Ohjaus

  • Terveyskeskuskoulutusjakson aikaista työssä oppimista tuetaan suunnitelmallisella ja säännöllisellä erikoislääkärikouluttajan antamalla ohjauksella.
  • Ohjausosaamisen voidaan katsoa koostuvan seuraavista osa-alueista:
    • Erikoistuvan kliinisen osaamisen tuki
    • Erikoistuvan ammatillisen kasvun tuki
    • Koulutuksen ja ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
    • Läsnäolo- ja reflektiotaito
    • Toiminta kliinistä työtä tekevän yleislääketieteen erikoislääkärin roolimallina
  • Ohjauksessa käydään palautekeskusteluja erikoistuvan toiminnasta, ei persoonasta.
  • Osaamisen arvioinnin avulla erikoistuva saa monipuolisen ja laaja-alaisen kuvan osaamisestaan.
  • Erikoistuvan ja hänen kouluttajansa välinen ohjaussuhde on verrannollinen lääkäri–potilassuhteeseen. Pitkäkestoisessa ja luottamuksellisessa suhteessa vaikeidenkin asioiden käsittely (esimerkiksi virheet) ja rakentavan palautteen antaminen on helpompaa.
  • Ohjaussuhteen jatkuvuus helpottaa myös erikoistuvan edistymisen arviointia ja koulutussuunnitelman tekemistä eri seurantakeskustelujen yhteydessä.
  • Erikoislääkärikouluttajan tehtäviä on määritelty liitteessä 1 ja erikoistuvan tehtäviä liitteessä 2.

Ohjauksen suunnittelu ja toteutus

  • Ohjaukset suunnitellaan toteutumaan säännöllisesti 4 tuntia kuukaudessa.
  • Ohjaus suositellaan toteuttamaan lähityönä, etäohjauksena vain poikkeustilanteissa.
  • Vähintään puolet ohjauksesta tulee toteutua yksilöohjauksena ja korkeintaan puolet erikoistuvien pienryhmässä.
  • Ohjaustunnit luodaan erikoistuvan ja erikoislääkärikouluttajan työlistalle etukäteen säännöllisenä osana työtä siten, että sovituista ajoista pidetään kiinni.
  • Vastuu koulutuspaikkasopimuksen toteutumisesta on koulutuspaikan koulutusvastaavalla.
  • Lyhyet ja usein tapahtuvat ohjaustilanteet ovat hyödyllisempiä kuin pitkät ja harvoin toteutuvat.
  • Ohjauksella pyritään kehittämään erikoistuvan osaamista laaja-alaisesti.
  • Erikoistuva ja erikoislääkärikouluttaja yhdessä vastaavat ohjauksen toteutumisesta ja osaamisen arvioinnin monipuolisuudesta.
  • Ohjaussuhteissa tulee pyrkiä jatkuvuuteen.
  • Ohjaukselle varataan rauhallinen ja häiriötön tila.
  • Ohjauksen työvälineitä käytetään pienissä osissa arjen työssä.
  • Erikoistuva vastaa ohjauksen dokumentaatioista ELSA:an.
  • Ohjauksessa hyödynnetään valmentavaa ohjausotetta.
    • Ohjaustilanteissa on hyväksyvä ja salliva ilmapiiri.
    • Kouluttajan ja erikoistuvan ohjauskeskustelu alkaa aina erikoistuvan tekemällä itsearvioinnilla.
    • Erikoislääkärikouluttaja käyttää avoimia kysymyksiä ja korostaa luottamuksellisuutta.
    • Kouluttaja rohkaisee erikoistuvaa käsittelemään havaintojen tai palautteen herättämiä tunteita ja reaktioita sekä auttaa häntä uusien tavoitteiden saavuttamiseen.
    • Kouluttaja toimii valmentajan tavoin tukien erikoistuvaa kehittymään hänen lähikehityksen vyöhykkeellään.

Julkaistu 3.2.2023