Historia aarteita sanomalehtien sivuilta

Artikkelin kirjoittaja on vt. johtaja Pirjo Karppinen Kansalliskirjaston Digitointi- ja konservointikeskuksesta.

Mitä Mannerheim teki Mikkelissä? Tulipalot Mikkelissä – mitä Mikkelissä on palanut ja milloin? Isoäitini on ollut töissä sirkuksessa-löytyisikö siitä jotain?  Miksi Mikkeliin on muutettu? Mikkeli urheilukaupunkina.   Esimerkiksi nämä kysymykset olivat kurssilaisten mielessä, kun he tulivat tutustumaan ja oppimaan Kansalliskirjaston digitaalisten sanomalehtiaineistojen käyttöä.

Kansalliskirjaston digitointi-ja konservointikeskus toteutti mikkeliläisille kurssin ” Löydä historian aarteita sanomalehtien sivuilta ”yhdessä Mikkelin kansalaisopiston ja Mikkelin maakuntakirjaston kanssa. Kansalliskirjaston asiantuntijat Juha Rautiainen, Tuula Pääkkönen ja Pirjo Karppinen suunnittelivat ja ohjasivat kurssin, jonka vieraana kävi myös Suomen sukututkimusseuran tunnettu ja arvostettu historioitsija, Jukka Partanen.

Jukka muisteli aikaa, jolloin kaikki aineistot olivat mikrofilmeillä ja niitä vain kelattiin kunnes oikea kohta löytyi. Nykyisin aineistoja on saatavilla ja niiden selailu ja haku on helppoa. Kurssi pidettiin neljänä maaliskuun tiistaina Mikkelin Maakuntakirjastossa.

Kurssilaiset saivat valita itseä kiinnostavan aiheen, johon etsittiin tietoja Kansalliskirjaston digitaalisista sanomalehdistä, digi.kansalliskirjasto.fi – palvelusta. Sanomalehdet vuoteen 1910 asti ovat vapaasti kaikkien käytettävissä. Löydät ne ja voi käyttää niitä digi.kansalliskirjasto.fi –palvelusta. Tekijänoikeudellisista syistä johtuen yllämainittua tuoreemmat sanomalehdet ovat nähtävissä vain Suomen kuudessa vapaakappalekirjastossa mikrofilmeiltä. Kansalliskirjaston Aviisi-projektissa Mikkelin seudulla pilotoidaan digitaalisten tätä uudempien Länsi-Savo ja Maaseudun Tulevaisuus- lehtien avaamista ja käyttöä mm. peruskoulun, lukion, kansalaisopiston, museoiden ja tutkijoiden käyttöön. Molemmat lehdet viettävät satavuotisjuhliaan lähivuosina, kuten itsenäinen Suomi. Näiden lehtien digitaaliset aineistot ovat nyt käytettävissä piloteissa lähes sadalta vuodelta, aina vuoteen 2013 asti.

Sanomalehdet ovat korvaamattoman rikas kulttuurihistoriallinen perintö ja arvokas aineisto. Päivän lehdistä suomalaiset ovat kautta aikojen lukeneet ajankohtaiset tapahtumat, olivat ne sitten politiikkaa, taloutta, tiedettä, kulttuuria tai taidetta. Sanomalehdet kertovat paikalliset, alueelliset ja valtakunnan uutiset lyhyesti ja selkeästi. Siksi sanomalehtiaineistot ovat hyvin monipuolisesti käytettäviä ja rikkaita aineistoja.

Hanketta toteuttaa Helsingin yliopiston Mikkelissä sijaitseva Kansalliskirjaston digitointi- ja konservointikeskus. EAKR-hanketta rahoittavat Etelä-Savon Maakuntaliitto, Kansalliskirjasto sekä Mikkelin kaupunki, Kaakon Viestintä Oy/Länsi-Savo, Viestilehdet Oy/Maaseudun tulevaisuus sekä Kopiosto. Kaksivuotinen hanke toteutetaan vuosina 2015–2016.

Lisätietoja: Vt. johtaja Pirjo Karppinen ja tietojärjestelmäasiantuntija Tuula Pääkkonen, etunimi.sukunimi@helsinki.fi Kansalliskirjasto, digitointi- ja konservointikeskus

aviisi

Kuva: Pirjo Karppinen