastaanottolistan läpikäyminen hyvinvoinnin ja terveydenedistämisen (HYTE) näkökulmasta
    – Moniammatilliset yhteisvastaanotot ja palautekeskustelu
    – Kehittämistehtävä
    – HYTE-ryhmien pitäminen
    – HYTE-indikaattoreiden hakeminen omasta toimintaympäristöstä
    JOHTAMINEN
    – Lainsäädännön tuntemus
    – Lääketieteellisen vastuun ja koordinaatiovastuun ottaminen
    – Kehitystehtävän suunnittelu ja toteutus
    – Ylilääkärin / tiimin johtajan sijaistaminen
    – Potilasturvallisuusriskien tunnistaminen ja ehkäisy
    – Hallinnollisen tehtävän hoitaminen (työvuorolistat, koulutuskalenteri)
    – Oman itsensä johtaminen
    – M1-lähetteiden, edunvalvonta ynnä muiden lausuntojen tarkastelu
    – Potilaspalautteisiin vastaaminen
    – Lähetemäärien ja -indikaatioiden pohdinta (erikoissairaanhoito, diagnostiset tutkimukset)
    – Haitta/vaaratapahtumien ilmoitusten tekeminen ja käsittelyyn osallistuminen
    – Työajanseuranta, aikataulun pitävyys
    – Rästitöiden seuranta
    – Töiden priorisointi
    – Vertaiskeskustelu
    LÄÄKETIETEELLINEN OSAAMINEN JA KLIINISET TAIDOT
    – Substanssiosaaminen, myös sektorityössä
    – Diagnostiset strategiat
    – Hoidon porrastuksen hallinta
    – Hoitosuunnitelman tekeminen
    – Toimenpiteiden seuranta
    – Päätöksenteko
    – Konsultaatioiden ja lähetteiden seuranta
    – Yhteisvastaanotot / yhteinen päivä kouluttajan kanssa
    – Yhteisen väestön hoitaminen
    – Tutkimuspyyntöjen lukumäärä
    – Erikoistuvan potilaiden tutkimustulosten ohjaus kouluttajalle erikoistuvan poissaolon aikana
    – WONCA-puun hyödyntäminen
    – Tenttikysymysten pohdinta
    – Vertaiskeskustelu
    TIEDONHALLINTA JA OMA OSAAMINEN
    – Tietokantojen hyödyntäminen
    – Tiedon välittäminen kollegoille, muille ammattiryhmille ja potilaille
    – Oman teoriakoulutussuunnitelman toteutuminen
    – Esitelmän pitäminen
    – Potilasohjeen tekeminen
    – Lehtireferaatin tekeminen
    – Lähetteiden tarkastelu
    – Vertaiskeskustelu
    – Koulutussuunnitelman reflektointi kouluttajan kanssa
    VUOROVAIKUTUSTAIDOT
    – Potilaan voimavarojen hyödyntäminen/huomioiminen
    – Vuorovaikutuksen muokkaaminen potilaan yksilöllisten ominaisuuksien mukaan
    . Ymmärrettävän kielen käyttäminen
    – Erilaisten ja eri ikäisten potilaiden havainnointi
    – Vertaiskeskustelu
    YHTEISTYÖTAIDOT
    – Yhteistyötaidot suhteessa kaikkiin ammattiryhmiin
    – Muiden ammattiryhmien roolin ja työnkuvan tuntemus
    – Oman roolin hahmottaminen moniammatillisessa tiimissä
    – Vastaanottopäiväkirja/päivän potilaslistan* läpikäyminen huomioiden yhteistyö sidosryhmien kanssa
    * Tarkempi kuvaus

    Julkaistu 3.2.2023