Imagining an Open Future – poimintoja kansainvälisen avoimen opetuksen viikon tilaisuuksista

Kansainvälinen Open Education Week 2021 nostaa avoimen opetuksen ja oppimisen ajankohtaiset teemat esille tällä viikolla. Helsingin yliopistossa järjestetään tiistaina 2. maaliskuuta webinaari oppimateriaalien avoimuudesta ja siihen liittyvistä palveluista. Tässä blogipostauksessa Helsingin yliopiston kirjaston tietoasiantuntija Kati Syvälahti poimii kansainvälisen ohjelman tarjonnasta kolme kiinnostavaa webinaaria.

Teksti: Kati Syvälahti

Kansainvälisen Open Education -viikon ohjelmassa 1.–5. maaliskuuta on mahdollisuus kuunnella ajankohtaisia esityksiä avoimesta opetuksesta ja oppimisesta. Helsingin yliopistossa järjestetään seuraava tapahtuma:

  • Oppimateriaalit avoimeksi -webinaari tiistaina 2. maaliskuuta klo 14.15–15.45. webinaarissa etsitään konkreettisia toimia edistää opetuksen ja oppimateriaalien avoimuutta tiedekunnissa. Aiheena mm. Avointen oppimateriaalien kirjasto ja Finnan avoimet oppimateriaalit. Lue lisää verkkouutisesta.

Kansainvälisistä tilaisuuksista esimerkiksi kolmea alla olevaa voi seurata livenä tai katsoa myöhemmin tallenteena. Tilaisuuksiin voi ilmoittautua etukäteen. (Lisää vinkkejä Jaajotain-blogista!)

1. Paneeli oppimateriaalien saatavuudesta ja saavutettavuudesta (ma 1.3. klo. 20 )

Maanantain paneelissa, Webinar: Equity and Open Education Faculty Panel, keskustellaan Jen Klaudinyin (Faculty Librarian at Portland Community College) johdolla kurssien ja oppimateriaalien saatavuudesta ja saavutettavuudesta.  Sessioon voi rekisteröityä OpenOregon-sivulta.

”Jen is joined by panelists Tanya Mead, Education Faculty Co-chair at Portland Community College; Andrea Goering, Instructor of Physics and Astronomy at Lane Community College; Steve Owen, Writing Instructor at Lane Community College; and Andy Gurevich, Instructor of Composition, Ancient Literature, & Mythology at Mt. Hood Community College, each of whom has adopted open educational practices with an equity lens, including universal design, cultural relevance, and diverse perspectives.”

2. Webinaari avoimien oppimateriaalien käyttöönoton haasteista (ti 2.3. )

Running an OER Program on a Shoestring Budget with Emily Ragan and Christina Trunnell -webinaarissa etsitään konkreettisia toimia edistää avoimen opetuksen ja oppimateriaalien käyttöä tiedekunnissa. Kuinka motivoidaan yksittäistä opettajaa edistämään asiaa ja minkälaista yhteistyötä asian edistäminen edellyttää eri asiantuntijoiden kesken? Sessioon voi rekisteröityä OpenOregon-sivulta.

”Emily Ragan is an associate professor in the Department of Chemistry and Biochemistry as well as OER Coordinator at Metropolitan State University of Denver, where she leads the institutional OER initiative as well as faculty trainings and learning communities centered on OER. Christina Trunnell is the OER coordinator for the state of Montana, serving the public, private and tribal colleges of the state through education, instructional and pedagogical design, outreach, and support of each institution’s unique OER efforts. 

3. Keynote-puheenvuoro avoimen opetuksen tulevaisuudesta (pe 5.3)

Robin DeRosa (Director of the Open Learning & Teaching Collaborative, Plymouth State University) on aktiivinen avoimen pedagogiikan edistäjä ja puolestapuhuja Yhdysvalloissa. Keynote-puheenvuorossaan Imagining an Open Future hän tarkastelee kuinka avoimet oppimateriaalit ja opetuskäytännöt vaikuttavat opiskelijoiden opintomenestykseen. Esityksessään hän tarkastelee myös opetuksen avoimuuden kustannuksiin liittyviä asioita. DeRosa on kirjoittanut aiheesta mm. ”From OER to Open Pedagogy: Harnessing the Power of Open” (2017). Webinaarisessioon voi rekisteröityä OpenOregon-sivulta.

Robin DeRosan open education-viikon esityksen kalvot ja tallenne löytyvät verkosta.

 


Kati Syvälahti (TUHAT, ORCID, @kslahti) työskentelee Helsingin yliopiston kirjastossa tietoasiantuntijana oppimisen palveluissa.