- Terveyskeskuskoulutusjakson aikaista työssä oppimista tuetaan suunnitelmallisella ja säännöllisellä erikoislääkärikouluttajan antamalla ohjauksella.
- Ohjausosaamisen voidaan katsoa koostuvan seuraavista osa-alueista:
- Erikoistuvan kliinisen osaamisen tuki
- Erikoistuvan ammatillisen kasvun tuki
- Koulutuksen ja ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Läsnäolo- ja reflektiotaito
- Toiminta kliinistä työtä tekevän yleislääketieteen erikoislääkärin roolimallina
- Ohjauksessa käydään palautekeskusteluja erikoistuvan toiminnasta, ei persoonasta.
- Osaamisen arvioinnin avulla erikoistuva saa monipuolisen ja laaja-alaisen kuvan osaamisestaan.
- Erikoistuvan ja hänen kouluttajansa välinen ohjaussuhde on verrannollinen lääkäri–potilassuhteeseen. Pitkäkestoisessa ja luottamuksellisessa suhteessa vaikeidenkin asioiden käsittely (esimerkiksi virheet) ja rakentavan palautteen antaminen on helpompaa.
- Ohjaussuhteen jatkuvuus helpottaa myös erikoistuvan edistymisen arviointia ja koulutussuunnitelman tekemistä eri seurantakeskustelujen yhteydessä.
- Erikoislääkärikouluttajan tehtäviä on määritelty liitteessä 1 ja erikoistuvan tehtäviä liitteessä 2.
Ohjauksen suunnittelu ja toteutus
- Ohjaukset suunnitellaan toteutumaan säännöllisesti 4 tuntia kuukaudessa.
- Ohjaus suositellaan toteuttamaan lähityönä, etäohjauksena vain poikkeustilanteissa.
- Vähintään puolet ohjauksesta tulee toteutua yksilöohjauksena ja korkeintaan puolet erikoistuvien pienryhmässä.
- Ohjaustunnit luodaan erikoistuvan ja erikoislääkärikouluttajan työlistalle etukäteen säännöllisenä osana työtä siten, että sovituista ajoista pidetään kiinni.
- Vastuu koulutuspaikkasopimuksen toteutumisesta on koulutuspaikan koulutusvastaavalla.
- Lyhyet ja usein tapahtuvat ohjaustilanteet ovat hyödyllisempiä kuin pitkät ja harvoin toteutuvat.
- Ohjauksella pyritään kehittämään erikoistuvan osaamista laaja-alaisesti.
- Erikoistuva ja erikoislääkärikouluttaja yhdessä vastaavat ohjauksen toteutumisesta ja osaamisen arvioinnin monipuolisuudesta.
- Ohjaussuhteissa tulee pyrkiä jatkuvuuteen.
- Ohjaukselle varataan rauhallinen ja häiriötön tila.
- Ohjauksen työvälineitä käytetään pienissä osissa arjen työssä.
- Erikoistuva vastaa ohjauksen dokumentaatioista ELSA:an.
- Ohjauksessa hyödynnetään valmentavaa ohjausotetta.
- Ohjaustilanteissa on hyväksyvä ja salliva ilmapiiri.
- Kouluttajan ja erikoistuvan ohjauskeskustelu alkaa aina erikoistuvan tekemällä itsearvioinnilla.
- Erikoislääkärikouluttaja käyttää avoimia kysymyksiä ja korostaa luottamuksellisuutta.
- Kouluttaja rohkaisee erikoistuvaa käsittelemään havaintojen tai palautteen herättämiä tunteita ja reaktioita sekä auttaa häntä uusien tavoitteiden saavuttamiseen.
- Kouluttaja toimii valmentajan tavoin tukien erikoistuvaa kehittymään hänen lähikehityksen vyöhykkeellään.
Julkaistu 3.2.2023