Digitoitujen aineistojen hyödyntämistä Rantakylän yhtenäiskoulussa

Aviisi-projektin puitteissa Kansalliskirjaston Pirjo Karppinen ja Tuula Pääkkönen kävivät viime lukukauden lopulla, huhtikuulla osallistumassa Mikkelin Rantakylän yhtenäiskoulun projektipäivään, jossa eri luokkien koululaiset tekivät projekteja yhdessä.

Koululaisia digitoituja aineistoja käyttämässä

Kansalliskirjaston ja Aviisi-projektin osuus projektipäivässä oli käydä läpi Kansalliskirjaston Digitoituja Aineistoja, eli http://digi.kansalliskirjasto.fi – palvelua ja tutustuttaa opiskelijat sen käyttöön. Tarkoitus oli johdatella teemaan näyttämällä, kuinka verkkopalvelua käytetään, ja kuinka sieltä erilaisilla hakusanoilla löytää haluttua aineistoa. Materiaalia haettiin mm. paikannimillä ja harrastuksille pyrkien löytämään Mikkeliin liittyvää materiaalia.

Löytöjä eri hakusanoilla tehtiin paljon ja luokassa luotiin runsaasti digitaalisia lehtileikkeitä, jotka voit löytää mm. atso-avainsanalla. Osa löydetyistä myös tulostettiin ja niitä hyödynnettiin myöhemmillä tunneilla.

Luokassa innostuttiin digitoiduista aineistoista aidosti ja pientä uteliaisuutta historiaan syntyi, kun pohdittiin ja kokeiltiin eri hakusanoja. Kansalliskirjaston digitoituja aineistojahan voi käyttää vuoteen -1910 asti aviomessa verkkopalvelussa, joten rohkeasti kokeilemaan. Ohjesivu ja siltä löytyvä ohjevideo auttaa alkuun.